Onderwerp: alternatieve materialen
Iedereen is ooit begonnen met het maken van taarten, koekjes en cupcakes.
Met het zien van de webshop rollen je de ogen uit je kassen....wat zijn er veel handige materialen...
Maar als beginneling kun en wil je vaak niet alles meteen kopen.
Daarom ben ik eerst eens gaan nadenken hoe ik gelijksoortige resultaten met andere materialen kan bereiken.
Ook werden her en der op het forum en op andere sites een aantal tips gegeven.
Mijn leek het nu zo leuk om eens te kijken wat jullie allemaal voor alternatieve materialen hebben, misschien zelfgemaakt of gewoon anders gebruikt dan waar het werkelijk voor bedoeld is.
Het mooiste zou zijn als jullie er wat foto's bij konden doen
Hierbij mijn verzameling
- foammatje (action) voor het maken van bloemblaadjes
- vaatdoekje op rol (action) - hierzitten gaatjes in - maizena erin, klemmetje erop (ikea) - voor het bepoederen van werkblad
- vloerverwarmingsbuis (gamma, bouwmarkt) in diverse lengtes afgezaagd - non stick roller
- onderzetter flexibel met bloem (blokker) - voor afsmeren taart
- verfbakje (action) - voor het drogen van bloemetjes
- zandbak vormpjes en kleivormpjes (action) - in zandbakvorm een gaatje prikken zodat lucht kan ontsnappen - uitsteken koekjes en fondant/marsepeinfiguren
- plamuurmes (gamma, bouwmarkt) voor het egaliseren botercreme ed. moet warm gemaakt kunnen worden onder kraan
- snoepzakken (kruidvat/jamis/...) - als spuitzak
- manicuresetje (action) - voor priegel versierwerk (bv plaatsen van suikerbolletjes - met lepelachtig ding.... ben niet zo van de manicure termen
- kraaltje op stokje - balltool (voor bloemen) hier heb ik een kraal op sateprikker gedaan. Sate prikker voren iets verdikt met plakband zodat de kraal er goed op kan. sateprikker achter verdikt met ducktape, om betere grip te creeren
- grote balltool - versiering van een kinderkleerhanger
- spuit (apotheek) - voor het spuiten van sliertjes - kan met fondant erin in de magnetron (bij mijn max 5 sec) - drukgedeelte met rubber verwijderen
- prikker - om het hart van de bloemen te voorzien van gaatjes of door prik en trek beweging stampertjes te trekken. Hier heb ik het koolstof gedeelte van een vulpotlood vervangen door een naald (even kluswerk) voor de veiligheid wel een gummetje of stukje fondant op scherpe punt zetten bij opbergen.
- verpakkingsfoam (iets minder zichtbaar op foto (wit) - uit computer zaak - als de twee delen op elkaar liggen te gebruiken als dikke foammat - als je ze splitst kunnen er in de kuiltjes bloemetjes gedroogd worden.
Ben benieuwd naar jullie alternatieve oplossingen
gr Jaan