1

Onderwerp: vloeibare en poederkleurstof (onderzoek)

Hallo allemaal,

Op dit moment verkopen we in de webwinkel levensmiddelen kleurstof in pasta vorm. Dit is handig te verwerken in marspein en uitrolbare fondant.

Levensmiddelen kleurstoffen zijn echter ook in vloeibare vorm en poedervorm te verkrijgen. Nu wil ik onderzoeken of hier behoefte aan zou zijn. Dus graag hoor ik of je hierin interesse zou hebben en in 1 of beide en als je kunt aangeven waarom, hoor ik dat ook heel graag. Als je het juist niet zou kopen wil je dat dan ook melden? Dan kan ik een beetje inventariseren of het iets is om hierin ook producten aan te bieden.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

2

Re: vloeibare en poederkleurstof (onderzoek)

Hallo Inge

Marsepein en rolfondant kleur ik met de pasta ivm de stevigheid die dan behouden blijft zonder er weer poedersuiker hoeven toe te voegen

Als ik Royal icing maak doe ik hier al bij het mixen de vloeibare kleurstof door.

Groeten, Eugenie

cateren is ook gebakjes maken :)

3

Re: vloeibare en poederkleurstof (onderzoek)

Ha Inge,

ik heb laatst tijdens mijn eerste rolfondant kleuring er, naast de pasta, later ook wat poeder ingedaan. Geen aanrader!!!!!!! Tenzij je uit bent op een marmer effect, dan lukt het prima daarmee.
De poeders gebruikte ik voorheen bij poedersuikerglazuur, maar sinds ik deze site heb ontdekt weet ik beter.... Ik heb het nog niet door icing geprobeerd, maar op zich lijkt me dat, als je het tijdens het mixen toe zou voegen, wel kunnen.
Ik heb ook vloeibare en die gebruikte ik vroeger ook vaak voor dat glazuur. Maar dan bestond erg het gevaar, dat het te vloeibaar werd. Toch heb ik het jaren zo gedaan....

Groet, Karin

meer taarten zien? Kijk dan op www.mijnalbum.nl/Album=TMZVUMMI

4

Re: vloeibare en poederkleurstof (onderzoek)

Hoi Inge,

Ik ben heel blij met de pasta. Ik heb ook vloeibare kleurstof uit de toko, maar pasta vind ik in principe prettiger werken. En van poeder kan ik me nu nog niet voorstellen waar die handig voor zou zijn. Ik zou het denk ik alleen bestellen (vloeibaar of poeder) als er een kleur bij zit die ik nodig heb en die er niet in pasta is.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

Re: vloeibare en poederkleurstof (onderzoek)

Ik heb kleurpoeder bij de Hanos gezien maar daar staat op dat het voor het kleuren van vet is.
Je kunt er chocolade mee kleuren maar misschien lukt het bij Marsepein ook wel (vanwege de amandelolie?)

Ik zou verder niet weten waar ik het voor gebruiken kon...jij wel Inge ?

Gr NIcole

6

Re: vloeibare en poederkleurstof (onderzoek)

Ik gebruik zelf wat poeder kleurstof om bijv. wangetjes te maken op een gezichtje. Met roze poeder je er dan wat op. Vloeibaar heb ik zelf nooit gebruikt, maar ik wilde gewoon inventariseren of deze artikelen iets zouden zijn voor de shop, vandaar mijn vraag.

Vooralsnog hoor ik alleen maar positieve geluiden over pasta kleurstof, dus waarschijnlijk laten we het gewoon alleen daarbij. Ik zweer er zelf overigens ook bij ;)

Nog een andere vraag trouwens: zijn er ook mensen die hier meelezen die de pastel kleurstof set (merk Wilton) hebben gekocht en uitgeprobeerd? Of anderen die zelf al eerder kleurgel van Wilton gebruiken en dan het liefst ook de pasta kennen die we nu in de shop verkopen? Graag lees ik jullie bevindingen omdat dit meer een gel kleurstof is, een beetje tussen vloeibaar en pasta in zeg maar. Ik vind het zelf ook erg prettig werken (ik heb de paaskleurtjes geprobeerd) en ben ook tevreden over de kleuren. Maar ik hoor heel graag jullie bevindingen hieromtrent!

Weer bedankt! Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

7 Laatst bewerkt door ria (27-03-2006 15:21)

Re: vloeibare en poederkleurstof (onderzoek)

Hoi inge,
Ik heb zelf een aantal potjes colorgel van wilton, black , navy, christmas red, ivory en leaf green. Door de royal icing heen kleurt ze heel snel. door de fondant heen gaat het ook prima, alleen zwart blijft als je goed kijkt een donker paarse kleur houden en als je  een beetje door je fondant doet kan je er ook mooi lila mee maken.  Verder heb ik een student colorkit van Byrnes and kiefer co.
dat is ook kleurgel. kijk zelf maar voor de resultaten op mijn site. die werkt ook goed.
dus ik ben nu echt benieuwd hoe de colour paste werkt, mijn bestelling komt binnenkort. ;)
Ik weet wel dat de kleuren poeders erg in trek zijn bij de suikerbloemenmakers

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

8

Re: vloeibare en poederkleurstof (onderzoek)

Hoi Inge,

ik gebruik bijna altijd de gel kleurstof en ben er erg tevreden mee. Ik heb bij jou ook een pasta kleurstof gekocht en die werkt ook prima.
De poeder gebruik ik ook op de manier zoals jij het hebt beschreven.

groetjes chimene

groetjes chimene
p.s. al mijn taarten zijn te zien op http://www.bijentaart.nl

9

Re: vloeibare en poederkleurstof (onderzoek)

H

groetekes Kris

10

Re: vloeibare en poederkleurstof (onderzoek)

Ik ben tot nu toe heel tevreden met de vloeibaren kleurstoffen die ik bij de bakker koop, die zijn heel krachtig van kleur en het plakkerige los ik op met een beetje poedersuiker, alleen intensieve kleuren als knal rood en zwart lukt daar dus niet mee, zwart dus (via mijn vriendin) bij jou besteld in de pasta. is die ook goed voor echt rood?
De vloeibare van de toko gebruik ik alleen voor zachtere kleuren bij vloeibare icing b.v. ,vind ik echt wel minder spul maar ik maak het zo toch maar op.
De poeder spreekt mij eigenlijk alleen aan in het geel zoals bij het koekjes boek om als stuifmeel te verwerken.
De gel ken ik niet dus kan ik weinig over zeggen.

Groetjes Wendy.

11

Re: vloeibare en poederkleurstof (onderzoek)

Hoi Inge,

Over het algemeen gebruik ik de kleurpasta, deze bevalt prima! Ik heb ook wat vloerbare kleurstof uit de toko, dit werkt ook wel, maar wordt toch snel plakkerig en vind ik daardoor wat onhandig. De poedervorm ken ik niet en de gel lees ik wel geregeld over, maar heb ik ook nog niet mee gewerkt. De gel zou ik eerder overwegen om die te kopen dan de poedervorm.

groetjes Marloes

12

Re: vloeibare en poederkleurstof (onderzoek)

Hoi Inge,

Ik heb de pasta´s van jou en ook de Wilton pastelgels, die overig heel makkelijk werken. In icing vind ik de gel wel iets makkelijker. Verder had ik al gelkleurtjes van vorig jaar en ja het werkt prima, je hebt erook heel weinig van nodig. De poeders heb ik alleen maar gezien als finishing touch in de boeken van Debbie Brown, ziet er wel heel stijlvol en leuk uit maar is denk ik toch voor de vergevorderden ;-)

Groetjes,

Lara

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

13

Re: vloeibare en poederkleurstof (onderzoek)

Hoi Wendy,

De intensief rood uit de webshop wordt inderdaad KNALrood! (In marsepein)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

14

Re: vloeibare en poederkleurstof (onderzoek)

Die intensief rood wordt in fondant ook knalrood hoor!

En Inge, ik gebruik het liefste gel/pastakleurstoffen omdat je die overal in kunt gebruiken.
Ik heb ook poeder. Maakt wel hele mooie felle en heldere kleuren en je hebt er maar heel weinig van nodig, maar je moet uitkijken dat je de spikkeltjes niet blijft zien. Zeker in iets wat niet zo nat is, maar voor royal icing kan het heel goed. Ik vind het echter niet beter dan de gel/pasta's.
De vloeibare kleurstoffen van Soezie vind ik wel beter dan die van de toko, maar hier geldt ook weer, zeker niet beter dan de gel/pasta's.
Oftewel, naar mijn idee heb je een prima assortiment kleurstoffen in de webshop!

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

15

Re: vloeibare en poederkleurstof (onderzoek)

Bedankt Mirjam en Lonneke,
Die dan ook maar toevoegen aan mijn (steeds langer wordende) verlanglijstje voor de meet and greet. ;) :D
Ik had ook snel blauwe pasta nodig (voor koekie monster) dus de bakker hier was zo aardig een laagje voor me in een potje te doen, super blauw zeg, dat lukt met vloeibaar nooit.
Ik ga dus ook over op pasta hoor inge.

O ja, ik heb wel een potje rode poeder,(van de toko) hij geeft wel vrij goed rood maar de smaak die dan vrijkomt is behoorlijk bitter, is dat vaker zo bij poeder?

Groetjes wendy

Re: vloeibare en poederkleurstof (onderzoek)

Hallo Inge,

Ik had alleen maar vloeibare kleurstof van de bakwinkel in Maasbracht. Deze gebruikte ik altijd om 'alles' te kleuren. Toen ik bij 'bakkertje thuis' kwam, ben ik naar huis gegaan met een aantal potjes wilton kleurgels in mijn tas. Ik heb alleen de sky blue geprobeerd door de zelfgemaakte marshmallowfondant en het werd met een klein beetje echt turqoise. Makkelijk te verwerken, mooie kleur, en de toevoeging had geen invloed om de consistentie van het mmf.
Ik moet me zelf echt even beheersen om niet meer leuke kleurtjes te kopen.
Maar wellicht dat de rem er over een tijdje weer vanaf mag/kan.

Groetjes Bakkersdochter

http://philokralen.spaces.live.com/ album taarten (naar beneden scrollen)
www.philokralen.nl voor mjn sieraden.

17

Re: vloeibare en poederkleurstof (onderzoek)

Hey Inge,

heb de gel van Wilton en vind het wel leuk om daar mee te werken, ook van de pastelkleuren heb ik gisteren de perzikkleur gebruikt en het kleurt heel mooi.  Je hebt er trouwens ook weinig van nodig om al een mooie kleur te krijgen.  Heb al eens poeder  van mijn zus mogen gebruiken en dit geeft ook een leuke kleur maar dan moet je langer kneden en vloeibare kleurstoffen daar ben ik mee gestart en dit vind ik soms een knoeiboel en daar heb je veel van nodig om leuke kleuren te bekomen.

Groetjes en tot ...
Katje