1

Onderwerp: fondant en marsepein

Nog even een vraagje van een nieuweling. Wat werkt makkelijker voor het bekleden van een taart fondant of marsepein?? Is het allebei even makkelijk te kleuren en te bewerken en waar werken jullie het liefst mee en waarom???
Daarnaast hoe kan ik iets op een taart plakken bijvoorbeeld een rozijntje als neus of oog of een dropveter???

bedankt
Groetjes Mandy

2

Re: fondant en marsepein

Hoi Mandy,

Eetbare lijm: glazuur (eiwitglazuur werkt het beste, recept staat hier op de site) of een restje botercr

3

Re: fondant en marsepein

En in marsepein worden de kleuren vaak wat feller/donkerder dan in fondant. Je hebt dan minder kleurstof nodig.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Re: fondant en marsepein

Hoi Mandy,

ik gebruik fondant als ik een taart maak waarbij ik wil dat het allemaal wat harder wordt (mn de 3 d taarten) en de marsepein voor de platte taarten.

Het nadeel van fondant vind ik dat het heel snel droog wordt en dat je de restjes dus meteen luchtdicht moet verpakken en ook de figuurtjes die je maakt hebben soms een hele droge huid :D

Ik gebruik als lijm altijd tylose met water (1 theelepel tylose met 5 theelepels water en als het dan nog te dik is wat extra water) en dat werkt prima (met de fondant in ieder geval.

Succes

chimene

groetjes chimene
p.s. al mijn taarten zijn te zien op http://www.bijentaart.nl

5

Re: fondant en marsepein

bedankt voor jullie antwoorden!! ik ben al een stuk wijzer, nu nog even beslissen waar ik mee ga werken....maar de taart moet absoluut een topper gaan worden!!

gr mandy