1

Onderwerp: Oven: hete lucht of boven-onder?

Mijn oven heeft allerlei functies: magnetron, grill, boven en onder warmte en hete lucht. Nou bak ik eigenlijk, omdat mijn vorige oven niet zoveel anders kon, altijd met boven- & onderwarmte. Maar ik lees steeds dat jullie een  hete lucht oven hebben/gebruiken.

Wat is nou beter? Hoe groot is het verschil in bakken? Wie heeft er met allbei ervaring? Of moet ik maar gewoon gaan proberen?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Re: Oven: hete lucht of boven-onder?

Ik bak inderdaad alleen op de heteluchtstand. Maar meer omdat ik het andere niet durf. Dit gaat goed namelijk. En zul je net zien, is het voor een hele belangrijke opdracht.

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

3

Re: Oven: hete lucht of boven-onder?

Ik gebruik meestal de 'conventionele' stand van mijn oven. In de gebruiksaanwijzing van mijn oven stond dat dat de meest geschikte stand is voor gebak. Hetelucht kan volgens mij ook wel, maar vaak moet je dan je even uitproberen om welke temperatuur. Vaak moet je die wat lager instellen dan in recepten staat aangegeven. Dat komt omdat een oven op deze stand vaak heter wordt dan normaal door de luchtcirculatie.

Gewoon een kwestie van uitproberen lijkt me :)

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

4

Re: Oven: hete lucht of boven-onder?

Hoi
Ik gebruik ook de hetelucht (eigenlijk altijd wel, kan me niet herinneren ooit voor een gerecht een andere functie te gebruiken :)). De temperatuur heb ik op 150/160 en 175 staan voor het biscuitgebak van de shop. Gaat altijd goed.

veel plezier nog vandaag, groetjes Mariëlle

5

Re: Oven: hete lucht of boven-onder?

ik heb alleen maar hete lucht dus ik kan niet kiezen; als je tevreden bent met het resultaat heb je natuurlijk geen redenen om te veranderen, tenzij je graag uitprobeert natuurlijk :)

6

Re: Oven: hete lucht of boven-onder?

Ik gebruik ook niet mijn hete lucht . Die gaat bij mij te hard. De gewone oven met boven en onder warmte lukt bij mij het beste.

7

Re: Oven: hete lucht of boven-onder?

ik gebruik hete lucht functie om de oven op te laten warmen (gaat lekker snel) en dan bakken op boven en onderwarmte. Ik heb pas een nieuwe keuken gekocht en de keukenboer vertelde mij dat bakken alleen kan op boven/ondwerwarmte!??!?!?

8

Re: Oven: hete lucht of boven-onder?

Ik heb wel eens begrepen dat hete lucht je biscuit droger maakt.
Ik doe altijd gewoon boven en onder warmte.

Gr. Ingrid

9

Re: Oven: hete lucht of boven-onder?

Ik bak eigenlijk ook altijd met de stand boven en onderwarmte.

Bij hete lucht kan het ook, alleen gaat het dan allemaal wat harder. en duurt het korter.
(huh snap ik het nog?) de korst is in ieder geval wat dikker en knapperiger bruin zeg maar.

ik heb vandaag bij wijze van test, bolletjes gebakken en deze op standje INTENSE WARMTE gedaan. wel bij 150gr. begonnen en opgevoerd naar 160gr, 170gr.

Ik moet zeggen dat dit nog beter is dan bij onder en boven lijkt wel, kapsel mooi glad van boven gebleven en bischuit keurig gaar en een dun laagje bruin aan de buitenkant.

Ik snap ook eigenlijk niet waarom er zoveel verschillende opties zijn, heb de handleiding wel gehad maar niet goed gelezen. en gezien dat er voor verschillende recepten ook verschillende standen grill, hete lucht, intense warmte, zelfs 3D warmte.
misschien toch maar eens in verdiepen wat nou het verschil is......

er is altijd wel een reden voor taart