denemarkw schreef:ik ga niet zelf kleuren, omdat je zoveel kelurstoffen nodig hebt dat het fondant te zacht wordt.
Ik kleur alles zelf, gaat prima hoor. als je de juiste kleurstof hebt, heb je niet zo heel veel nodig. In het geval van zwart gebruik ik sugarflair black extra.
denemarkw schreef:ik ga dus kant en klaar fondant of marsepijn kopen, maar welke is het beste en hoeveel heb ik nodig voor een taart van 20cm??
hier staat hoeveel marsepein/fondant je nodig hebt bij de vorm die je gebruikt.
en welke het beste is? Smaken verschillen, daarom heeft de webshop ook zoveel verschillende soorten.
denemarkw schreef:oja en ik zoek iets anders dan botercreme, heb div geprobeerd maar ik vind het gewoon 10 keer niks.
en laatste keer ging het fondant ook zweten na een paar dagen. ondanks dat ik botercreme hhad gebruikt (vulling zwitserroom en verse aardbeien)
Ik neem aan dat je de taart met zwitserse room in de koelkast had staan. Zweten gaan ze vrijwel allemaal, ongeacht waar je mee afsmeert. Maar smelten, dat is niet de bedoeling. Smelten begint aan de binnenkant vd fondant, dus dat zie je niet direct. en hoe erger het wordt des te beter je het aan de buitenkant kunt zien. ook vormt zich onderaan de bekleding een plasje in de kleur van de fondant/marsepein.
Qua vullingen kun je via recepoten in de linkbalk genoeg recepten vinden zonder botercreme.
afsmeren kan ook met gezeefde enb verwarmde abrikozenjam of lemoncurd, maar de kunt daar geen oneffenheden mee wegwerken.