1

Onderwerp: Poedersuikervlekken

Hoi,
Bij het uitrollen van marsepein of fondant gebruik je natuurlijk poedersuiker om het niet te laten plakken.
Maar die poedersuiker blijf je wel zien. Ik heb geprobeerd om het weg te borstelen met een kwastje, maar dat lukt toch niet helemaal.
Heeft iemand een tip hoe ik dit kan verwijderen.
Groetjes Smulpeetje:rolleyes

2

Re: Poedersuikervlekken

Hoi,
Als ik de laag uitrol en er zitten suikervlekken, dan wrijf ik met de vlakke hand zachtjes cirkelgewijs de poeder suiker eraf, voor dat ik ga uitsnijden. Verder heb ik een penseel met stugge stugge lichte haren( ik denk varkenshaar?)  die stompgeknipt is en daar kan ik de restanten er goed mee afvegen. :)
succes en groetjes Ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

3

Re: Poedersuikervlekken

Hoi Petra,

Inderdaad, meteen als je merkt dat er suiker op de bovenkant zit, niet verder rollen en eraf halen. Zeef je poedersuiker vooral goed voor het uitrollen en doe niet teveel op je werkvlak. Je kunt altijd nog een beetje toevoegen als je tekort hebt, maar een teveel "plakt" altijd aan je roller en dan krijg je dus die vlekken.

Meteen weghalen is volgens mij de enige oplossing!

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

4

Re: Poedersuikervlekken

Hoi,
Ik snap wat jullie bedoelen , maar zonder poedersuiker op de marsepein of fondant plakt het toch ook aan de roller?
Ik heb een houten roller, mischien moet ik een kunststof roller kopen?
Groetjes Smulpeetje

5

Re: Poedersuikervlekken

Hoi Petra,

Het zou niet moeten plakken, maar met hout is dat wel wat moeilijker. Je strooit dus de poedersuiker op je werkvlak, en niet op je marsepein aan de bovenkant en ook niet aan je roller. Probeer het maar eens en als het wel gaat plakken veeg je je roller meteen weer schoon met een schone, droge theedoek. Dan steeds opnieuw. Als het niet lukt, dan is inderdaad de kunststof roller een oplossing.

Succes, groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

6

Re: Poedersuikervlekken

hoi allemaal,

ik zelf gebruik voor het uitrollen van fondant altijd crisco.
het aanrechtblad en de (houten)deegroller goed insmeren met crisco en er blijft niets plakken en geen vlekken van poedersuiker.
ook mijn handen smeer ik in en zo kan ik goed het fondant oppakken zonder dat het blijft plakken.
en met een doekje is je aanrecht zo schoon.

groetjes diana

7

Re: Poedersuikervlekken

Hallo Diana,

Wat is Crisco en waar kun je het krijgen?

Groetjes,
Anne-Marie

8

Re: Poedersuikervlekken

Hallo hallo,
Nou ik heb vorig weekend dus voor het eerst gebakken...Dat was me wat zeg...ppppfffff. Ik heb vrijdag een cake gebakken in een ovenschaal, dit ging echt super goed, had de schaal ingesprayed met Baukje spray!! Ik heb 'm toen 's avonds doorgesneden en met botercreme en aardbeitjes (plakjes) gevuld en toen het marsepein eroverheen. eerst m'n aanrechtblad bepoedersuikerd...toen rollen, met m'n houten roller, dit ging opzich wel goed, alleen bleef al het marsepein aan het aanrechtblad plakken, dus weer opnieuw beginnen, wist niet dat "rollen"  topsport was hahaha;-) Nou ik zat dus zelf helemaal onder de poedersuiker en de vloer, HAHA, maar goed, ik had een aardige plak en die heb ik toen over m'n cake gedaan, dat ging hartstikke goed, alleen onder hield ik een paar 'kale'  plekjes over, maar toen heb ik gewoon een rolletje marsepein er langs gelegd en daar weer smarties op enzo, erg leuk....iedereen was erg enthousiast. Heb 'm tot zondag in de koele schuur bewaard...verder had ik de poedersuikervlekjes met een kwastje met wat water eraf geveegd, ging wel goed...En alle letters ed. geplakt met water. Verder had ik ook nog cakejes gemaakt en daarop een marsepeinen ster en daarop van een andere kleur marsepein een 4! Iedreen was erg enthousiast en ik vond mijn taart erg goed gelukt voor de aller eerste keer!!
Groetjes Bernice

9

Re: Poedersuikervlekken

Hoi Bernice,

Wat heerlijk, zo'n "praktijkverhaal"!! Enig om te lezen. Het plakken is inderdaad een "bekend" probleem. En topsport is het zeker, hahahaha!

Als je je marsepein uitrolt, kun je het beste na 2 x rollen de plak een kwartslag draaien en dat steeds weer doen, dan voorkom je het plakken namelijk! En zodra het tóch gaat plakken, de marsepein optillen, weer wat suiker op je werkblad en je marsepein weer verder uit rollen.

Ach, alle begin is moeilijk, maar met jouw resultaat ga je er zeker nog eens eentje maken!! Enne...fotootje graag ;-)

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

10

Re: Poedersuikervlekken

hoi annemarie en anderen,

ik heb crisco gekocht bij planetcake, maar je kan dit geloof ik ook bij de toko kopen.
crisco is een soort botervervanger. je kan het ook gebruiken om van icing een icingcreme te maken die niet hard word.

groetjes diana

11

Re: Poedersuikervlekken

hoe kan ik het beste een foto sturen? Want ik heb het gisteren via een mail gedaan...bij de galerie.

Groetjes Bernice