1

Onderwerp: Help, boltaartje mislukt :(

Hallo allemaal,

Ik heb me deze week voor het eerst gewaagd aan de blanda bolvormen van de ikea. Heb al eens eerder met marsepein bekleed, en vond de boltaartjes ook erg leuk om te proberen.. Probleem is alleen dat ik ze niet mooi gebakken krijg! Heb het al op 3 verschillende ovenstanden geprobeerd (160 graden, 175 graden en oplopend van 150-165-180), maar ik krijg elke keer een paddestoel-effect omdat de bovenkant openbarst.. Wat doe ik verkeerd?

Alvast bedankt!

2

Re: Help, boltaartje mislukt :(

Hoe lang bak je ze dan. Welke maat is het eigenlijk?

3

Als ze openbarsten bak je te heet, ze rijzen dan te snel.
Ik bak op 150 gr., een Blanda van 20 cm ca. 47 min.
Controleer ook de temperatuur van je oven, het kan zijn dat hij warmer is.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

4

Ik ben begonnen met de 12 cm, en ik heb ze elke keer ongeveer 35/40 minuten gebakken (tot de sateprikker er droog uitkwam). Niet echt op de minuut gekeken, maar na 20 minuten begint hij al omhoog te komen in het midden.

Kan het aan het deeg liggen misschien? Het is gewoon cakebeslag uit de plaatselijke supermarkt, 75 gram meel, 1 ei, boter en suiker..

5 Laatst bewerkt door Daro (06-05-2010 16:13)

Ik gebruik de funmix biscuit uit de webshop, en houd het recept aan hiernaast uit de tabellen voor de blanda's.  Een 12cm blanda gaat bij mij op 160 graden (hetelucht) 30 minuten oven niet voorverwamd.

6

Ik gebruik de mix van de shop en bak 35 minuten op 175 graden en vul driekwart.

7

Ik heb ze net gemaakt in een ikea kommetje van 12 cm.
Heb funcake mix gebruikt, in de hete luchtoven 23min op 160 graden en daarna 5 min op 180 graden.
Heb er 4 gemaakt en heb de hoeveelheid aangehouden van een bakvorm van 20cm.
En het beslag verdeelt over 4 kommetjes.
Was voor mij ook voor het eerst, en ook nog eens gelukt.
gr Linda