1

Onderwerp: Hartjestaart en vraag

Ik heb gisterenavond (voor het eerst) een hartjestaart voor mijn gezin gebakken. Hij was zeker niet perfect (deuk bovenin) en het lint er omheen brak en ik had geen zin meer om een nieuw lint te rollen. Maar wat een groter probleem is bij mijn taarten: de volgende ochtend zijn ze altijd uitgelopen!!!

Deze taart is gemaakt van biscuitdeeg (van de mix van Funcakes) en gevuld met aardbeienjam en banketbakkersroom (ook Funcakes mix). Afgesmeerd (heeel dun laagje naar mijn idee) met botercreme (werderom Funcakes) en bekleedt met rolfondant. Vanmorgen deed ik de koelkast open en vond weer plasjes naast de taart. Ik heb dat eerder gehad toen ik de taart afsmeerde met verstevigde slagroom alsmede met banketbakkersroom (maar ik begreep al dat dat sowieso te nat is). Wat gaat er nu fout????

http://i104.photobucket.com/albums/m197/Bammetjebam/DSC_0181.jpg

http://i104.photobucket.com/albums/m197/Bammetjebam/DSC_0179.jpg

2

Re: Hartjestaart en vraag

Mooie taart!

Misschien komt het door de botercreme. Zelf smeer ik alleen af met 1:1 botercreme. Probeer het maar eens met een klein bolletje of zo. Succes.

Doe waar je van houdt, en je zult houden van wat je doet!
Groetjes, Ienke

3

Sita schreef:

Mooie taart!

Misschien komt het door de botercreme. Zelf smeer ik alleen af met 1:1 botercreme. Probeer het maar eens met een klein bolletje of zo. Succes.

1:1 botercreme?? Da's vakjargon! Wat bedoel je daarmee???  :s

4

moooie taart :thumb:

had het eerder met botercreme van funcakes en 1:4 marsepein.
na een tijdje 1:3 gaan gebruiken en daarna eigenlijk nooit meer last van.
als het erg vochtig is in de koelkast kan het ook natter worden. heb ik een keer gehad met een taart die bij mijn  ouders in de koelkast had overnacht.
met die van mij niks aan de hand en die was inderdaad ook aan het lekken.
afsmeren met 1:1 botercreme doen ze omdat hier geen water in zit. met funcakes kan je wel goed vullen en dat terwijl ik hier wel mee afsmeer)(leuk advies ;) )

groetjes emmy
u kunt al mijn taarten bekijken op www.emmy635.mijnalbum.nl

1:1 betekent 1 deel roomboter en 1 deel poedersuiker. dus 250gram van ieder bijvoorbeeld :)

het kan ook komen doordat je misschien de botercreme niet lang genoeg gemixt hebt. als hij bijvoorbeeld geschift is, dan ontstaan er ook plekken waar meer vocht zit en dan gaat het ook smelten.

wel zonde, het is een mooie taart

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

Sorry :o bedoel dus idd zoals Tirza schreef. Mix 250 gram roomboter op kamertemperatuur met 250 gram poedersuiker zo'n 8 a 10 minuten en smeer met dit mengsel je taart af. Niet te dik, want dan lukt het ook niet goed.
Hoop dat het nu wel duidelijk is.

Doe waar je van houdt, en je zult houden van wat je doet!
Groetjes, Ienke

7

tipsytaartje schreef:

1:1 betekent 1 deel roomboter en 1 deel poedersuiker. dus 250gram van ieder bijvoorbeeld :)

het kan ook komen doordat je misschien de botercreme niet lang genoeg gemixt hebt. als hij bijvoorbeeld geschift is, dan ontstaan er ook plekken waar meer vocht zit en dan gaat het ook smelten.

wel zonde, het is een mooie taart

Ja! Dat schiften! Want ik vind het er altijd maar ranzig uitzien, die boterrommel. Ik heb een "Kennie" :-) en probeer me braaf aan alle instructies te houden. Maar zou het daar aan liggen?? Waarom gaat het schiften en hoe kan ik dat zien?? En belangrijker nog: voorkomen??

8

schiften gebeurd wanneer je boter te koud is.
ik doe de boter altijd voor de zekerheid even in de magnetron een paar tellen tot hij goed zacht is maar nog niet gesmolten.

groetjes emmy
u kunt al mijn taarten bekijken op www.emmy635.mijnalbum.nl

9

En daarom gebruik ik nu ook Swiss Meringue Botercreme. Heb namelijk geen zin om elke keer 2 soorten botercreme te maken. En in meringue zit geen water dus kun je er gewoon mee afsmeren en ik zal je zeggen dat dit de lekkerste botercreme is die er is!  :Y  :) ik vind de mix namelijk helemaal niet zo lekker.

Groetjes Maris
www.ovenheerlijketaartjes.nl hier kan iedereen mijn taartjes bewonderen :D en tegenwoordig ook op www.taartjesvanmariska.hyves.nl

10

emmy635 schreef:

schiften gebeurd wanneer je boter te koud is.
ik doe de boter altijd voor de zekerheid even in de magnetron een paar tellen tot hij goed zacht is maar nog niet gesmolten.

Aha! Wat een fijne tip! Dat wist ik niet. En daar ligt het dan vast aan! Dank!