Onderwerp: Lange vingers (Boudoirs)
Lange vingers
Wat heb je nodig?
- 2 mix kommen, waarvan eentje vetvrij.
- Een mixer, denk dat handmatig kloppen een tennisarm oplevert
- Bakplaat met eventueel bakpapier
- Spuitzak / ding
Ingredienten
- 3 eieren (ik gebruik maatje L)
- 100 gram (fijne) kristalsuiker
- wat extra van die suiker voor garnering
- 100 gram (kristal patent) bloem
- vanille aroma
Hoe?
- Scheidt het eiwit en het eigeel in twee aparte kommen, het eiwit liefst in een vetvrije kom
- Voeg de helft van de suiker toe aan elke kom. Voeg de vanillearoma aan het eigeel toe.
- Klop het ei+suiker in beide kommen stijf. Eigeel wordt niet zo stijf als eiwit, maar doe je best het zo goed mogelijk te krijgen.
- Spatel het eigeel door het eiwit
- zeef de bloem over het geheel heen, en spatel voorzichtig door. Liever te weinig spatelen dan teveel, niet alles hoeft per se opgelost te zijn.
- spuit met (bijvoorbeeld) een spuitzak dunne lijntjes op een ingevette bakplaat (of op bakpapier). Liever te dun dan te dik, anders blijven ze kleffig. Hoe dik? Mwah, proberen. Ik doe ongeveer 15mm.
- strooi voldoende suiker over de lange vingers to be als garnering.
- Zet het in de oven op 200 graden, voor 15-20 minuten. Niet te bruin laten worden!
tips
Als ze niet helemaal droog en hard zijn, spuit dan dunnere lijntjes of bak het iets langer indien mogelijk.
Ik gebruik zeerfijne kristal suiker en patent kristal bloem, het kan denk ik ook met kristalsuiker en gewone bloem.
Je kunt ook een kom suiker vullen en de lange vingers hierin dopen voor je ze in de oven doet. Das wel wat lastiger want je spuit dan steeds op een stukje afgeknipt bakpapier, en die haal je door de suiker.