1

Onderwerp: Help! Merengue botercreme mislukt????

Hoi meiden,
Heb net de merengue botercreme gemaakt maar bij het mixen van de suiker en eiwitten (na het verhit te hebben) begaf mijn mixer het. Ik kreeg hem dus niet goed. Heb dus op een gegeven moment maar gewoon de boter erbij gedaan in de hoop dat het nog wat zou worden. Uiteindelijk was het de dikte van cakebeslag. Heb het nu in de koelkast gezet. Iemand enig idee of het nog goed komt als het is afgekoeld?
Bedankt alvast!

2

Re: Help! Merengue botercreme mislukt????

hm je eiwitten moeten echt wel stevig geklopt zijn hoor, daarom is het ook meringue... Misschien toch even opnieuw maken als het echt te loperig is... succes!

3

hey is lees ff mee. ik had zelf ook een vraag over de merengue bc.
het lukte bij mij net ook niet helemaal volgens het recept.
ik kreeg het maar niet in stijve pieken! help. en toen beetje bij beetje boter toe gevoegd. hij is wel mooi romig, dus ik neem aan dat het wel goed ging.

hopelijk lukt het nog bij jou;)

succes!

Enthousiaste groet, Maxime

4

het is ook belangrijk dat de boter er goed door gemixt wordt, zeker een minuut of 10
anders nemen de eiwitten het boter niet goed op volgens mij

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

5

@Tari   dit filmpje ook gezien? http://www.youtube.com/watch?v=uBBoRMWcfNc is heel handig bij het maken van M BC

6

Nou meiden,
Ik kan jullie vertellen! Echt mislukt! Had al zo vermoeden omdat het gewoon niet zo werd als voorgaande keren. Morgen dus maar een nieuwe mixer aanschaffe en opnieuw maken!
@ Tari, ik heb de ervaring dat ik normaal wel de "pieken" krijg, dan word het ook echt een stevige massa, niet romig dus. Als ik m in de koelkast zet word het helemaal hard zoals een blok boter.

7

RedRose18 schreef:

het is ook belangrijk dat de boter er goed door gemixt wordt, zeker een minuut of 10

Ik gebruik het recept van tartacadabra. Daar moet je de eiwitten kloppen tot het stijfe pieken heeft. ongeveer 10 min voor dat dat goed is.
Is dat goed dan mix je de boter erdoor totdat de boter goed is opgenomen. Dat is al eerder. Zou het dan niet nog is 10 min mixen.

groetjes Jesni.

8

bedankt voor de tips! vandaag maar weer een proefje draaien ;)

9

hij is gelukt!! bedankt voor jullie tips en hulp!

10

jesni schreef:
RedRose18 schreef:

Ik gebruik het recept van tartacadabra. Daar moet je de eiwitten kloppen tot het stijfe pieken heeft. ongeveer 10 min voor dat dat goed is.
Is dat goed dan mix je de boter erdoor totdat de boter goed is opgenomen. Dat is al eerder. Zou het dan niet nog is 10 min mixen.

groetjes Jesni.

ik gebruik de ingredienten van tartacadabra en maak het klaar zoals in  het youtube filmpje. eiwitten opkloppen totdat het suiker is gesmolten +/- 4 min, daarna verder mixen in staande mixer, ong nog 6 min, dan boter toevoegen en blijven mixer tot het romig is en dat duurt bij mij altijd een behoorlijke tijd, voordat ik tevreden ben dan. alleen het toevoegen van al die boter, klontje voor klontje ben je al een aardig tijdje mee bezig

11

@ Tari, mooi dat het gelukt is!!

12

RedRose18 schreef:
jesni schreef:
RedRose18 schreef:

groetjes Jesni.

ik gebruik de ingredienten van tartacadabra en maak het klaar zoals in  het youtube filmpje. eiwitten opkloppen totdat het suiker is gesmolten +/- 4 min, daarna verder mixen in staande mixer, ong nog 6 min, dan boter toevoegen en blijven mixer tot het romig is en dat duurt bij mij altijd een behoorlijke tijd, voordat ik tevreden ben dan. alleen het toevoegen van al die boter, klontje voor klontje ben je al een aardig tijdje mee bezig

A kijk dan zit daar het verschil. Ik doe de boter wel in kleine blokjes. Maar doe ze er niet blokje voor blokje bij. Doe wel stuk of 6 7 tegelijk.
En kan ook best. Het warm/hete suikermengsel is prima in staat om die meerder blokjes tegelijk doen mixen en smelten.  Staat in het recept ook wel beetje bij beetje.
Misschien kan je hier wat mee. Scheelt je misschien volgende keer weer tijd.

Groeten Jesni.

13 Laatst bewerkt door RedRose18 (26-03-2010 12:19)

nou dat werkt bij mij sowieso niet, omdat ik 4 min au bain marie mix (tot suiker gesmolten is en dus heet genoeg is geweest om bacterien te doden) en daarna op de mixer zet en verder laat mixen.
in het filmpje zeggen ze ook duidelijk dat je em moet laten mixen totdat de mixerkom is afgekoeld. dus als het goed is smelt je boter dan niet meer zo snel, omdat de inhoud is afgekoeld. smelten is ook niet echt de bedoeling volgens mij.

maar goed, zoals ik het doe, bevalt me prima. weet zeker dat de juiste temperaturen zijn bereikt en het smaakt heerlijk.
ieder zijn manier...  :D