1

Onderwerp: Smoother handig?! Wat doe ik dan fout?

Ik las (en lees) allemaal enthousiaste verhalen over de smoother en het klonk als een onmisbaar ding, zelfs een eerste taartbehoefte ;). Dus wat doe je dan? Juist, zo'n ding bestelling in de webshop.
Vervolgens sla je enthousiast - en met hooggespannen verwachting van een superstrakke taart - aan het smootheren bij de eerstvolgende taart :(, NIET DUS! De smoother plakt aan mijn marsefond, dus in plaats van glad en strak krijg ik een heel vreemd en lelijk effect en kan ik vervolgens opnieuw beginnen.

De eerste keer dacht ik dat het aan het weer lag (het was heel warm) maar inmiddels ben ik er achter dat dat niet uitmaakt. Wat doe ik nu verkeerd, moet ik de smoother soms eerst invetten? Wie onthult me de geheimen van het smootheren?

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

Re: Smoother handig?! Wat doe ik dan fout?

je kunt het beste je taart na het bekleden even laten staat 15 min zodat de marsefond een beetje droog is en let er op dat je de smoother niet helemaal plat op de taart zet dus glijden vanaf de zijkant.
succes.
saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

3

Re: Smoother handig?! Wat doe ik dan fout?

Ja, Saskia heeft helemaal gelijk. Op het moment dat je 'bekleding' nog te nat is dan plakt de smoother er aan vast. Ik heb ook een keer gehad dat de smoother plakte, maar toen was de smoother zelf een klein beetje nat van een druppel water die op het aanrecht lag. Goed met een theedoek er opwrijven wil bij mij ook erg goed helpen.

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

4

Re: Smoother handig?! Wat doe ik dan fout?

Ik was ook niet meteen dikke vrienden met mijn smoother, maar na aanmoedigingen van mede/forummers (met tips zoals hierboven) is het inmiddels echt een maatje van me geworden :)

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

5

Re: Smoother handig?! Wat doe ik dan fout?

Je moet niet te fanatiek smootheren en er ook geen wonderen van verwachten...het is geen strijkijzer :D
Wat je doet is eigenlijk lichtjes met kleine bewegingen (beetje zoals je een komkommer in plakjes zou snijden dmv zo'n rasp maar dan 1 kant uit en niet heen en weer)
Je klopt/glijd de marsepein dus mooi glad.

Het is dus geschikt voor het laatste beetje mooi te krijgen maar niet om echt bobbels helemaal weg te halen.

6

Re: Smoother handig?! Wat doe ik dan fout?

Heb nog maar 1 dag ervaring, maar je moet hem er niet vlak opleggen, dan zuigt ie zich vast. beest schuin houden en stevig aaien!

Groetjes, Rianne
Wil je mijn taarten bekijken? www.taartdoos.haaralbums.nl

7

Re: Smoother handig?! Wat doe ik dan fout?

Ja maar (ik voel me nu net

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

8

Re: Smoother handig?! Wat doe ik dan fout?

De smoother is meer ter afwerking. Dus eerst bekleed je de taart daarna ga je er met de smoother overheen om je taart nog strakker te krijgen. Volg dan de instructies van de anderen.

groetjes Francisca

9

Re: Smoother handig?! Wat doe ik dan fout?

Bij de how-to's, technieken staat nog een mooi filmpje van fondant bekleden. Kijk daar maar eens naar. Misschien doe je nog wat ideetjes op ;)

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl