1

Onderwerp: onder de marsepein.....?

als ik een taart ga bekleden met marsepein,moet er dan perse botercreme onder of kan het ook met verstevigde slagroom?

2

Re: onder de marsepein.....?

Ik heb begrepen dat slagroom je marsepein/fondant doet smelten, dus niet doen!

Jacqueline

3

oke bedankt.

dus kan alleen botercreme?

4

Volgens mij kan je ook chocoladepasta gebruiken, verder weet ik het niet! Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd!

Jacqueline

5

Gezeefde abrikozenjam (beetje verwarmen...........)

6

Had ik dat nou maar geweten! Vandaag nog gevuld met abrikozenjam!

Jacqueline

7

ik heb laatst op internet een tv programma gezien waarin een workshop taart decoreren werd laten zien door een professional,maar die gebruikte voor onder de marsepein ook een kleinbeetje slagroom. 

dus.......zou denken dat het wel mogelijk is.

groetjes esther.

8

Heb ook wel eens slagroom gebruikt onder de marsepein. Is zeker twee dagen goed gebleven, toen was de taart op....

9

Buiten het risico dat mijn je taart kan smelten,kan je met slagroom ook niet goed STRAK afsmeren.

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

10

esther28 schreef:

ik heb laatst op internet een tv programma gezien waarin een workshop taart decoreren werd laten zien door een professional,maar die gebruikte voor onder de marsepein ook een kleinbeetje slagroom. 

dus.......zou denken dat het wel mogelijk is.

groetjes esther.

uhm........daar is hier al meer over geschreven............de teleac-cursus denk ik dat je bedoelt? Daar gebruiken ze pati krem en dat is niet echt hetzelfde als slagroom.....)

11

nou karin,er werd toch echt wel slagroom gezegd hoor.

12

esther28 schreef:

nou karin,er werd toch echt wel slagroom gezegd hoor.

ik weet het, heb de afleveringen ook teruggekeken...........maar voor wat leesvoer hierover:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=70737

Het kan ook wel goed gaan met slagroom, net zoals velen afsmeren met de botercreme-mix...........maar het kan dus ook gewoon gaan smelten............en dat zou gewoon zonde zijn.

13

ja,als het niet goed gaat zou het zeker zonde zijn.

nou als ik een taart ga maken binnenkort,dan doe ik er wel gewoon botercreme onder.dat weet ik zeker dat dat goed gaat.

groetjes esther.

14 Laatst bewerkt door Poortje (12-04-2010 11:44)

Of chocolade ganache :9

15

Als je de taart dezelfde dag nog op eet kan het prima met slagroom. Alleen niet bij fondant, dat smelt geheid. Anders is botercreme of meringue botercreme het beste

16

ik zou niet afsmeren met slagroom, ongeacht wanneer je hem opeet. Ik heb met de botercreme mix al eens gehad dat het na 5 minuten al begon te smelten, en met slagroom vulling die uit de taart gelekt was ook al een keer na een uur een gat in mijn marsepein. Ik zou het risico niet nemen. Ik smeer af met 1:1 botercreme, meringue botercreme (als het goed strak moet zijn), witte chocolade pasta (voor kleine taartjes of cc's), gezeefde abrikozenjam (vind ik erg lekker) of chocolade ganache (ook erg lekker)

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

17

slagroom gaat alleen goed als je echt stevige slagroom gebruikt, doen we ook op mn stage. de mix zou ik sowieso niet gebruiken want dat kan fout gaan

18 Laatst bewerkt door esther28 (14-04-2010 11:13)

nou als ik het zo lees,dan kan ik het beste gewone botercreme eronder doen toch?

of kan er ook bijvoorbeeld aardbeienjam onder?

19

Je kan ook (witte) chocoladepasta gebruiken. Gewoon een niet te vochtige vulling gebruiken.

x Liefs van Lien x
Lekkere recepten, taarten, cupcakes en reviews: www.joligateau.be

20

maar kan ik ook met alle soorten jam afsmeren en daarbovenop de marsepein?

en wat is te vochtig qua afsmeren voor onder de marsepein?

21

Ik vond het ook erg verwarrend, dat ze in die teleac-cursus het wel over slagroom hadden terwijl op het forum over het algemeen werd, en wordt, gezegd: geen slagroom. Toen bleek het dus paticreme te zijn. Ja, zo leren ze het je wel verkeerd. Iemand op het het forum zei toen dat die cursus bedoelt was voor beginnelingen die eens een keer een taart willen gaan bakken. Voor voor de fun dus. Ik was, en ben, ook een beginneling. Ik wil ook geen smeltende taart, net als iedereen, en als ik het wil doen wil ik het goed doen. Beetje een perfectionist  :o .
Maar goed, bij mij werkt bc 1:1 heel goed. Mijn taarten worden er echt strak van.

22 Laatst bewerkt door esther28 (19-04-2010 11:09)

oke esther68.

maar weer even verder gaand met mijn laatste vraagje.....wie o wie

23

Alles waar het vocht niet goed in gebonden is, bijvoorbeeld botercreme die (licht) geschift is.
De botercreme moet  niet glimmen. Maar kwark en slagroom is te vochtig, zodat het vocht de marsepein of fondant gaat oplossen (=smelten).
Ik weet niet waarom slagroon soms wel goed gaat en soms niet maar ik vind het zonde van mijn werk als het wel misgaat dus doe het gewoon niet en bij vullen met slagroom zorg ik ook dat dat de marsepein niet bereiken kan door een dijkje van botercreme er omheen te leggen.

Alle jam kan maar let wel op met de kleur, die trekt soms door de marsepein heen dus geen kersenjam onder een gele marsepein bijvoorbeeld. (En zeef de vruchten er uit.)

Groetjes van Mireille
www.taartopmaat.nl

24

esther28 schreef:

oke esther68.

maar weer even verder gaand met mijn laatste vraagje.....wie o wie

Er zijn hier zeker een paar oude topics over omdat deze vraag al vaker gesteld is. Dus...zoeken met de zoekfunctie (hierboven). Zo heb ik ook heel veel geleerd.......

25

Mijn zwager en schoonzusje hebben een eigen bakkerij en mijn schoonmoeder vertelde me dat ze hun taarten ook altijd afsmeren met slagroom. Ik stond er ook even raar van te kijken, maar schijnbaar werkt het bij hun toch wel.

Groetjes Natasja,