1

Onderwerp: chocoladetaart die niet lukt!! help a.u.b

hallo,
ik probeer nu al voor de 2x een chocolade taart te maken, maar om de een of andere rede lijkt het wel of tijdens het bakken de chocolade en ei naar beneden zakken.
Dus als ik hem uit de vorm haal heb ik een mooie maar zeer kleine laag van mooi biscuit deeg en de onderste helft is een bonk chocolade en ei en dus zeer vast en droog.
HELP wat doe ik verkeerd !!!
ik maak hem wel in een grote vorm nu iets van 30 bij nog wat zou dat het probleem kunnen zijn??
want bij kleine taartjes lukt het wel goed??
Nou alle adviezen zeer welkom
groetjes mireille

groetjes mireille

2

Re: chocoladetaart die niet lukt!! help a.u.b

Hoe bedoel je ei en chocolade? Hoe heb je de chocolade in je taart verwerkt? Is dit echte chocolade of cacao poeder?

Re: chocoladetaart die niet lukt!! help a.u.b

oh sorry cacaopoeder
hij is gewoon heel compact aan de onder kant en niet lekker luchig dus vandaar dat ik het idee heb dat het naar beneden is gezakt op de een of andere manier.
groetjes mireille

ps ik kijk uit naar je advies

groetjes mireille

4

Re: chocoladetaart die niet lukt!! help a.u.b

Wat ik weet dat als je cacaopoeder gebruikt extra vocht (vaak melk) moet toevoegen om het deeg luchtig te houden. Nu heb ik dit nog nooit met biscuit deeg gedaan maar wel al honderden keren met cake en dat is altijd goed gegaan door toevoeging van 'n scheutje melk.

Anders zou ik het nl. niet weten. Je hebt ook wel lang genoeg gemixed totdat het beslag stroperig is geworden? (ik weet eigenlijk niet welk recept je gebruikt)

Re: chocoladetaart die niet lukt!! help a.u.b

die van het forum en ja ik heb minstens 10 minuuten gemixt dus leek me lang genoeg
het is een vrij groote taart dus weet niet wat ik nu ga doen qua smaak is hij wel goed alleen heel erg compact en wat droog aan de onderkant.
Dus ga ik hem nu opnieuw bakken of goed tremperen en lekker vullen ???
ik moet een stuk van de zijkant afhalen dus ga die wel eerst vullen en dan kijken of dat te doen is en anders toch maar weer opnieuw bakken en dan met wat extra vocht??
groetjes mireille

groetjes mireille

6

Re: chocoladetaart die niet lukt!! help a.u.b

In ieder geval extra vocht en misschien de oven wat lager zetten zodat hij niet te snel gaar wordt? En regelmatig controleren omdat natuurlijk bij 'n chocolade taart moeilijker te zien is of die mooi bruin kleurt. Veel succes!

Re: chocoladetaart die niet lukt!! help a.u.b

dank je wel!!
denk je wel dat ik deze kan proberen te vullen???
ik vindt het zo zonde anders
groetjes mireille

groetjes mireille

8

Re: chocoladetaart die niet lukt!! help a.u.b

ik maak ook regelmatig chocoladebiscuit en heb nooit problemen:

mijn recept:

5 eieren + 150 gr suiker goed opkloppen au bain-marie en koud kloppen (dus tot het licht stijf begint te worden) daarna 90 gr bloem + 30 gr aardappelzetmeel en 30 gr cacao (deze drie samen mengen en zeven) onderspatelen en dan gewoon afbakken +/- 20 minuutjes op 175 °
nog nooit (en nu hou ik hout vast) een probleem mee gehad.

extra vocht hoeft niet, want je tempreert de biscuit  :cool:

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

9

Re: chocoladetaart die niet lukt!! help a.u.b

Als je de mix van de webshop gebruikt, moet je er cacao en poedersuiker bijdoen en bij mij is het nog nooit misgegaan. Even zoeken op chocolade biscuit en je hebt de verhoudingen.

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

10

Re: chocoladetaart die niet lukt!! help a.u.b

oke ik heb dus geen kant en klaar bicuitmix dus heb ik het zelf gemaakt
dubble portie , 10 eieren, 300 gram suiker, 200 gram bloem, 50 gram cacao, 50 gram maizena.
komt dus aardig over heen met die van jouw katleen ,maar ik heb hem wel langer gebakken want ik heb een grote vorm ik heb hem zelfs  x4 gedaan  2x2 snapie hem nog??
maar nu hij zo compact is kan ik hem dan nog wel vullen denken jullie??
groetjes en bedankt voor jullie berichtjes.

groetjes mireille

11

Re: chocoladetaart die niet lukt!! help a.u.b

heb je de eieren en suiker au-bain-marie geklopt?
dit na opwarmen ook koud-geklopt?
de bloem/maizena en cacao samen gemengd?

ik denk dat het hem in de bereidingswijze zit en niet zozeer in de ingredienten...

als je wil, heb ik deze avond wel effe tijd voor een "chat" dan kunnen we elkaar direct antwoorden... stuur me maar een mailtje als je dit wenst :cool:

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

12

Re: chocoladetaart die niet lukt!! help a.u.b

Ik gebruik altijd de biscuitmix van de webshop en daar doe ik voor een recept van 5 eieren 15 gram cacaopoeder doorheen. Gewoon vantevoren door de mix mengen. Verder niets erbij. Gaat altijd goed.

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

13

Re: chocoladetaart die niet lukt!! help a.u.b

ik heb ook de ervaring dat de biscuit in een hele grote bakvorm minder goed lukt, dus misschien heeft het daar toch ook mee te maken..... maar daar heb je natuurlijk niks aan als je gewoon een grote taart wilt maken.....
groetjes,
Astrid

14

Re: chocoladetaart die niet lukt!! help a.u.b

je moet even proberen of de taart nu niet te taaiig is. ANDERS zou ik een nieuwe maken als ik jou was. Als de ei te lijmachtig is geworden dan is het niet lekke rmeer.

Als je een hele grote vorm hebt is het soms handig om een flowernail of iets anders van ijzer in het midden van je taart te doen. Dan wordt het midden ook goed warm. En: doe de oven niet te vroeg open