1

Onderwerp: smaak royal icing / marsepein/ fondant

mijn eerste taart had ik bekleed met fondant ( zelf gemaakt), dat werkte fijn maar was erg zoet.
Vandaag heb ik royal icing gemaakt en dat smaakt een stuk beter, had er wat citroen doorheen gedaan. Alleen het viel niet mee om er bloemen van te maken. Het staat nu in de koelkast, zaterdag ga ik de taart ermee bekleden.
Marsepein vind niemand hier lekker.
Nu dus mijn vraag ( lekker langdradig hé ;) ):
kan ik fondant of marsepein ook minder zoet maken?

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

Re: smaak royal icing / marsepein/ fondant

Fondant en marsepein zijn gewoon heel zoet...

Je kunt ook ganache over je taart heen gieten (zie recepten), misschien dat dat in de smaak valt? Dit kun je doen met pure of witte chocola.

Groetjes Renske

Hoi,

Heb je al eens marsefond geprobeerd? Dat is evenveel marsepein als fondant gebruiken, dit vermeng je met elkaar. Verder zou je je vulling minder zoet kunnen maken, dat scheelt al enorm in de zoetigheid.
Bijv. citroenbotercreme (minder suiker toevoegen aan de botercreme) met banketbakkersroom en vers (rood) fruit.

Er zijn verschillende soorten fondant verkrijgbaar (hier in de shop), waarvan de smaken verschillen. Je zou dus eens een andere soort kunnen proberen.

Groetjes Renske

5

ik had de vulling gemaakt met de aardbeienmousse en dat was wel lekker. ( ook door de limoensap).
Ik ga de tips zeker uitproberen, ben wel bang dat we hier aan gaan komen i.p.v. afvallen :/

6

haha dat hoeft niet hoor. ik maak voor mijzelf al een hele tijd vetarme taarten. ik heb namelijk last van mijn lever door langdurige pfeiffer en ik smikkel net zoveel mee ;)

Enthousiaste groet, Maxime

7

ga je dan nu een hele taart met royal icing spuiten? Dat is toch helemaal alleen eiwit en suiker, nog zoeter dan zoet. Bovendien wordt het volgens mij nog keihard ook, dus dat lijkt me niet zo lekker met een hele taart.
Maar misschien heb je ook andere royal icingf dan dat ik ken, en is het heel ander spul.

Ik doe meestal ook om het geheel van de taart wat minder zoet te amken een niet zo zoete vulling. Ik vind frambozen of citroen heel lekker en een beetje zuur bij al dat zoet geweld.

8

@ Susy, ik heb de royal icing zelfgemaakt en hem op smaak gebracht met citroen- en vanillearoma. Hijproeft stukken minder zoet dan de fondant.
Morgen ga ik de taart afmaken, wil hem vullen met limoenbavarois en afsmeren met m. botercremé. Ik zal nog laten weten hoe het geheel bij elkaar smaakte.

9

@Tari
Ik ben wel benieuwd naar jou vetarme taarten. Ik heb hier nl. 3 kids die kunnen eten wat ze willen en 1 kind dat al aankomt als hij er naar kijkt.
Zou je mij misschien wat meer kunnen laten weten?
B.v.d.