1

Onderwerp: lactose vrij

Help.....wie is mijn redder in nood?

Mijn dochter heeft lactose intolerantie en het is zo heftig dat ze voorlopig helemaal geen lactose mag hebben.

Nou hebben we een verjaardag en ik ga de taart maken.. niet leuk natuurlijk als mijn dochter niet mag snoepen van mama's creatie.

Wie kan mij helpen aan lactose vrije biscuit kapsel maar ook lekkere vulling anders dan (plantaardige) botercreme met jam...

Groetjes Yvette

Groetjes, Yvette

2

Re: lactose vrij

ik ben op het forum 2 recepten tegen gekomen voor de vulling gemaakt van soja melk..... ik zal ff kijken waar ze ook alweer staan....

3

hier staat allemaal recepten voor mensen met allergieen in.... succes!!

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=74530

4

Thanx!

Die had ik inderdaad ook al gevonden.. maar daar staat helaas geen recept tussen waar ik de taart mee kan maken.

Alleen een cake en ik vind het juist zo lekker om een luchtig kapsel te maken...

Dus ik ben nog steeds benieuwd of er iemand is die  een recept voor mij heeft.

Ook vullingen zijn van harte welkom!

Alvast bedankt,

Groetjes Yvette

Groetjes, Yvette

5

In dit recept zit geen lactose:

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/2/Basisbiscuit/

Dat gebruik ik zelf ook voor mijn dochter met koemelkallergie.

Groetjes, Cindy K
Dat smaakt naar feestje!

6

Cindy_K schreef:

In dit recept zit geen lactose:

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/2/Basisbiscuit/

Dat gebruik ik zelf ook voor mijn dochter met koemelkallergie.

Let wel op lactose zit in meer dan alleen koemelk.
Maar volgens mij is dit recept wel goed. Alleen moet je op de pakken blijven scannen of er lactose inzit.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

7

Je kan een heerlijk luchtig biscuit maken met schar mix c. Te verkrijgen bij de natuurwinkel. Deze is ook glutenvrij maar ook lactosevrij.

Je gebruikt 25 gram mix en suiker per ei. Ook moet je hier bakpoeder bij doen. Ik doe het altijd een beetje op de gok.

Wel de werkwijze van het basisbiscuit aanhouden.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

8

jolanda71 schreef:

Je kan een heerlijk luchtig biscuit maken met schar mix c. Te verkrijgen bij de natuurwinkel.

En bij de webshop ;)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

9

Marianne schreef:
jolanda71 schreef:

Je kan een heerlijk luchtig biscuit maken met schar mix c. Te verkrijgen bij de natuurwinkel.

En bij de webshop ;)

:o  :o

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

10

de taart staat in de oven!

Ik ben erg benieuwd.

Bedankt voor jullie tips!

Nu nog een lekkere vulling...

De gele room heb ik net gemaakt, maar die vind ik  niet zo lekker smaken. Kijken hoe dochterlief het vind..

Groetjes Yvette

Groetjes, Yvette

11

ik wil deze gebruiken voor mijn vriendin d'r dochtertje maar op de verpakking staat ook boter moet ik dit er nu niet in doen voor een luchtig biscuit?

12

je kan ook lactosevrije slagroom (minus L) halen bij de jumbo en daarmee bv een lekkere aarbeienmousse maken of een chocoldademouse van pure chocola(in pure chocola zit geen lactose)

groetjes Anneliek

13

Ik vind het erg lastig om een biscuit op deze manier te maken. Zonder de mixer... ik krijg het er niet goed door geroerd zonder dat ik het luchtige eruit klop...

Ik maak eigenlijk alleen maar cake met plantaardige margarine of soja margarine. (letop niet iedere plantaardige margarine is lactose vrij...)

Je hebt bij de natuurwinkel ook rijsteslagroom. Mijn dochter vind het erg lekker.  :9

Groetjes, Yvette

14

Ik heb voor mijn kleindochter een keer de imitatie-slagroom gemaakt. Ze vond het heerlijk.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

15

Hoe maak je die dan?

Groetjes, Yvette

16 Laatst bewerkt door mamski (10-11-2010 19:56)

Staat in de allergieentopic.
Ik hoop dat ik het goed doe.

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=75304

Ik heb wajang margarine gebruikt.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

17

jolanda71 schreef:

Je kan een heerlijk luchtig biscuit maken met schar mix c. Te verkrijgen bij de natuurwinkel. Deze is ook glutenvrij maar ook lactosevrij.

Je gebruikt 25 gram mix en suiker per ei. Ook moet je hier bakpoeder bij doen. Ik doe het altijd een beetje op de gok.

Wel de werkwijze van het basisbiscuit aanhouden.

Dus dan niet het recept op het pak gebruiken voor cake ?
Hier zit wel melk en boter in, dan wordt het vast geen luchtig kapsel.
Maar zeg
225 gram mix
9 eieren
225gram suiker
met een zakje bakpoeder

Dan 10 min. mixen en dan hetzelfde bakken als de kapsels van de gewone mix?
Begrijp ik het zo goed ?

bedankt alvast  ;)

18

Als je een recept hebt waar boter in moet kan je dat bv vervangen door wajang en dan is het toch lactosevrij.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

19

Mirjam5 schreef:

Als je een recept hebt waar boter in moet kan je dat bv vervangen door wajang en dan is het toch lactosevrij.

en de melk door sojamelk dat is ook lactose vrij.Ik meen dat er in maizena toch wel lactose zit en zeker in banketbakkersroom. Ik zou eerst even heel goed de verpakkingen lezen voordat je iets aan je dochter geeft. Of even contact opnemen met je diëtiste. Het kan je een hoop narigheid besparen.

Ik maak voor mijn zoon altijd de bananencake. Hij heeft namelijk last van melk lactose en eieren. Daar heb ik laatst nutramigenbotercreme bij gedaan en hij vond het helemaal geweldig. Wij vinden die smaak vies maar voor hun is het heel gewoon.

Op zoek naar leuke taartspulletjes? Kijk vanaf nu op mijn site:www.specialetaartjes.nl/webshop. Spulletjes zijn ook af te halen in Eindhoven

20 Laatst bewerkt door Cynthiaa (17-04-2011 08:30)

Ik heb toevallig deze week een lactose vrije taart gemaakt.. de biscuit met alleen suiker, eieren en bloem.. en inderdaad.. ik vind het ook lastig dat bloem er door spatelen.. dus ben er een paar seconden met de mixer door geweest.. ben je veel lucht kwijt,, maar ik had geen klontjes bloem ;)  het recept staat wel op de site. ;) moet je die zonder maizena hebben.. want maizena zit melkpoeder..
en de vulling.. ik had n soort van bavarois gemaakt..
2 pakjes soya cuisine
suiker/vanillesuiker
10 blaadjes gelatine
jam oid
de soya cuisine met de suiker/vanillesuiker opkoken, de 10 blaadjes gelatine in koud water laten weken, en in de soya cuisine doen. dan de koelkast in.. goed in de gaten houden.. dat ie niet helemaal stijf word. en dan met de mixer er door.. goed mixen.. luchtig word ie niet.. ma je hebt wel n soort creme/bavarois.. smaakje er door.. ik heb er in dit geval abrikozenjam in gedaan.. net zoveel tot de smaak goed is.. en dan vullen maar.. ik heb er voor de extra ook nog abrikozen uit blik bovenop gedaan.. (dit omdat de vraag was: abrikozen..)
ik vond het wel lekker.. en de mensen waar het voor was waren heel erg enthousiast.. dus misschien heb je er voor de volgende keer wat aan;)

*de soja slagroom waar over gepraat word.. is niet voor de meeste lactose vrij, die persoon waar ik de taart voor moest maken.. moesten de soyaproducten ook gepelde soyabonen bevatten.. die slagroom zit een heel klein deel gewone room in geloof ik..*

21

Ik heb pas een taart gevuld met soya pudding, de gele bakjes uit de winkel. De precieze naam weet ik niet meer. Ook andere gasten vonden dit erg lekker. De gele room had ik ook gemaakt, maar vond ik niet lekker, ook was bij mij de substantie niet goed smeerbaar.

22

In maizena zit melkpoeder???????? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord!! Het is gewoon maiszetmeel.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

23

Mirjam5 schreef:

In maizena zit melkpoeder???????? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord!! Het is gewoon maiszetmeel.

Dan zal het wel oke zijn. Maar geloof me in de meest rare dingen zit lactose zoals bijvoorbeeld in de babytandpasta van zendium. Je moet echt alle etiketjes lezen in de supermarkt.

Op zoek naar leuke taartspulletjes? Kijk vanaf nu op mijn site:www.specialetaartjes.nl/webshop. Spulletjes zijn ook af te halen in Eindhoven

24

Jaa.. oeps.. was nog niet wakker vanmorgen :o  er staat namelijk wel wat op waardoor ik het niet aandurfde.. en nu weet ik het weer.. het kan sporen van melk bevatten..;)

25

het ligt aan het merk maizena, even goed vergelijken.

En idd in de MinusL zit < 0,1gr lactose, dus altijd eerst vragen aan de klant!

Hier nu ook weer verder met een KMvrije taart ; heb dus ook basisrecept gebruikt. Ik snap niet, dat ik dat bijna 2 jr voor elke taart gebruikt heb; ben zo blij met de biscuitmix!!!
Heb 2x moeten bakken, de eerste waren helemaal mislukt...

Groetjes, Dorothea.