1

Onderwerp: vraag over meringue botercreme

Morgen wil ik de meringue boter gaan maken die uit de receptenlijst van deze site komt. Nou zie ik dit staan:
140 gram eiwitten
280 gram kristalsuiker
280 gram roomboter* (of 420 gram voor de 1-2-3 verhouding)

Mijn vragen:
- gebruik ik nou 280 of 420 gram roomboter?
- hoeveel eiwitten is 140 gram ongeveer?

Alvast bedankt.
Groetjes
Nathanja

"Het beste voor de mens is nog: eten en drinken en genieten van wat hij met veel zwoegen bereikt heeft..." (citaat uit de bijbel)

2

Re: vraag over meringue botercreme

Met 420 gram roomboter heb je stevige crème voor bijvoorbeeld toeven, met 280 gram boter is de crème iets minder stevig. Wat een eiwit weegt zou je niet zo gelijk kunnen zeggen.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

eiwit van 1 medium eitje is ongeveer 30gr

4

Heel fijn, dank jullie wel!

"Het beste voor de mens is nog: eten en drinken en genieten van wat hij met veel zwoegen bereikt heeft..." (citaat uit de bijbel)

5

Ik vind hem erg lekker met 280 gram boter, maar ik doe er meestal ook nog een smaakje in van Patidess. Ik ben een beetje huiverig om nog meer boter toe te voegen, omdat ik denk dat hij dan dan te boterig/vettig wordt, maar heb het eerlijk gezegd nog nooit gedaan...

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

6

Ik heb laatst met 280 gr boter gemaakt voor vullen en afsmeren, en dat ging prima!

7

Ik heb ook de verhouding 1:2:2 gebruikt en het smaakt goed en de taart is ook nog eens best mooi geworden :D

Groetjes van Bianca

8

Nou, ik heb het gemaakt en oh oh wat lekker!! Moet nog tot morgen in de koelkast staan... :/  Bedankt voor de tips allemaal!

9

Dus je kunt ook 1:2:2 gebruiken om dijkjes te spuiten en af te smeren? Want daar zou ik echt heel blij mee zijn. Ik heb 1:2:3 gebruikt, maar ik vind hem toch veel te veel naar boter smaken en ik hou eigenlijk helemaal niet van boter.

10

Ik gebruik altijd de 1:2:2 en ik spuit daar dijkjes mee en ook smeer ik er mee af. Ik dacht al dat de 1:2:3 versie te boterig zou worden.... Wat ik ook doe is de taart niet in de koelkast zetten want ik vind de vulling het lekkerst op kamer temperatuur!

En ik doe er eigenlijk altijd nog vanille aroma doorheen en heel soms een smaakje :) van patidess :D mmhhhhh

Groetjes Maris
www.ovenheerlijketaartjes.nl hier kan iedereen mijn taartjes bewonderen :D en tegenwoordig ook op www.taartjesvanmariska.hyves.nl

11

Om af te smeren en voor toeven doe ik de verhouding 1:2:2 1/2.

En dan natúúrlijk een smaakje er doorheen!  :9