1

Onderwerp: taartvorm en fondant

Hallo,

Ik wil een vierkante taart maken voor ± 25 personen. Welke maat taartvorm heb ik dan nodig? Ik wil die vierkante taart geheel met fondant bekleden (geheel groen en daar bovenop nog een afbeelding). Hoeveel groene fondant heb ik dan nodig? Leuk forum trouwens! Ik heb het helemaal doorgelezen en elke tip in me opgenomen! Fondant op fondant plakt dat ook met water? En zo'n vierkante taart beter met abrikozengelei of botercr

2

Re: taartvorm en fondant

Hallo ErnaK,

Fondant kun je beter niet plakken met water daar wordt het vies en plakkerig van. Bij "show off" bij het scheepswrak staan verschillende tips om fondant te lijmen.

Ik doe het liefste botercr

3

Re: taartvorm en fondant

Hoi Erna,

leuk dat je zo enthousiast bent.

Voor een taart van 25 stukken zou ik een taartvorm van ca. 28x28 cm nemen, of als je een rechthoek hebt iets wat daar dan bij in de buurt komt (dus als je 1 kant korter hebt moet je de cm er aan de andere kant bij optellen. Dus bijvoorbeeld 28 x 28 = 20 x 36 = 24 x 32). De fondant hoeveelheid in de kleur groen is dan ong. 700 gram. Voor een ronde vorm van 24 cm red je het met 500 gram, maar dit is toch een vrij grote vorm. Dus voor de zekerheid zou ik 700 gram kleuren. Je kunt het vrij goed bewaren, ook na het kleuren nog, dus wie weet komt een teveel een andere keer weer van pas.

Je kunt de taart inderdaad abrikoteren of met botercreme besmeren. Zoals Petra al aangaf, botercreme "verdekt" meer oneffenheden, maar het kan allebei. Ik vind het met abrikozen jam eigenlijk lekkerder werken, maar dan móet je taart echt wel mooi glad zijn!

In tegenstelling tot Petra plak ik fondant wel op fondant met water. Ook marsepein op marsepein doe ik zo. Ik gebruik een mooi fijn kwastje en ben heel spaarzaam met water. Dus goed zorgen dat je niet vlekt op je taart. Ik vind het fijn om eerst mijn plaatje op de taart te leggen en de letters en evt. andere dingetjes en pas als het helemaal goed ligt naar mijn idee, plak ik het vast. Met water dus. Maar je kunt ook rustig uitproberen, niet op je taart, maar gewoon op een "proefstukje", dan zie je meteen wat jíj prettig vind!

Nou, veel plezier met maken!! Groetjes, Inge

PS: het uitrollen kan met poedersuiker maar ook met maizena. Ik vind zelf poedersuiker prettiger, dat kun je er ook makkelijk weer doorheenkneden als je klaar bent. Ik ben toch bang voor een teveel aan maizena in mijn restjes, dus dat gebruik ik zelf niet. Maar sommingen vinden het daar toch wel prettiger mee, dus je moet ook hierbij: zelf uitproberen!

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

4

Re: taartvorm en fondant

Reuze bedankt voor jullie tips!! Ik ben helemaal enthousiast geworden, ik vind het echt helemaal leuk. Nou ja, eigenlijk een beetje noodgedwongen eraan begonnen omdat Inge nu tegenwoordig al zóóóó lang van tevoren vol zit (haha!!). Inge, binnenkort zal ik weer een bestelling bij je doen (deegroller lijkt mij erg handig, houten vond ik niet zo prettig werken). Oh, en complimenten voor de biscuitmix en cr

5

Re: taartvorm en fondant

Hoi Erna,

Leuk dat je er zo'n zin in hebt zeg! Het is een verslavende hobby en eigenlijk is het het allerleukst om voor je eigen kind(eren) een mooie en lekkere taart te kunnen neerzetten!!

Ik ga trouwens ook workshops geven.... misschien lijkt je dat wat? Ik weet dat ik ver van te voren volgeboekt zit, ik vind het soms echt wel lastig en heb zelfs overwogen om tijdelijk geen "nieuwe" klanten meer aan te nemen. Maar ja, ik heb uiteindelijk maar gekozen om mijn agenda wat verder te laten doorlopen en niet meer zoveel taarten per dag aan te nemen waardoor ik een 'vaste' klant na een mailtje misschien tóch nog van dienst kan zijn. Daarbij wil ik nu ook tijd vrijmaken voor die workshops dus.

Als het goed is, staat er in de loop van deze week alles over workshops op mijn site! Je bent uiteraard van harte welkom!

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

6

Re: taartvorm en fondant

Hoi Inge,

Ik zou heel graag een workshop bij je willen volgen, dus ik houd de site in de gaten! Nog even de (voorlopig!) laatste vraagjes: hoe doe je twee kleuren door elkaar, zoals bijvoorbeeld bij jouw Bloom-taart (het haar oranje en rood) en Monsters & Co taart (lichtblauw met donkerblauwe stippen)? Het zit er volgens mij namelijk echt doorheen en niet er bovenop of toch wel?? Ik wil voor Jesper's 3e verjaardag racebaantaart maken (zoals de 8 en de 4 die jij maakte), welke kleur groen heb ik dan nodig, gewoon groen of lichtgroen? Ik hoor wel weer een keer!

Erna