1 Laatst bewerkt door miss shy (31-03-2010 07:53)

Onderwerp: Botercreme is (te?) hard

Misschien een stomme vraag maar ja... ben een beginneling...  :/

Ik heb gisteren botercreme gemaakt van 200 gram roomboter en 200 gram poedersuiker. Omdat ik nogal wat over had heb ik het in een tupperware-bakje gedaan en in de koelkast gezet en wil er vandaag verder mee aan de slag. Maar nu ging ik net kijken en die botercreme is heel erg hard geworden. Hoe krijg ik deze nu weer zacht en smeerbaar? Gewoon even uit de koelkast zetten? En is het normaal dat ie zo stijf is na 1 nachtje koelkast?

Re: Botercreme is (te?) hard

Hoi,

Geen enkele vraag is een stomme.
Botercrème wordt inderdaad hard ik de koelkast.
Als je de botercrème heel even (eerder in seconden denken dan in minuten) in de magnetron zet, wordt deze weer smeerbaar.
Als je dit in een paar minuten doet, wordt het jus, dat wil je ook weer niet. De botercrème moet wel smeerbaar zijn, anders gaat je kapsel stuk als je deze uitsmeert.
Je kunt ook de botercrème inderdaad uit de koelkast zetten, maar dan duurt het wat langer voordat deze smeerbaar is.

3

Boter wordt hard in de koelkast, dus dat is inderdaad normaal :)
Gewoon weer op kamer temperatuur laten komen en opnieuw goed doormixen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

ten eerste, ja dat is normaal dat het weer zo hard is....

idd zet hem een tijdje uit de koelkast en dan als het weer wat zachter is nogmaals een aantal minuten opkloppen en je kunt hem gewoon weer gebruiken.

Als je dus nog een keer BC 1 dag van te voren klaar maakt, laat het dan maar afgedekt op het aanrecht staan.
Succes!

Groetjes, Dorothea.

5

Bedankt voor de tips! Ik ga dit forum nog veeeel gebruiken  :lol:  :Y