1 Laatst bewerkt door Nicole81 (30-04-2010 16:05)

Onderwerp: Biscuitmix ; rimpelig taart?

Hello,

Ben nu voor de derde keer een taart aan het maken; de eerste 2 keren heb ik het recept voor de biscuit van het forum gebruikt (en kwam de taart niet omhoog) dus heb toen 3x de taart moeten bakken om voldoende hoogte te krijgen...

nu dacht ik slim te zijn en een mix te gebruiken; vraag me niet welke ik heb t bij iemand die een taartenwinkel heeft hier in de buurt gekocht...

maar ben nu dus bezig en de hele bovenkant van de taart wordt rimpelig? :rolleyes:  hoe kan dat dan? ben ik 5 min aan het mixen geweeest dus lijkt me niet dat het daaraan ligt; hij staat in de heteluchtoven op 180, heb hem net nadat ik t zag maar wat verlaagd tot 160....

iemand tips voor de volgende keer? nu snij ik t dr maar gewoon af:)

Re: Biscuitmix ; rimpelig taart?

Dan draai je de taart toch om? De bovenkant wordt altijd onderkant..

Groetjes Natasja!

3

Ik gebruik altijd biscuitmix. Mix dus 8 minuten op hoogste stand, 2 minuten op laagste stand.
Met bakken doe ik altijd op 175 graden
voor hetelucht is dat 160 graden

Na het bakken stort ik het gelijk op de kop, op een taartrooster. En zo gebruik ik de taart ook, op de kop, mooi recht altijd ;)

Groetjes Tweety!

4

Inderdaad.........onderkant wordt bovenkant.
Maar 5 minuten gemixt? Is dat niet wat weinig?

5

ow hihi omkeren wist niet dat dat standaard was...(heb ik dat vorige keer nou gedaan, misschien wel weet niet meer is alweer 2 jaar geleden)...

5 minuten mixen stond er op de sticker die ze er zelf op heeft gedaan; had nog ff gecheckt op google en zag dat de tijden heel wisselend waren...

volgende keer dan maar 8 minuten doen?

ennuh doen jullie meteen nadat ie uit de oven komt in folie en dan in de koelkast (heb hem namelijk zondag nodig; ga hem morgen in de botercreme zetten en dan zondagochtend fondant erop enzo)

6

dat van die folie en in de koelkast terwijl hij afgekoelt was zeiden ze namelijk in die taartenwinkel:)
maarre begon me thuis af te vragen waarom dat moet?

7

Ik doe kapsels nooit in de koelkast............tenzij er vulling in zit die daar om vraagt.......

8

Dat rimpelige is het 'inzakken' van de taart, tenminste dat is bij mij altijd zo.
Meestal is dat een te hoge oven temperatuur. (De taart komt dan heel snel omhoog, maar zakt weer in zodra het de oven uitkomt.)

Probeer eens langer te bakken op en iets lagere temperatuur (of in etappes, dus laag beginnen en steeds na 10 minuten ofzo de temperatuur verhogen. Staat een hoop over geschreven op het forum). Het is even pielen, maar het resultaat mag er zijn.

Omdraaien na het uit de vorm halen werkt goed tegen onregelmatigheden, je drukt de bovenkant mooi plat en de 'nieuwe' bovenkant die nu boven ligt is al mooi recht!
(ikzelf kan echt geen taartrooster gebruiken, dan zit binnen no-time die vorm in de taart en als ik pech heb trek ik em helemaal stuk als ik de taart eraf wil halen. Ik gebruik een snijplank en tijdens het afkoelen draai ik het kapsel af en toe tegen het plakken aan de snijplank)

Na het afkoelen gaat het kapsel bij mij meteen de vriezer in (goed verpakken inderdaad) om het vers te houden totdat ik em ga gebruiken.

9

niet in de koelkast doen dus?

ik heb hem namelijk zondag nodig...

ik dacht dan bewaar ik hem nu in de koelkast, doe ik morgen (zaterdagochtend) vullen en smeer ik hem af.

en de fondantbekleding en fondantdecoratie op zaterdagavond  of zondagochtend vroeg...

of kan ik het beter anders doen? nu invrienzen wat jij zegt en dan morgen ontdooien?

tips welkom!