1

Onderwerp: Royal icing vraagje..

Hallo,

ik heb een taart gemaakt maar nou wil ik hem decoreren met royal icing.. maar las op deze site een recept waar je eiwitpoeder voor nodig had, maar ben al 2 dagen opzoek naar eiwitpoeder maar kan het nergens vinden en had ook geen tijd om even lang het taartenwinkeltje hier te gaan, maar nou is mijn vraag of het ook met gewoon eiwit kan.. en welke verhoudingen ik dan aan moet houden.
En kan ik royal icing ook kleuren met het spul wat ik voor mijn marsepijn en fondant gebruik..

Alvast heel erg bedank voor de reacties..

Groetjes Laura

2

Re: Royal icing vraagje..

Ja kunt ook gewoon rauw eiwit gebruiken. Als het goed is staat hier links een recept van royal icing met rauw eiwit. Je kunt hier naar keus een kleurstofje aan toe voegen, ik neem aan dat je dat met `het spul` bedoeld?

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

3

Chocoholic schreef:

Ja kunt ook gewoon rauw eiwit gebruiken. Als het goed is staat hier links een recept van royal icing met rauw eiwit. Je kunt hier naar keus een kleurstofje aan toe voegen, ik neem aan dat je dat met `het spul` bedoeld?

Ja ik bedoelde kleurstofjes haha, was zo hevig snel aan het typen dat ik even niet op het woord kon komen..

Maar bedankt voor je berichtje..

Groetjes Laura

4

Ik ben gewoon bij een bakker binengelopen en heb gevraagd om eiwitpoeder. Voor een gram of 30 heb ik 1 euro betaald.
Er schijnt wel verschil in te zitten tussen eiwitpoeder voor brood of banket, dus vraag voor de zekerheid even na of het geschikt is voor banket.

knuffies Karin

5

Ik deed royal altijd gewoon met eiwit van een rauw ei........nooit anders geweten, maar ik ben ook nog van de lichting die in 1988 begon met decoreren......... :lol:  :lol:  :lol:  met royal icing dus, nooit iets gedaan met fondant of marsepein.......

6

Recept eiwitglazuur
(Uit het boek Feestelijke taarten van de Koekjesfee)

Ingrediënten:
Glazuur genoeg voor zo'n 100 koekjes:
1 kg poedersuiker (SO) of banketpoedersuiker
25 gr. eiwitpoeder gemengd met 150 ml. water of 175 gr. vers eiwit
1 eetlepel citroensap

Bereiding:
- schep de poedersuiker in een mengkom en giet het eiwit er langzaam bij terwijl je de mixer rustig laat draaien. Laat de mixer geleidelijk aan sneller draaien.

- Voeg het citroensap toe.

- Laat de mixer 5 tot 7 minuten op een hogere snelheid draaien tot het eiwitglazuur pieken vormt. Dit wil zeggen: als je een spateltje in de massa steekt en terug naar boven haalt, blijft er een piek staan. Dit is de meest stevige consistentie.

Als je hier een beetje water aan toevoegt is het dik genoeg om lijntjes mee te spuiten.

Nog meer water er bij: hier kan het koekje mee gevuld worden.

Heb laatst met dit glazuur koekjes gemaakt. Werkt super en smaakt heerlijk!!!

Taart en meer...
www.zoetmetstijl.nl

7

IngeW schreef:

Recept eiwitglazuur
(Uit het boek Feestelijke taarten van de Koekjesfee)

Bedank voor je receptje... ik ga het gelijk uitproberen vandaag..

Groetjes Laura

8

Ik geloof wel dat je met rauw eiwit wel een beetje moet uitkijken, zwangere vrouwen mogen het bijv. niet hebben. Ik denk ivm salmonella.
Ik gebruik daarom altijd eiwitpoeder of de mix voor royal icing.
De mix is heel makkelijk.Die kun je gewoon kopen op de webshop.

This too shall pass!

9

Moodswing schreef:

Ik deed royal altijd gewoon met eiwit van een rauw ei........nooit anders geweten, maar ik ben ook nog van de lichting die in 1988 begon met decoreren......... :lol:  :lol:  :lol:  met royal icing dus, nooit iets gedaan met fondant of marsepein.......

Moodswing ben trouwens erg benieuwd naar je taarten, hoe dat er uit ziet met Icing ipv marsepein. Is dat net zoiets als die Amerikaanse taarten met buttercream?

This too shall pass!

10

Ik maak mijn royal icing altijd helemaal anders : Ook volgens Amerikaans recept.
Met crisco, 150 g op 500 g poedersuiker met iets water, let op : hoemeer water, hoe slapper de icing, dit is echt afhankelijk van het spuitwerk of decoreerwerk dat je wilt.
Je kunt er kleurstof en of smaakjes aan toevoegen. Let wel, als je ook vloeibare kleurstof of smaakjes gebruikt: nog minder water.
Ideaal om mee te smeren voor glad resultaat ipv marsepein of fondant en ook goed om mee te spuiten.
De icing hard iets uit, kan gewoon buiten opdrogen. Dus geen gedoe met eiwitpoeder en taart hoeft niet in de koeling en is ook beter als er zwangere dames mee eten.
Ik heb er altijd vooraadjes van in diverse kleuren, het is zo lang houdbaar en makkelijk.
Als je nog vragen hebt,mail me maar.
Succes !

11

RI wordt zo ver als ik weet altijd gemaakt van of eiwit of eiwit poeder en gezeefde poedersuiker :o  dus mijn vraag is hoe maak je RI met crisco  :/  want als je RI wil gaan maken zeggen ze altijd zorg ervoor dat alles vet vrij is   :rolleyes: want anders krijg je de eiwit niet opgeklopt dus ik wil heel graag jou recept voor RI met crisco  :Y
Lijk mij en mega goede oplossing voor RI maken  :Y

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".

12

volgens mij heet het ook geen royal icing meer als je er shortening aan toevoegd  :nooo
Heb ook even ook google gezocht, maar dan kom ik uit op buttercream icing, en ook die heb je in verschillende consistenties net als royal icing.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

13

tipsytaartje schreef:

volgens mij heet het ook geen royal icing meer als je er shortening aan toevoegd  :nooo
Heb ook even ook google gezocht, maar dan kom ik uit op buttercream icing, en ook die heb je in verschillende consistenties net als royal icing.

:thumb:
Dit is wat ze soms crusting buttercream noem want het vormt en korst aan de boven kant maar blijft zacht van binnen :)

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".

14

Je moet eerst de icing helemaal afmaken en dan pas de crisco er aan toevoegen.

Ik werk voor anderen met eiwitpoeder, maar voor mezelf ook wel eens met eiwit. Ik doe altijd 2 eiwitten en ongveer 500 gram poedersuiker.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me