1

Onderwerp: Fondant of marsepein?

Ik hoop dat ik in de goede rubriek sta.
Ik wil een keertje vullen met zwitserse room of kwark. Nu moet dit in de koelkast, maar marsepein smelt dan toch? Kan ik dan beter fondant gebruiken of smelt dat ook?
Gebruik je vullingen die in de koelkast moeten alleen voor taarten die eigenlijk dezelfde dag nog opgegeten worden, want erg lang is het denk niet houdbaar?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes, Patricia

2

Re: Fondant of marsepein?

Marsepein smelt alleen als het in aanraking komt met vocht, wat je dus kunt voorkomen door dijkjes te spuiten en goed af te smeren.
De meeste 'koelkast-vullingen' kunnen de dag erna prima gegeten worden mits je de taart niet uren buiten de koeling houdt..

Fondant smelt m.i. sneller door vocht dan marsepein..

3

Bij mij smelt marsepein eerder dan fondant. Het is hier soms behoorlijk vochtig in huis. Van tevoren gemaakte decoraties van fondant drogen dan evengoed nog, maar m´n marsepein ligt dan gewoon weg te smelten (zonder koelkast of wat ook gewoon op het aanrecht)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

pvlielander schreef:

Ik hoop dat ik in de goede rubriek sta.

:nooo

je vraag gaat weliswaar over vullingen die effect hebben op de bekleding. Dus ik vind dit beter passen in bekleden  :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

Dus als ik het goed begrijp zegt de één fondant is beter en de ander marsepein? Haha.

Sorry, Tirza, vond het een moeilijk beslissing  :P

Groetjes, Patricia

6

Bij koelkastvullingen kies ik liever voor rolfondant omdat die sneller opdroogt buiten de koelkast. Geen dijkje, gewoon zorgen dat je genoeg van de kant blijft en afsmeren met 1:1 botercrème.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Dank je Marianne!  :D

Groetjes, Patricia