1 Laatst bewerkt door axhanneke (04-03-2012 22:48)

Onderwerp: heerlijke sinaasappel curd

Ik heb gister toch zo'n heerlijke sinaasappel curd gemaakt, ik kan de hele pot wel leeg likken.

benodigdheden voor één pot:
2 sinaasappels
knijpje citroen uit flesje
200 gr suiker
2 eieren
100gr boter

2 sinaasappels goed schoonboenen onder de hete kraan
schil raspen en sinaasappels uitpersen

sap, schil, boter en suiker in een pan verhitten totdat alles is opgelost en aflaten koelen

De eieren klutsen en dan in de pan bij de andere ingrediënten doen en goed roeren op middel matig vuur totdat het een dikke vla wordt.

Direct in schone pot doen , hmmm heerlijk

groetjes Hanneke

2

Re: heerlijke sinaasappel curd

hoe lang kan je dit bewaren? en moet je het koel bewaren, in de koelkast, of kan het ook gewoon in een voorraadkast?

bedankt voor het receptje, lijkt me lekker!!!

een dag niet gebakken is een dag niet geleefd...

3

Re: heerlijke sinaasappel curd

wendy1901 schreef:

hoe lang kan je dit bewaren? en moet je het koel bewaren, in de koelkast, of kan het ook gewoon in een voorraadkast?

bedankt voor het receptje, lijkt me lekker!!!

Ik weet niet of het in de voorraadkast bewaard kan worden ik heb het in ieder geval in de koelkast staan, hoe lang je het kan bewaren, ik denk een paar maanden, als het de kans krijgt, ik vind het zo lekker dat ik er afentoe een lepeltje van eet, op een broodje is het trouwens ook errug lekker. Je haalt één pot uit het recept.

groetjes Hanneke

4

Re: heerlijke sinaasappel curd

ik heb 'm gemaakt met mandarijnen in plaats van sinaasappel. ik had geen sinaasappelen in huis, maar dit is ook errug goed gelukt!!! en zeker lekker! heb het nu in de koelkast staan, en ben benieuwd hoelang het in de pot blijft, hahaha...

zowiezo slecht voor de lijn hoor, dit forum... ;-)

een dag niet gebakken is een dag niet geleefd...

5

Re: heerlijke sinaasappel curd

Doet me denken aan het recept voor de lemon curd die ik vandaag gemaakt heb (en die is ook njammie)! Moet ik dus ook eens met appelsientjes proberen.

Zou dat ook met andere soorten fruit gaan?  :think:

Belgische webshop taartdecoratie en bakkerij grondstoffen - www.prettysweets.be

6

Re: heerlijke sinaasappel curd

Klungelaar schreef:

Doet me denken aan het recept voor de lemon curd die ik vandaag gemaakt heb (en die is ook njammie)! Moet ik dus ook eens met appelsientjes proberen.

Zou dat ook met andere soorten fruit gaan?  :think:

Het kan ook met aardbeien heb ik ergens gelezen, dus misschien ook wel met ander fruit. Met sinaasappel, mandarijn kan het in iedergeval

groetjes Hanneke

7

Re: heerlijke sinaasappel curd

oh jee ik heb het geprobeerd met aardbeien 200 gram, maar het dikt wel iets in na er een extra ei hebben toegevoegd maar blijft aan de dunne kant.
Wie heeft er nog een idee, de smaak is trouwens echt goed hoor

8

Re: heerlijke sinaasappel curd

sonnetje schreef:

oh jee ik heb het geprobeerd met aardbeien 200 gram, maar het dikt wel iets in na er een extra ei hebben toegevoegd maar blijft aan de dunne kant.
Wie heeft er nog een idee, de smaak is trouwens echt goed hoor

Je kan het ook proberen met gelei suiker moet je maar eens kijken op vangilse.nl daar staan ook recepten op

groetjes Hanneke

9

Re: heerlijke sinaasappel curd

axhanneke schreef:
sonnetje schreef:

oh jee ik heb het geprobeerd met aardbeien 200 gram, maar het dikt wel iets in na er een extra ei hebben toegevoegd maar blijft aan de dunne kant.
Wie heeft er nog een idee, de smaak is trouwens echt goed hoor

Je kan het ook proberen met gelei suiker moet je maar eens kijken op vangilse.nl daar staan ook recepten op


ga ik doen, dank je

10

Re: heerlijke sinaasappel curd

O jeetje, dat klinkt echt lekker.. Die ga ik zeker eens proberen! Dank je wel voor t recept!

Fear can hold you prisoner, Faith can set you free.

11

Re: heerlijke sinaasappel curd

Voor hoeveel vullingen kan je dit gebruiken. 1 vulling voor een 20 cm taart of meer?

Ik denk en kijk in "taart"

12

Re: heerlijke sinaasappel curd

AnitaMepp schreef:

Voor hoeveel vullingen kan je dit gebruiken. 1 vulling voor een 20 cm taart of meer?

Ik had er geloof ik 1 1/2 jampotje meegevuld. Dus ruimvoldoende voor een 20cm taartje

groetjes Hanneke

13

Re: heerlijke sinaasappel curd

Moet  de schil,suiker,boter enz helemaal afgekoeld zijn of mag het nog ietsje warm zijn?

Ik denk en kijk in "taart"

14

Re: heerlijke sinaasappel curd

Klinkt heerlijk!!!
Worden de eieren voldoende verhit ( met opwarmen tot een dikke vla) dat je dat wat langer kunt bewaren?
Ik weet het nooit zo goed met eieren :/

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,
.........tot je ze uitvoert.

15

Re: heerlijke sinaasappel curd

AnitaMepp schreef:

Moet  de schil,suiker,boter enz helemaal afgekoeld zijn of mag het nog ietsje warm zijn?

Mag nog ietsje warm zijn, lauw zeg maar.

groetjes Hanneke

16

Re: heerlijke sinaasappel curd

Paola schreef:

Klinkt heerlijk!!!
Worden de eieren voldoende verhit ( met opwarmen tot een dikke vla) dat je dat wat langer kunt bewaren?
Ik weet het nooit zo goed met eieren :/

Je moet het verwarmen tot ongeveer 80 gr dan zijn de eieren voldoende verhit i.v.m. Salmonella

groetjes Hanneke

17

Re: heerlijke sinaasappel curd

Hij word niet dik bij mij. Heb gewone suiker gebruikt en nog ei bij gedaan. Kan dit ook gemengt worden met slagroom?

Ik denk en kijk in "taart"

18

Re: heerlijke sinaasappel curd

AnitaMepp schreef:

Hij word niet dik bij mij. Heb gewone suiker gebruikt en nog ei bij gedaan. Kan dit ook gemengt worden met slagroom?

Blijven roeren totdat het vladikte krijgt. et stijft ook nog op in de koelkast. Ik denk dat je het wel door de slagroom kunt doen

groetjes Hanneke

19

Re: heerlijke sinaasappel curd

axhanneke schreef:
AnitaMepp schreef:

Hij word niet dik bij mij. Heb gewone suiker gebruikt en nog ei bij gedaan. Kan dit ook gemengt worden met slagroom?

Blijven roeren totdat het vladikte krijgt. et stijft ook nog op in de koelkast. Ik denk dat je het wel door de slagroom kunt doen

Hij stijft idd op in de koelkast en is perfect djw. En hij  is ook echt heerlijk heel handig te maken en niet duur djw voor het delen van je overheerlijke recept :9

Ik denk en kijk in "taart"

20

Re: heerlijke sinaasappel curd

AnitaMepp schreef:
axhanneke schreef:
AnitaMepp schreef:

Hij word niet dik bij mij. Heb gewone suiker gebruikt en nog ei bij gedaan. Kan dit ook gemengt worden met slagroom?

Blijven roeren totdat het vladikte krijgt. et stijft ook nog op in de koelkast. Ik denk dat je het wel door de slagroom kunt doen

Hij stijft idd op in de koelkast en is perfect djw. En hij  is ook echt heerlijk heel handig te maken en niet duur djw voor het delen van je overheerlijke recept :9

Graag gedaan!

groetjes Hanneke

21

Re: heerlijke sinaasappel curd

Ik heb m ook gemaakt. Zometeen smeer ik 'm op m'n ricotta-cupcakes. Ik ben benieuwd naar de combi... :)
Dank je wel voor 't delen hoor.

Re: heerlijke sinaasappel curd

Als je de sinasappelcurd in het potje doet moet je deze dan eerst aflaten koelen voordat je  het dekseltje sluit of met dichte deksel aflaten koelen en dan in de koelkast?

Misschien een domme vraag.. :o
En zie zojuist dat het al een ouder topic is. :think:
Maar misschien weet iemand hier toch het antwoord op.

Het gaat niet om de weg die je inslaat,maar het spoor dat je nalaat.

23

Re: heerlijke sinaasappel curd

Met dichte deksel af laten koelen net zoals je met jam doet

groetjes Hanneke

Re: heerlijke sinaasappel curd

Bedankt!

Het gaat niet om de weg die je inslaat,maar het spoor dat je nalaat.

25

Re: heerlijke sinaasappel curd

Visite taartjes schreef:

Bedankt!

Graag gedaan

groetjes Hanneke