1

Onderwerp: Kleuren fondant/marsepein

Hallo,

Ik heb wat vraagjes over het kleuren van fondant. Tot nu toe heb ik alleen maar gekleurde fondant gekocht, maar het lijkt mij ook wel handig om het zelf te kleuren (dan heb je altijd alle kleuren in huis!). Gaat dat kleuren nou makkelijk? Als ik bijvoorbeeld 400 gr fondant wil kleuren, wat ik best een behoorlijke homp vind, mengt de kleurpasta zich dan ook echt goed en heb ik dan aan een potje van 10 gr genoeg of heb ik veel meer nodig? Wie kan mij helpen en heeft tips voor mij? Ik hoor graag!

Groet,

Erna

2

Re: Kleuren fondant/marsepein

Hoi Erna,

Op zich kun je, afh. van hoe sterk je de kleur wilt natuurlijk, wel tot een kilo of 4 à 5 kleuren met 1 potje van 10 gram. Je doet met een cocktailprikkertje wat kleurspasta erop, dat smeer je in het fondant (het handigst in het midden, dan vouw je het fondant er als het ware omheen) en je gaat kneden. Het kan wel afgeven, daarom is het handig als je de kleurstof eerst goed in het midden hebt. Direct wassen met warm water en zeep werkt wel goed hoor, maar kunststof handschoenen kunnen natuurlijk ook. Het is wel even kneden (hard werken ;-)) maar het mengt zeker goed! Het leuke van zelf kleuren is dat je ook zelf de kleursterkte bepaald en bij sommige taarten is een marmereffect natuurlijk ook erg leuk!

Nog een tip: als je veel kleurstof nodig hebt, kan je fondant wat plakkerig worden, gebruik dan wat poedersuiker (gezeefd!) om het weer wat steviger te krijgen.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

3

Re: Kleuren fondant/marsepein

Wauw, ongelooflijk zeg, dat je tot wel zo'n 4 kilo kunt kleuren met 10 gram! Had ik echt nooit gedacht. Nou, dan gaan we maar flink kneden want het is wel zo handig als je alles zelf kunt kleuren. Binnenkort zal ik dus wel weer wat bestellen, maar dan ben ik voorlopig echt klaar en kan ik even vooruit ;-) Bedankt voor de uitleg!

Groetjes,

Erna