1

Onderwerp: MMF mislukt?

Ik dacht MMF te maken een weet of wat terug. Ik heb toen 265 gram witte mm in de magnetron een beetje laten smelten en ben vervolgens met poedersuiker aan de gang gedaan. Werd me een partij vies. Alles zat onder. Maar goed, kon uiteindelijk een balletje draaien, in huishoudfolie gedaan en dat in een boterhamzakje.

Wil ik net eens gaan knutselen, plakt het nog een beetje. Ik weer  zo'n 80 gram poedersuiker er doorheen gekneed maar blijft plakken  :/

Nou las ik dat je er nog wat water door had moeten doen. Dit heb ik niet gedaan, komt het daardoor? Ik heb nu toch bijna een halve kilo poedersuiker er doorheen gedaan en het blijft plakken [niet oppervlakkig maar wel van binnen en na even kneden aan mijn handen, roosjes maken werkte niet, plakte niet op elkaar, wel aan mijn vingers, vervormde enz.]

Kan ik er u nog water bij mikken? moet ik nóg meer suiker er doorheen kneden of weg gooien?

2 Laatst bewerkt door petrawb (28-04-2010 22:29)

Re: MMF mislukt?

dat probleem heb ik ook. hij ligt hier al 3 wk in de kast.... te wachten tot ik het weer een keer probeer ;) :think:

volgens mij was het maar 1 eetlepel water wat er in moest.... weet niet of dat veel uit zou hebben gemaakt...

3 Laatst bewerkt door RedRose18 (29-04-2010 10:10)

ik gebruik 300gr marsmellows, 500gr poedersuiker en 1 eetlepel water.(meer water = meer suiker lijkt mij)
gaat eigenlijk altijd goed, wel even laten liggen voor gebruik.
en zodra je het gaat gebruiken je handen even goed invetten
en heel goed kneden voordat je het gaat gebruiken.
plekkerig blijft het altijd wel een beetje, vooral wanneer je ermee bezig bent, want dan wordt het warm, is bij marsepein ook zo

verder zou ik zo 123 niet weten waar het aan ligt...
misschien even zoeken op het forum?

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

4

Ik heb meer poedersuiker gebruikt dan jij in jouw recept gebruikt. Ik heb al diverse keren lopen zoeken en las dat p.suiker op gevoel wordt gebruikt, als het plakt je nog meer moet gebruiken. het gaat plakken van het warm worden etc. maar het blijft dus plakken  :/

Ik heb het even uitgerold om te kijken of het dus lag aan mijn warme handen en daarna over een blandaschaal gedrapeerd om te kijken of dat werkt, bleef plakken. Kreeg het ook niet rondom de schaal gesneden, plakte wederom aan elkaar.

Ik heb het nog even gesplitst in 3 delen en dat apart gekneed zodat het zeker weten genoeg p.suiker bevat, plak plak plak. Ik wil alle 3 de geknede delen onder het huishoudfolietje vandaan halen, plakt het zo vast dat ik een deel van de MMF met plastic en al moest weggooien. Lijkt me niet de bedoeling?

Marsepein plakt bij lange na niet zo!

5

das heel erg plakkerig, veel te plakkerig idd
het blijft bij mij een heeeeel klein beetje aan de folie plakken, maar echt niet veel.
heel vreemd dat het zo erg plakt...
kan je helaas niet verder helpen. ik zou echt niet weten wat er verkeerd is gegaan....

6

bij mij werd de p suiker niet allemaal opgenomen... het is nu wel een beetje, plakkerige bal. maar zo hard dat ik het echt ff in de mag moet doen als ik er mee aan de slag wil.... eerst maar weer een nieuwe mag kopen.... :s

7

Dat had ik ook Petra. Toen 15 sec in de magnetron en meer p.suiker erdoor.
Misschien is het toch het water geweest die de suiker opnam oid.
Ik ben van plan het nog eens te maken. Dit keer goed en dan te kijken of ik tegen hetzelfde aan loop of niet.

Bij mijn kleefde de 2 portie mmf die ik gemaakt had ook veel meer dan de 1e portie die ik gemaakt had. Bij beide had ik als basis de zelfde hoeveelheid suiker gebruikt. Bij het 2e protie heb ik uiteindelijk meer in gedaan en toen plakte hij minder.

9

Poging 2:

120 gram marshmellows
6 gram water
200 gram poeder [wat uiteindelijk 250 gram werd]

Zwarte kleurstof toegevoegd. Werd weer niks. Wel beter maar toch als ik te hard duw dan pakt de onderkant weer vast. Begrijp er niets van :s

10

let wel op met je zwarte kleurstof
daar wordt het heeeeel erg plakkerig van, wanneer je het echt zwart wilt

Vreemd. Hier ook fan van zelfgemaakt mmf maar eigenlijk nooit problemen al verschillende keren gemaakt. Ik maak het wel altijd met de grote frisia mm. En hier gaat er flink wat poedersuiker door. zeker het dubbele aan gewicht als wat je hebt aan mm en inderdaad op gevoel doen. Zwart en rood kun je goed kleuren door met de roze mm te beginnen. Dan heb je minder nodig naar mijn idee. Succes

Groetjes Wendy

12

Hmm dus dan heb ik het weer extra plakkerig gemaakt door er p.suiker door te doen. Zucht...
Straks dan nog maar een bus kopen en kijken of het beter wordt.

13

Zou het trouwens beter worden als ik er wat marsepein door kneed?

14

ik gebruik het altijd gemengd met marsepein, vind ik fijner werken
maar ik weet niet of dat nu werkt....
kwestie van proberen gok ik

@wendy, je hebt dan wel wat minder nodig, maar om iets goed rood of zwart te krijgen moet er verschrikkelijk veel door.... vooral zwart....rampzalig.... ik gebruik voor rood meestal een combi van wilton kleurstof en poeder van de toko, dat werkt wel goed moet ik zeggen ;)

15

zwart was inderdaad rampzalig. Ik heb geloof ik een half potje Wilton kleurstof erdoor gemikt [welliswaar de helft van het kleine potje].
Echt achterlijk veel ja. Had ik al wel gelezen maar viel ondanks dat, toch tegen.
Ik heb net weer 3 kleine busjes poedersuiker gekocht, dus ga nog eens wat proberen toe te voegen :roll:

16

leuke hobby he ;)

17

ik was vanmiddag in de winkel in amsterdam, sugarlicious, en de vrouw die me hielp gaf me de tip om mm met suikerbakkerspoeder te doen.
daar krijg je goede fondant van en het is veel makkelijker dan de ingewikkelde manier van fondant maken.

ik ga het vanavond maken met 300 gr mm 600 gr suikerbakker en wat water en ik zie wel wat het resultaat wordt.
ik houd jullie op de hoogte.

18

Hartstikke leuk hehe
Gelukkig vind iedereen de taarten lekker. Ik wil ze zelf alleen ook graag eetbaar vinden en het makkelijk laten gaan :roll:

@ Cin: ik heb het de eerste keer op met suikerbakkerspoeder gemaakt. Daarna met poedersuiker omdat mijn suikerbakkerspoeder op was. Enige verschil [voor zover ik weet] is dat de poedersuiker antiklontermiddel bevat oid. Zou weinig uit moeten maken in elk geval.
MMF is de makkelijkste manier van fondant maken ja. Geen eiwitpoeder, thermometers etc.

19 Laatst bewerkt door kokkie (02-05-2010 17:25)

Ik heb m'n MMF altijd zelf gemaakt zonder problemen. Gebruik op 10 marshmallows ongeveer 300 g bakkerspoedersuiker in totaal en 1 eetlepel water. Eerst mm met het water in een kom in de magnetron, 1 minuut. Dan met een vork door elkaar roeren. Gooi er dan ongeveer 200 poedersuiker aan toe en begin met de vork te roeren en te prakken. Pas als je het niet meer met de vork geroerd krijgt omdat het te zwaar en korrelig wordt met 1 hand (met de andere houd ik de kom vast) gaan kneden, vastpakken en op elkaar drukken op de bodem, dit herhalen tot je een kneedbaar mengsel hebt. Als het nog teveel plakt (en dat zal wel) hand poedersuiker pakken en tussen je 2 handen het plaksel eraf wrijven. Nog wat poedersuiker toevoegen en verder kneden. Als de bal lekker soepel is en niet meer meteen aan je hand blijft plakken (als je het langer vasthoudt wordt het idd warm en plakt hij altijd) bal invetten met wat crisco en in een stevige diepvrieszak doen. Zo kun je hem bewaren tot gebruik.
Na een tijdje zal de bal weer hard(er) geworden zijn, geen paniek: voor gebruik eventjes (voor 300 g ongeveer 10 seconden) op een schoteltje in de magnetron verwarmen, hij wordt dan weer mooi soepel en klaar om weer door te kneden en uit te rollen.
Op deze manier heb je geen geplak op je aanrecht, alles blijft mooi in de kom en je houdt 1 hand vrij om evt nog poedersuiker toe te voegen of de telefoon aan te nemen bijvoorbeeld  ;)

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...