1

Onderwerp: taartvulling

Hoi allemaal,

Ik heb nu twee taarten gemaakt met een vulling van een laag bedekt met abrikozenjam en een laag bedekt met botercreme. De buitenkant heb ik ook bedekt met botercreme. Wie weet er variaties op de vulling, want dit is op den duur steeds zo hetzelfde.

Groetjes, Margot

2

Re: taartvulling

Andere soorten jam, slagroom, vers fruit, fruit uit een blikje (ik ga zelf komend weekend een sinterklaastaartje maken met slagroom en mandarijntjes uit een blikje. Komt tzt nog wel bij de show off :) ), banketbakkersroom. Ik heb in het verleden wel eens een combinatie van slagroom en kwark gebruikt. Was erg lekker fris, maar helaas ben ik het recept kwijt.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Ik koop sinds kort een soort mousse achtige vulling, bij Cakezooi.com de webshop bij mij uit de buurt.
Daar zijn bij hun veel variaties van te koop; witte chocolade, aardbei, kokos etcetera..

Groetjes Kathleen.

4

Er zijn (als je wel eens in Duitsland komt) daar veel soorten mousse, vullingen enz. te koop in makkelijke pakjes om zelf te mixen. En heb je al wel een gedacht aan de mousse-mixen die je gewoon in de supermarkt koopt. Zijn van die pakjes waar je melk of water aan toevoegt, werkt ook erg goed en in allerlei smaken te krijgen!
groetjes
Marianne

5

Dat klopt maar dan moet je wel in de buurt wonen en een auto hebben.
Bovendien kun je niet zomaar elke mousse uit de supermarkt als vulling gebruiken want dan wordt je taart veels te machtig.
Zo'n poedersubstantie als de mousse die ik dus al eerder noemde is speciaal voor banketbakkers en valt dus absoluut niet zwaar op de maag.
Aldus Bakkerij Godschalk uit Zevenaar, van wie ik de informatie heb gekregen.
(Het is mijn zwager..)

Groetjes Kathleen.

6

hoi hoi
ik heb gisteren probeer taartjes gemaakt en die heb ik gevuld met een laagje jam en een laagje met chipolata pudding die ik heb gemengd met boter heerlijk en de bovenkant heb ik met marshmallowfondant bekleed groetjes jua

7

Hallo,
Nog effe terugkomen op mijn antwoord. Behalve pakjes mix voor mousse iut Duitsland of de supermarkt heb ik ook al wel eens pudding gebruikt. Kathleen schrijft dat mix voor mousse uit de supermarkt te machtig is, maar gelukkig; smaken verschillen :) Ik heb van het thuisfront nooit klachten gehad. Ik zorg wel dat afhankelijk van de andere vulling (zoetheid) ik de zoetheid van de botercreme evt. aanpas. Maar het recept van de smeuïge botercreme van deze site is erg lekker en niet te zoet. Qua pudding is mijn favortiet bitterkoekjespudding (mona) en tegen de feestdagen zijn er altijd hele bijzondere smaakjes pudding te krijgen. De pudidng moet overigens niet te gelatine achtig zijn maar meer luchtig (zoals de bitterkoekjes) en verder; vooral veel uitproberen en proeven ;)
Groetjes
Marianne2

8

Hoi Marianne2

Die pudding waar jij het over hebt...is die dan al lant en klaar uit de koeling of zijn het pakjes (zoals van Saroma) en voeg je dan geoon een beetje van die poeder bij de botercreme...?

Ojee...laat ik mijn mond dicht houden...ik zit gewoon te watertanden :D

Groetjes Nicole

9

Hoi Nicole,

Watertanden doe ik hier ook geregeld :)
Die pudding die ik bedoel is gewoon van Mona (kant en klaar uit de koeling, je weet wel in die transparante plastic puddingverpakkingen of de chipolata van de Aldi (ook erg lekker!)
Met de poeder bedoel ik dat je zelf pudding kunt maken en die dan als vulling gebruikt, in plaats van de kant en klare pudding, het is dus of/of.
Maar misschien (denk ik nu door jouw vraag) kun je er de botercreme ook wel een lekker en bijzonder smaakje geven door de poeder erbij te doen..Ga ik zelf ook eens proberen ;)
Groetjes
Marianne2

10

Nou, bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik denk dat ik voor het weekend een zwarte-pieten-taart ga maken met chocolade taartbodem en dan een kersen-vlaaivulling. Werken jullie de buitenkant dan wel af met botercreme zodat de marsepein of fondant mooi blijf zitten?
Groetjes, Margot

11

Hallo Margot,

De buitenkant van de taart kún je inderdaad met een dun laagje botercreme bedekken, maar het kan ook met abrikozengelei (recept vind je op de site). Het gaat erom dat je een plaklaagje hebt waar de marsepein aan kleeft. Anders zou het zo weer af kunnen glijden.

Als je botercreme gebruikt, kun je eventuele oneffenheden wat beter wegwerken, abrikozengelei is dan wat "ongenadiger" ;)  eventuele hobbels of butsen in je taart zie je dan door je laagje marspein of fondant heen. Is je taart echter superstrak, dan is abrikozengelei wel mooier voor het resultaat vind ik.

Omdat jij qua vulling geen botercreme gebruikt, zou het voor jou wel makkelijker zijn om de abrikozengelei te maken.

Succes! Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

12

Hoi hoi,

zit ook te verzinnen om eens een andere vulling te maken. Ik doe normaal altijd 2 lagen jam en creme. Hoe doen jullie dat als je bijv bitterkoekjespudding ertussen doet. Doe je dan 2 lagen pudding of wordt dat erg zoet. Tja welke jam is daar lekker bij. Iemand ervaring ideeen?

Ik hoor het graag.

Groetjes Marloes

13

Hallo allemaal,

Ik heb pas een heeeeeeele lekkere chocoladeslagroomvulling ontdekt, die niet te zoet is:

200 gram pure chocolade (in stukjes)
1/4 liter slagroom
1 zakje klopvast
2 zakjes vanillesuiker (1 als je het nog minder zoet wilt)

Smelt de chocolade au bain marie en laat deze afkoelen;
klop de slagroom met de klopvast half stijf;
voeg vervolgens al mixend de vanillesuiker toe tot de slagroom voldoende stijf is;
spatel daarna schep voor schep de gesmolten chocolade door de slagroom.

Was hier thuis een doorslaand succes (vooral ook het uitlikken van de kom)....

Groetjes,
Tamara

14

Hoi marloes,
Als ik bitterkoekjespudding gebruik dan doe ik voor het "evenwicht"

15

Hallo allemaal,

Iedereen gaat wel helemaal los h

16

hoi, jeetje dat klinkt echt lekker die taart met kwarkvulling van jou Evelien, ga ik zeker ook eens proberen.

trouwens de foto heb ik ook net gezien ziet er fantastisch uit.

gr. Mariëlle

veel plezier nog vandaag, groetjes Mariëlle

17

Hoi allemaal,

Nou heb net 2 taarten gemaakt voor de verjaardag van mijn mams. 1 vulling gemaakt met de bitterkoekjespudding. Ben benieuwd, is de eerste keer.
En eentje met banketbakkersroomcreme met advocaat erdoorheen. De vulling smaakt lekker, maar het lijkt wel of de advocaat toch niet helemaal goed bind met de creme. Hopelijk is hij niet te dun want dan wordt de taart zo soppig. Iemand hier ervaring mee?
Groetjes Marloes

18

Hoi Marloes,

Geen ervaring (klinkt trouwens wel heel lekker met advocaat :-) ) maar misschien als je er meer poedersuiker doorheen doet, dat het dan weer steviger wordt?

Groetjes,
Mirjam

19

Tamara,
is die vulling van jou ook in te vriezen?

20

Tamara,

21

mar10 schreef:

Tamara,

Ik ben bang, dat "gast"Tamara uit 2005 hier niet meer meeleest  ;)

Groet, Jolanda

Jol321 schreef:
mar10 schreef:

Tamara,

Ik ben bang, dat "gast"Tamara uit 2005 hier niet meer meeleest  ;)

:lol:  :lol:

dit is een bere oud topic...

er staat tegenwoordig een stickie van lekkere vullingen bovenaan de rubriek, daar heb je vast meer succes...

I never met a calorie I didn't like....

23

2005...... toen was ik nog ver onder de 40, had dit forum nog maar iets van 100 leden, kwamen er maar een paar berichtjes per dag binnen, dus ik las alles! en ik had net m´n eerste taartjes gemaakt...... effe nostalgisch zwijmelen hoor :+