1

Onderwerp: Botercreme met smaakje van patidess

Hallo,

Ik heb nu een aantal taarten gebakken en ben nu andere smaken uit aan het proberen. Nou ben ik niet zo heel goed met slagroom dus voeg verschillende smaken toe aan de botercreme.
Afgelopen vrijdag heb ik taarten gebakken voor mijn verjaardag en heb ik een taart gemaakt met 1 laag chocolade botercreme en een laagje banaan, hiervoor had ik die van patidess gebruikt en door de botercreme gedaan. gemaakt van mix, poedersuiker en roomboter daar heb ik de patidess doorheen geroerd.
Nou had ik de taarten netjes op tafel staan zodat mensen zelf taart konden pakken deze taart begon steeds verder weg te smelten (het deel met banaanvulling)
Heeft iemand enig idee hoe dit komt of moet dit in de koelkast staan?

Re: Botercreme met smaakje van patidess

Had je wel een dijkje van botercreme gemaakt?

Wanneer je iemand ontmoet zonder glimlach,
schenk hem dan die van jou

3

Leonie de Wit schreef:

Had je wel een dijkje van botercreme gemaakt?

nee dat eigenlijk niet, maar ik had de taart al in punten gesneden en de lagen glijden van elkaar af. Lijkt me niet helemaal de bedoeling. Zal het helpen als ik wel een dijkje spuit. Ik doe dit meestal wel maar dacht dat hij wel stevig genoeg was

4 Laatst bewerkt door keet (22-03-2010 09:34)

Hai,

Geen idee wat er adh kan zijn. Kan je wel vertellen dat ik ook altijd gebruik maak van de smaakjes van patidess en dat nog nooit gehad heb. Taart blijft altijd een mooi geheel en smelt ook niet. Waarmee heb je de taart afgesmeert?

Greetz Keet

5

romindy schreef:

...... door de botercreme gedaan. gemaakt van mix, poedersuiker en roomboter daar heb ik de patidess doorheen geroerd.....

de botercrememix waar je water aan hebt toegevoegd?

6

Karin09 schreef:
romindy schreef:

...... door de botercreme gedaan. gemaakt van mix, poedersuiker en roomboter daar heb ik de patidess doorheen geroerd.....

de botercrememix waar je water aan hebt toegevoegd?

ja de botercreme waar ik water aan toe heb gevoegd

7

romindy schreef:

Dan is het water in de mix waarschijnlijk het probleem............als je zoekt via de zoekfunctie kom je daar meerdere topics over tegen.........bij een aantal gaat het goed, bij de meeste anderen gaat afsmeren met deze mix smeltende fondant/marsepein opleveren........

8

Karin09 schreef:
romindy schreef:

Dan is het water in de mix waarschijnlijk het probleem............als je zoekt via de zoekfunctie kom je daar meerdere topics over tegen.........bij een aantal gaat het goed, bij de meeste anderen gaat afsmeren met deze mix smeltende fondant/marsepein opleveren........

het afsmeren met deze botercreme gaat altijd goed bij mij
misschien heb iik er te veel patidess doorheen gedaan?

als het bij het afsmeren toch te veel vocht doorheen zit dan is denkik dat het probleem..

Als je bij de mix de standaard water aanhoud moet je juist minder water doen omdat je dus een smaakje (vocht) toevoegd..

Enjoy, Life, Laugh and Cake!

10

Patricia0255 schreef:

als het bij het afsmeren toch te veel vocht doorheen zit dan is denkik dat het probleem..

Als je bij de mix de standaard water aanhoud moet je juist minder water doen omdat je dus een smaakje (vocht) toevoegd..

Ik had het inmiddels gelezen. Maar deze vulling zou toch wel buiten de koelkast moeten kunnen staan?

Want dan ga ik dat komende week nog even een keer proberen met champagne

11

ja, he tkan wel buiten de koelkast blijven staan.
ik maak altijd 2 x botercreme. 1 x van de mix, met dus de 200 ml water met patidess.
en een keertje van alleen roomboter en poedersuiker. en dus patidess erdoorheen. zo krijg je ook geen smeltende taarten.

12

chantal1980 schreef:

ja, he tkan wel buiten de koelkast blijven staan.
ik maak altijd 2 x botercreme. 1 x van de mix, met dus de 200 ml water met patidess.
en een keertje van alleen roomboter en poedersuiker. en dus patidess erdoorheen. zo krijg je ook geen smeltende taarten.

die jij deze 2 dan door elkaar of is die met alleen boter en poedersuiker om af te smeren?

13

de 1:1 botercreme, dus 1 deel boter en 1 deel poedersuiker, is alleen om af te smeren. En de botercreme met de mix is om te vullen..

Ik gebruik zelf de laatste tijd alleen nog maar Swiss Meringue botercrème en daar kun je mee vullen en afsmeren. Doe heel vaak smaakjes van patidess erdoor heen en smeer daar dan ook gewoon mee af. Dus het smelten kan echt niet door Patidess komen!

Het komt echt omdat je afgesmeerd heb met de mix en daar zit water in!

Dus of je maakt 1:1 botercreme en botercreme van de mix of alleen Swiss Meringue. Ik heb gekozen voor Swiss Meringue omdat ik het zo'n gedoe vind om 2 soorten crème te maken en ik vind de 1:1 crème echt heeeeeel vies :s  Dus dan had ik daar weer heel dun mee moeten smeren maar ja dan krijg je je taart weer minder strak...

Groetjes Maris
www.ovenheerlijketaartjes.nl hier kan iedereen mijn taartjes bewonderen :D en tegenwoordig ook op www.taartjesvanmariska.hyves.nl

14

Ik vul met bc mix (ook met Patidess er door) en zonder dijkje. Wel 1 cm van de rand blijven.
Afsmeren met 1:1.
Nog nooit een smeltende taart gehad.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

15

Mischien een rare opmerking maar was het erg warm in de kamer want kijk dan heb je natuurlijk ook meer kans op smelten.

een dag zonder taart is een dag niet geleefd

16

het was inderdaad erg warm binnen

Ik heb eergisteren nog een taartje gemaakt en deze hebben we gisteren opgegeten. Niks van weg gesmolten gelukkig:D

Hij was heerlijk!

Bedankt voor alle tips allemaal

Groetjes Romindy