1 Laatst bewerkt door AnitaH (11-04-2010 12:00)

Onderwerp: Taart voor zwangere: waar op te letten? + vraag over tylose

Binnenkort gaan er twee collega's met zwangerschapsverlof. Nu is mij gevraagd voor hun 'afscheid' een leuk taartje te maken. Dat wil ik natuurlijk wel! ik bak alleen nog niet zo heel lang en ben helemaal panisch dat ik iets doe wat niet goed is, waardoor mensen ziek worden o.i.d.

Nu dus ook mijn vraag: is er iets waar ik echt op moet letten bij het maken van een taart voor een zwangere?

De biscuit maak ik zelf van bloem, suiker, eieren, maizena en een beetje bakpoeder. Verder kleur ik de marsepein zelf met kleurstoffen van americolor, de bovenkant van de taart wordt bedekt door roze en blauwe muisjes. Vulling maak ik waarschijnlijk van banketbakkersroom (uit de webshop) en een laagje jam.

Tweede vraag is over de JEM Petal Powder -Tylose- 55gr van de webshop, ik wil eerdaags een strik gaan maken, daar moet tylose voor gebruikt worden, ik heb er al e.a. over gelezen maar ik wil het toch heel zeker weten: kan ik de poeder uit het potje rechtstreeks door fondant/marsepein kneden? is het daarna dan ook nog eetbaar?  :o

Alvast bedankt voor de reactie(s)!!

Groetjes,
Anita

2

Re: Taart voor zwangere: waar op te letten? + vraag over tylose

ik weet bij zwangere vrouwen zo wie zo geen vulling maken met rauwe eieren zoals tiramisu of chocomouse.. en de strik heb ik ook al gemaakt zonder tylose en als je in de webshop bij de tylose kijkt staat er de uitleg over het mengen ik geloof dat je gewoon de poeder moet mengen met de fondant zo had ik dat begrepen tenminste x

3

Ik kan alleen antwoord geven op de vraag over tylose. Ik heb er laatst wat van gebruikt om een kroontje te maken. Het ging super! Je kunt een heel klein beetje (hoeveel precies staat bij de omschrijving van het product in de webshop) tylose gewoon goed door je fondant/marsepein kneden, een uurtje laten staan en dan aan de slag. Het hard wel erg uit, ik heb het zelf daarna nooit geprobeerd te eten. Maar tja... je kunt het proberen.

als alle vragen over taarten die voor andere mensen worden gebakken, in 'bakken voor anderen' worden gezet, kunnen we de rest van het forum wel opheffen.  O-)

Je stelt een vraag over de taart zelf, en niet specifiek over bakken voor een ander, dus moven maar! :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

Bedankt voor jullie reacties! ik hoop dat er nog wat meer mensen zijn die iets af weten over het maken van taarten voor zwangere dames  :Y

6

Voor zwangere vrouwen geen vullingen gebruiken met alcohol of rauwe eieren in de taart verwerken.

7

tylose door de marsepein heeft niet zoveel effect.............door fondant gaat het super!

8

Oké, dat van alcohol en rauwe eieren is goed om te weten!!! dankje  :Y  Zijn er nog meer zaken waar ik op moet letten?

9

ik heb tijdens mijn zwangerschap gewoon eigenlijk alles gemaakt/gegeten (qua taartvullingen) zolang er idd maar geen rauwe eieren of alcohol in zat. Als je gewoon een standaard vulling doet met bijv. botercreme en jam ofzo zit je wel goed.

10

tylose door de marsepein zou ik niet doen. He wordt er niet harder van, en het is zonde van de smaak. Door fondant kun je wel goed tylose kneden (gewoon rechtstreeks uit het potje), het hard uit en je kunt het op zich prima eten, het is alleen niet zo lekker.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

11

Karin09 schreef:

tylose door de marsepein heeft niet zoveel effect.............door fondant gaat het super!

hoeveel tylose gebruik je dan. ik had het namelijk geprobeerd maar mijn strik was knoep hard!

groetjes Wendy

12

cakes4fun schreef:
Karin09 schreef:

hoeveel tylose gebruik je dan. ik had het namelijk geprobeerd maar mijn strik was knoep hard!

Op het potje staat iets van een theelepel op x gram fondant.......(heb het nu niet bij de hand). Ik let eigenlijk niet zo op de hoeveelheden...........maar ja, het wordt idd hard, is dat niet de bedoeling dan?