Hoi allemaal
En ik denk dat het puur te maken heeft met de hoeveelheid vocht die in de botercreme verwerkt zit. Ik maakte botercreme voorheen altijd met boter en banketbakkersroom, maar als ik teveel melk of water door mijn room deed, dan werd de botercreme te vochtig en ging de taart lekken. Ik paste het dus precies af en evt. kun je de verhouding boter/room iets aanpassen door er toch wat meer boter doorheen te mengen. Het kan misschien ook liggen aan de boter zelf, er zijn toch verschillende kwaliteiten en ook die met een deel water worden aangemaakt (toch?). Je kunt ook zelf eens kijken hoe het werkt als je gewoon iets minder water of melk door je bbroom roert, wat doet het met het resultaat. Ik vind sowieso persoonlijk de room die met water wordt aangemaakt minder prettig tot botercreme verwerken als de variant die je met melk moet aanmaken. Ik nam dus altijd die van Soezie.
Inmiddels heb ik een speciale botercreme poeder, dus geen banketbakkersroom meer, maar deze smaakt eigenlijk net zo of mss wel nog lekkerder en daarbij is hij compleet wit. Maar de eerste keer dat ik de verhoudingen exact toepastte werd mijn "creme au beurre" ook te vochtig ik heb toen gebeld met de leverancier en gelhoord dat ik 1/5 deel minder vocht kan gebruiken om tot een evengoed, maar minder vochtig resultaat te komen.
Het afdekken met gelei kan volgens mij ook geen kwaad. Ik heb ook een keer een compleet gebobbelde taart gehad (net alsof er allemaal luchtbellen onder zaten) maar dat was omdat ik die taart moest vullen met zwitsrese room (dat is 1/3 slagroom en 2/3 banketbakkersroom door elkaar gespateld) en ik (niet slim) de taart daar ook mee insmeerde aan de buitenkant. Door het hoge vochtgehalte ging de taart dus compleet in de bobbel maar nu zijn we weer wat slimmer en we blijven experimenteren
Succes bij de volgende taarten!! Groetjes, Inge
Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat