1

Onderwerp: Marsepein cupcakejes wordt vochtig.....

Mijn marsepein op cupcakejes wordt altijd vochtig

Laatst heb ik cupcakes gebakken en van alles uitgeprobeerd om te ontdekken wat ik lekker vond smaken.

Sommige had ik gevuld met jam, andere niet.
Daarna had ik ze afgesmeerd met witte chocaladepasta of botercreme.
Ook had ik een paar niet gevulde cakejes direct belegd met een gedecoreerd plakje marsepein.

Nu maakte het dus helemaal niets uit hoe ze waren gevuld/afgesmeerd. Na 1 dag bewaren in een taartdoos was alle marsepein glimmend en vochtig. (Het smaakte nog wel, maar het ziet er dan niet meer zo mooi uit)

Weet iemand hoe dit komt en wat er aan te doen is?

Ik gebruik het recept van de site om de cakejes te bakken (mjammie!)

2

Re: Marsepein cupcakejes wordt vochtig.....

Bewaar je ze in de koelkast?

3

Wat voor taartdoos, een plastic of eentje van karton?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4 Laatst bewerkt door Bakmier (15-03-2010 16:11)

Ik bewaar ze buiten de koelkast.

Ik heb zo'n plastic taartdoos van de Blokker. Voor de verjaardag van mijn zoontje had ik er een stuk of 70. Dit paste dus niet in die doos. Toen heb ik ze bewaard op een  diep dienblad met huishoudfolie erover.

5

Het ligt aan de manier van bewaren. In cake en jam zit vocht en als je de cupcakes in een afgesloten taartdoos bewaard kan dat vocht niet genoeg weg en wordt je marsepein zacht. Je kan ze beter in een kartonnen taartdoos bewaren, dan worden ze niet zacht. Je kunt ze dan wel wat minder lang bewaren omdat ze dan meer uitdrogen, maar je marsepein wordt iig niet zacht. Dus het is een beetje een afweging...

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

6

Bedankt voor jullie meedenken.

Het lag dus idd aan die plastic taartdoos. Pas cupcakes gemaakt voor mijn nieuwe neefje en die bleven goed in een zwanenhalsdoos van de makro. (En voorlopig heb ik met een stapel van 50 genoeg ;) )

7

Ik smeer mijn cc's af met witte choc. pasta.
Bekleed en al bewaar ik ze altijd in een curver doos (niet in de koelkast). Heb nog nooit last gehad van vochtige marsepein.
Als in cc's uit de vriezer haal, laat ik ze wel zonder deksel ontdooien.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties