1

Onderwerp: aardbeienmousse en botercreme

Vorige week heb ik een taartje gemaakt met aardbeienmousse en botercreme.
Ik heb nog wat how-to vraagjes:

Hoe los je de gelatine voor de aardbeienmousse op? De gepureerde aardbeien verwarmen en daarin de gelatine laten oplossen of de gelatine in 2 eetlepels warm water op laten lossen?
Vorige week had ik de aardbeien opgewarmd, maar niet alle gelatine was goed opgelost. Durfde ook de aardbeien niet zo heel heet te maken.

De botercreme had ik gemaakt van boter, melk en bloem. Maar vond dit niet zo lekker smaken. Nu las ik in een ander topic iets over boter en poedersuiker.
Heb ik het goed begrepen dat je dan in verhouding 1:1 gezeefde poedersuiker en (room)boter (bv. bertolli) gebruikt?

Morgen ga ik een taart maken voor mijn dochter die maandag jarig is en het zaterdag wil vieren. En dan moet het natuurlijk wel goed smaken.

Er is altijd wel een reden om een taartje te maken!
groetjes Ellen

2

Re: aardbeienmousse en botercreme

ja de botercreme 1:1 dus bv 250 gram roomboter en 250 gram poedersuiker.
zo 10 min mixen tot ie goed romig en zacht is.

gelantine poeder heb je brgrijp ik?
werk zelf altijd met blaadjes gelantine
effe de blaadjes in koud water leggen tot ze zacht zijn en dan bij je warme vloeistof doen.
aardbeien kun je prima pureren en verwarmen.
zorg wel dat het goed koud is voor dat je het met de slagroom vermengt anders gaat het schiften.

succes

3 Laatst bewerkt door Ellen63 (27-05-2010 21:14)

Re: aardbeienmousse en botercreme

Ik heb ook gelatineblaadjes gebruikt. Maar dan kan ik de aardbeien dus warmer maken dan ik gedaan heb, zodat de gelatine goed op kan lossen. Durfde dat vorige week niet zo goed.

bedankt voor je antwoord.

Hoelang kun je gemaakte botercreme bewaren.
Heb morgen nodig voor een ronde taart en zaterdag om een '17' te maken. Dinsdagmiddag wil ik een harttaartje maken.
Kan ik nu in 1 keer een grote hoeveelheid botercreme maken, wat ik dan dinsdagmiddag ook nog kan bewaren of kan ik het dinsdag beter vers maken?

Er is altijd wel een reden om een taartje te maken!
groetjes Ellen