1

Onderwerp: Cupcakes niet gaar

Ik bak nooit gele cakes (wel van die kruidcakes waar alleen water bij moet, dat gaat wel goed) omdat ze bij mij altijd inzakken.
Maar ik vind die cupcakes hier zo ontzettend leuk (om van de taarten maar niet te spreken), dat ik toch maar weer eens een paar pogingen gewaagd heb, maar het lukt gewoon niet!

1x: recept nigella's cupcakes, heerlijk maar niet helemaal gaar van binnen en (daardoor?) flink ingezakt. Bovenkant was ook gebarsten. Oven voorverwarmd en gebakken op 160
2x: 7up recept, het beslag was heel dun en de cakes wel iets gerezen maar niet zoveel en van onder was de bodem helemaal hol
3x: 1e recept, maar oven niet voorverwarmd en temp max 150. Nu hebben ze er bijna 3 kwartier ingezeten, de buitenkant is mooi lichtbruin, ze lijken minder in te zakken, zijn ook niet gebarsten (ja, eentje wel), maar nog niet helemaal gaar van binnen...

Is mijn oventemp nog te hoog? (Volgens mij wordt mijn oven (veel) warmer dan dat ik instel). Zijn er andere mogelijke (mede)oorzaken?
Hoelang moet ik mixen (keukenmachine), lang of juist zo kort mogelijk?

Graag tips! Bedankt vast!

2

Re: Cupcakes niet gaar

The magic word in dit geval: Keukenmachine!

Je bedoelt toch niet zo'n ding met messen onderin?? Als je dat wel bedoelt is dat absoluut het probleem. Je hebt nl een mixer met gardes nodig om van boven af lucht in je beslag te krijgen.
Als je wel gardes gebruikt en het misschien toch aan je oven ligt dan adviseer ik je om een oventhermometer te kopen. Die zijn maar een paar euro, maar dan weet je wel waar je aan toe bent.
De oven moet wel worden voorverwarmd en 160 graden is op zich een prima temperatuur. Hoe lang heb je ze gebakken? 25 min. heb je zeker wel nodig.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3 Laatst bewerkt door Boska (19-05-2010 23:32)

Probeer eens Funcakes mix, dan kunnen je cc's haast niet mislukken.
Verder is 150/160 gr. een prima temperatuur om cc's te bakken. Zelf verwarm ik niet voor, hierdoor gaat het rijzen langzaam. Gebarsten bovenkant betekent te warm waardoor ze te snel rijzen en dus barsten.
Over het algemeen is 25-28 min lang genoeg.
Had je alle ingrediënten op kamertemperatuur?
Succes met de volgende keer  :)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

4

Funcakesmix is idd het toverwoord. Heb zelf ook tijden lopen stoeien met allerhande recepten..alles mislukte. Sinds ik de mix gebruik perfecte cupcakes!

Je moet trouwens met cake wel oppassen dat je niet overmixt..te lang dus.. dit is niet goed namelijk.

5

Bedankt voor jullie reacties!
Morgen ben ik toch in de stad, dan kijk ik gelijk even voor zo'n thermometer (meten is weten  :/ ). Gewoon te koop bij Hema of Blokker neem ik aan?
Als ik weet wat de oven doet, zal ik het daarna nog eens proberen met de gewone mixer. Wish me luck :)

6

Mijn oven lijkt inderdaad een behoorlijke (vind ik) afwijking te hebben qua temperatuur.
Ik heb in een lege oven getest en gewacht tot de temp ongeveer stabiel bleef (het temperatuurslampje was veel eerder uit dan dat de max temp bereikt was).
Tussen de 100 en 150 graden wordt de oven ongeveer 20 graden warmer dan ingesteld, bij 175 graden was dat zelfs 30 graden...
Na het weekend zal ik nog eens een poging wagen met oventhermometer en handmixer.

7

@Siemo; met de oventhermometer en de handmixer moet het lukken; succes!

8

Nieuwe bakpoging gedaan, maar geen cc's maar biscuit. Ging super met de ballonklopper van de keukenmachine (mag ik volgens de beschrijving niet gebruiken voor cakebeslag enz waar boter in zit), met de thermometer in de oven, temp langzaamaan opgevoerd en super gelukt! Alleen een beetje droog, ik heb hem nog een poosje in de oven laten zitten omdat ik dacht dat ie wel gaar was maar ik dat niet geloofde  :)
Gevuld met kwarktaart (als het biscuit niet lukte had ik ieg nog een makkelijke bodem  ;) )
Hopelijk gaan de cc's de volgende keer net zo goed!

9

Heel goed Siemo. Volgende keer wel de biscuit gelijk uit de oven halen als deze gaar is hoor. Anders wordt die dus inderdaad wat droog.

Succes met de cc's volgende keer. Gaat je zeker lukken!  :Y

10 Laatst bewerkt door Siemo (27-05-2010 15:22)

Haha, ja, ik durfde gewoon niet te geloven dat het al gaar was, was met een lage temp begonnen en volgens de thermometer niet boven de 155 graden uit geweest en aangezien ik hier al vaker had gelezen dat ze er dan wel (bijna) een uur instonden... maar ik denk dat ie met 35 a 40 min al gaar was (heeft er 50 ingestaan)
Maar goed, wel een succeservaring. Op naar de cc's!

Bedankt voor de adviezen en goede wensen!