1

Onderwerp: bloemenkoekjes drama

Ben vol enthousiasme begonnen met de lollykoekjes, omdat het vormpje wat ik gekocht heb belachelijk groot is heb ik toch besloten ze met de hand te snijden maar ik stuit nu toch wel op een probleem, als ik de stokjes (die van de webshop) precies in het midden van zo een koekjes wil steken worden de koekjes echt superdik, geen gezicht gewoon ook omdat ik merk dat ze toch wel wat groter worden. Weet iemand hoe dik de koekjes ongeveer moeten worden?

Ik zat te kijken naar een bakvorm waar je het koekjesdeeg in moet duwen, hier zit dan ook meteen ruimte voor een stokje, ik neem aan dat het stokje dan in het deeg wordt geduwd nadat het deeg erin zit, dus als het ware aan de bovenkant. Ik vraag mij af of zo een koekje dan wel stevig wordt?!

2

Re: bloemenkoekjes drama

Het vormpje op de foto is diameter 9 cm, ik maak dan stokjes van 27 cm.
Het deeg rol ik uit op 8mm en het stokje van 4 mm diameter steek ik ongeveer in het midden er in , zo tot de helft van het koekje. Meer naar de bovenkant dan naar de onderkant toe, anders zit je soms te laag.
En dan zie je inderdaad een bobbel waar het stokje zit. Maar door het bakken alleen al wordt dat deeg daar toch glad en dan met de icing er op is het helemaal goed.
Ook rekening houden met langere baktijd met dikkere koeken.
En dan een folietje er rond en lintje in een strikje onder het koekje en het wordt heel mooi.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-U8YDL4JM.jpg

3

Re: bloemenkoekjes drama

Hi Karentje, ik vind jouw koekjes altijd zo vreselijk mooi. Het probleem begon dus al omdat mijn uisteker te groot was, 12 cm en de stokjes waren 10cm dus heb uiteindelijk de koekjes maar met de hand gesneden (wat ze overigens niet mooieer maakte) en ik heb de stokjes in de koekjes geduwd, niet van onderen maar er tegen aan zeg maar en toen nog een klein stukje deeg er tegen aangeplakt. Glazuren werd ook een drama, mijn dochter heeft daar weer meer gedult voor dan ik hahahahaha.
Ik zal van de week eens fotoos plaatsen. Bedankt.

4

Re: bloemenkoekjes drama

Volgende keer gaat het vast beter. Langere stevigere stokken en dikker deeg en dan komt dat helemaal goed.
En dat glazuren gaat ook altijd beter !

5

Re: bloemenkoekjes drama

Hoi Karentje,
Maak jij die stokjes zelf en kun je die dan meebakken?
Groetjes, Annelieke