1

Onderwerp: RITEKE ivm caramelsaus

Hoi riteke (of iemand anders?)
ik heb vandaag je caramelsaus geprobeerd met dat blikje in heet water, h

2 Laatst bewerkt door riteke (16-06-2007 08:26)

Re: RITEKE ivm caramelsaus

Hoi Karine! Bedankt voor je hint  in de "taartenparade"  er wordt tegenwoordig zoveel gepost kan het allemaal niet meer bijhouden. :-)
Ik laat de blikje ongeveer 3 uur koken water vul ik tussendoor bij. Dan laat ik ze afkoelen ik het pannetje. Ik open ze pas als ze lauw zijn.
lekker he? :P

Groetjes Riteke en Martijn
www.delikatessen.mijnalbums.nl

3

Re: RITEKE ivm caramelsaus

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen welke caramelsaus jullie het over hebben??? Ik ben namelijk d

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

4

Re: RITEKE ivm caramelsaus

Je neemt een blikje gecondenseerde melk en legt dit in bijna kokend water voor 3 uur (ik had het maar 1 uur gedaan en lukt ook)Dit laat je zo verwarmen en dus laten afkoelen voor je het blikje opendoet want blikje is kokend heet en als je het opent krijg je dus een lava die spuit (GEVAARLIJK ). Maar superlekker
Nog bedankt riteke

5

Re: RITEKE ivm caramelsaus

O dat ga ik zeker ook proberen... ben ook dol op caramel saus.... mmmmm

Gr. Natas

6 Laatst bewerkt door riteke (17-06-2007 08:10)

Re: RITEKE ivm caramelsaus

Je hoeft het niet continue te laten koken, tegen de kook aan zeg maar :Y

Groetjes Riteke en Martijn
www.delikatessen.mijnalbums.nl

7

Re: RITEKE ivm caramelsaus

karine schreef:

Je neemt een blikje gecondenseerde melk en legt dit in bijna kokend water voor 3 uur (ik had het maar 1 uur gedaan en lukt ook)Dit laat je zo verwarmen en dus laten afkoelen voor je het blikje opendoet want blikje is kokend heet en als je het opent krijg je dus een lava die spuit (GEVAARLIJK ). Maar superlekker
Nog bedankt riteke

Begrijp ik nu goed dat een blikje melk vanzelf in karamelsaus verandert????? Door het koken ofzo? Ik ben misschien dom hoor maar hier heb ik nog nooit van gehoord!
En is dat dan niet heel vloeibaar, kan ik dat dan zo tussen een taart smeren???

Maar misschien begrijp ik het erg verkeerd.
Wat niet wegneemt dat ik zo'n blikje toevallig wel heb liggen... en het graag wil uitproberen.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

8 Laatst bewerkt door chokoala (18-06-2007 16:32)

Re: RITEKE ivm caramelsaus

Carin..ja...dat klopt. Het gaat dan wel om gezoete gecondenseerde melk. niet een blikje koffiemelk! Tgaat echt om de gezoete variant, bijvoorbeelde van friesche vlag.
Als je dat dus lekker lang in kokend water laat liggen krijg een je caramel (vergelijkbaar met de caramel dat over t ijs gaat bij de M)

de officiele benaming is "dulce de leche"

erika

9

Re: RITEKE ivm caramelsaus

En heeeeeeeeeeeeeeeeeeel lekker :-)

Groetjes Riteke en Martijn
www.delikatessen.mijnalbums.nl

10

Re: RITEKE ivm caramelsaus

Die karamel bij de gele M?????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!! Geweldig vind ik die!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik heb een blikje van 397 gram liggen waarvan ik denk dat het de goede is. Ik heb hem er even bij gepakt en er staat op:
Fries Meisje
la petite hollandaise
gecondenseerde volle melk met suiker

Door aan de inhoud van het blijke 798 cc water toe te voegen verkrijg ik 1 liter melk met 3½ % vet vermeerderd met 172 gram suiker.

Sjips, kijk ik aan de onderkant, staat er EXP 04-2007...
Maar het is gemaakt (MAN) in 10-2005. Dus het blijft minimaal nderhalf jaar goed... dan zal het nu toch nog niet ineens bedorven zijn> NOu ja dat ruik ik dan wel als ik het openmaak...

Toch vind ik het raar want ik heb het niet sinds 2005 al in huis!!

Nou ja ik ga het gewoon proberen...

Bedankt voor de tip en uitleg

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

11

Re: RITEKE ivm caramelsaus

Carin....kan geen kwaad. IEts dat zo lang houdbaar is, bederft niet ineens een maand of 2 na datum.
Maarre...NIET OPEN MAKEN....eerst met blikje en al in pan kokend water!!

Endan pas na afkoelen open maken.

Overigens zegt de geur niet alles, want ik vind het niet superlekker ruiken....maar de smaaaakk....argh

12

Re: RITEKE ivm caramelsaus

chokoala schreef:

Maarre...NIET OPEN MAKEN....eerst met blikje en al in pan kokend water!!

Hahaha, dat was nou net het enige wat ik w

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

13

Re: RITEKE ivm caramelsaus

Weet iemand wat je in combinatie met die caramel saus kan doen.  het lijkt me namelijk zo zoet om marsepein en caremel te doen... maar wat kan je erbij doen om het wat frisser te krijgen??

14

Re: RITEKE ivm caramelsaus

frisse weet ik niet maar wel lekker bij bevoorbeeld tiramisu (zo uit een potje) of bij gekarameliseerde nootjes of noga erbij laten smelten. En het ruikt inderdaad niet lekker ...ruikt zo naar koe???

15

Re: RITEKE ivm caramelsaus

:D ruikt naar koe???
*gaat even in de koelkast snuffelen*
Ik heb hier geen koe in de koelkast hoor, maar een lekker schaaltje caramelpudding :9

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

16

Re: RITEKE ivm caramelsaus

MMM Die combinatie met tiramisu lijkt me erg lekker... die ga ik proberen. BEdankt voor de tip!!!

17

Re: RITEKE ivm caramelsaus

Hallo,

Hoelang na het maken kun je het bewaren dan?
En hoe?

Mijn taarten zien?? Kijk dan op www.cakecompany.nl

18

Re: RITEKE ivm caramelsaus

natasdiepepp schreef:

Weet iemand wat je in combinatie met die caramel saus kan doen.  het lijkt me namelijk zo zoet om marsepein en caremel te doen... maar wat kan je erbij doen om het wat frisser te krijgen??

Banaan is er erg (lees: h

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep