1

Onderwerp: Fondant dat smelt!!

Hallo,

Ik heb pas een taart gemaakt (zie show off), jammer genoeg is hij 's nachts gaan smelten aan de onderkant op bepaalde plekken. Ik heb de taart niet in de koelkast gehad, mar op een koele plek. Waar zou dit door kunnen komen, iemand een idee of oplossing?
Alvast bedankt..

Groetjes Ciska

2

Re: Fondant dat smelt!!

Jammer...
Wat zat er onder de fondant op die plekken? Kan het zijn dat de vulling tussen de lagen is gaan lekken en deze te vochtig was? Anders heb ik geen idee en is het heel raar natuurlijk!

Patricia

Wil je al mijn foto's zien van de taarten die ik gemaakt heb, kijk dan op mijn site www.mooietaarten.nl

3

Re: Fondant dat smelt!!

Hoi Ciska,

Heb je botercreme eronder gebruikt? Indien het buiten erg vochtig is kan het voorkomen dat de taart gaat lekken (is mijn ervaring) jammer genoeg.

Oorzaak kan ook een teveel aan vocht zijn in je onderlaag (heb je heel goed gemixt en niet te veel water gebruikt in je mengsel?). Een oplossing voor nu is een lint (strook) snijden in een andere of juist dezelfde kleur van de taart en die om je onderrand leggen.

Voor een volgende keer: niet helemaal tot aan de onderkant botercreme smeren of maar een h

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

4

Re: Fondant dat smelt!!

Bedankt voor de tips/antwoorden.

Ik had inderdaad de botercreme tot onderaan gesmeerd, maar de taart was verder niet vochtig ofzo, dus ik denk dat het aan de botercreme heeft gelegen.
Ik heb de creme ook net zo gemaakt als anders en toen had ik er geen last van, maar toen had ik inderdaad een gevlochten strook aan de onderkant gemaakt.
Dat heb ik overigens ook bij de laatste 2 taartjes gedaan en toen is het niet gaan lekken.
Oplossing gevonden dus..

Groetjes Ciska