1

Onderwerp: smeltend fondant

Hoi allemaal,

Ik heb nu 2 keer een taart met fondant bekleed (heel dun uitgerold) met een laagje botercreme eronder. Het viel me beide keren op dat de onderkant van de fondant dan smelt. De bovenkant bleef gelukkig wel droog.
Zelf denk ik aan de volgende dingen: Ik had 'm niet in de koelkast gezet; ik had 'm niet laten opstijven met de botercreme erop voor de fondant erover ging; misschien toch een laagje marsepein tussen de botercreme en de fondant doen? M'n eerste taart had ik bekleed met marsepein en toen gebeurde het niet.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

2

Re: smeltend fondant

Hoi Mirjam,

Deze tip heb ik van Inge: Je moet de zijkanten van je taart niet helemaal bedekken met botercreme. De onderste rand ongeveer 1 cm vrijlaten. Het kan ook zijn dat je teveel water in de botercreme hebt. Je zou wat minder water kunnen toevoegen. Ik zet mijn taarten alleen in de koelkast om op te laten stijven als het warm weer is.

Succes
Peronne

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl

3

Re: smeltend fondant

Ik gebruik de botercreme extra voor de vulling en gewone botercreme voor de buitenkant.
Dat doe ik eigenlijk alleem omdat ik dan denk dat het minder vochtig is voor onder de marsepien/fondant.
Van smelten heb ik geen last gehad. Ik doen wel de verwarming uit in de keuken als ik dat ga doen (en deze tijd van het jaar wordt het daar dus lekker koel ;-)
maar ik zet het verder tussendoor niet in de koelkast.

Gr Nicole

4

Re: smeltend fondant

Ik gebruik de mix voor botercreme van de webshop. Erg lekker, maar er zit inderdaad ook behoorlijk wat water in. Volgende keer zal ik het eens proberen met gewone botercreme. Ook lekker makkelijk te maken ;)
En Peronne, ik bedoelde de onderkant van de hele laag. Langs de onderrand van de taart was het verder hetzelfde als op de rest van de taart. Maar ik had daar ook een gedraaide sliert marsepein omheen gelegd. Misschien dat ik er daarom niets van merkte...........

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

Re: smeltend fondant

Hoi Mirjam.

Die gebruik ik natuurlijk ook bij mijn taarten ;) maar dat gaat prima! Misschien rol je iets te dun uit? Wat wel helpt is de mix (na het maken) goed te laten staan voor je het met de boter gaat verwerken. Ook opstijven kan helpen en de onderrand vrij laten van creme scheelt ook echt iets.

Succes! Groetjes, Inge

PS: Ik heb het ook wel eens gehad overigens, maar toen regende het buiten heel erg en ik merkte bij een andere keer dat het toen ook regende, dus geef ik het vochtige weer maar de schuld van lekkende fondant ;)

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

6

Re: smeltend fondant

Hoi Inge,

Ik laat de mix eigenlijk maar zo lang staan als ik tijd nodig heb om de boter romig te mixen. misschien dat dat dus wat langer moet?
En dat van die regen: Het is bij ons in huis altijd behoorlijk vochtig. Grote kans dus dat dat de echte boosdoener is. Nou ja, dan in ieder geval alle tips maar proberen om het minder te maken. :)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

Re: smeltend fondant

Ik maak altijd botercr