1

Onderwerp: Basketweave-vraagjes

Ik wil binnenkort de basketweave eens proberen. Maar heb er een paar vraagjes over.

Kan je hem het beste met icing of botercreme spuiten?

Als je hem met icing spuit wordt hij natuurlijk hard. Nou heb ik gelezen dat je dan glycerine moet toevoegen aan de icing? Zo ja, hoe zijn die verhoudingen dan? Want op mijn flesje staat niets.

Als je hem beter met botercreme spuit blijft hij mooi zacht. Maar krijg je die hele dikke creme wel uit dat kleine spuitmondje? Botercreme is immers dikker dan icing en daar sta ik me al een ongeluk te persen op die zak.

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

2 Laatst bewerkt door nnicole1234 (03-06-2007 10:17)

Re: Basketweave-vraagjes

Ik heb toen een basket weave gemaakt met de chocolade icing (die kant en klare uit zo'n blikje/potje) van de webshop. En dat was er super geschikt voor ...ging als een trein, niet te dun en niet te dik.

Helaas kan ik het je niet laten zien want ik was weer eens vergeten om een foto te maken (net als van de dummy-trouwtaart die ik net weg heb gebracht :S...maar daar ga ik morgen heel vroeg nog ff langs om de foto alsnog te maken :D)

p.s. botercreme en deze icing spuiten makkelijker dan stevige RI hoor ! Gaat vast lukken !

3

Re: Basketweave-vraagjes

de verhouding is glycerine 1 theelepel op 4 eiwitten. Als je een ongeluk moet duwen dan is je icing te dik. Je kan hem verdunnen met limoensap.

4

Re: Basketweave-vraagjes

Kijk maar even in mijn album. Ik heb met pasen een taart gemaakt met basketwave van botercreme. Dit ging prima.
Je kunt je botercreme natuurlijk zo dik maken als je zelf wilt. Als je een beetje cisco door je botercreme doet wordt de botercreme helemaal niet hard  (anders ook niet keihard maar er komt wel een hard laagje op)

5

Re: Basketweave-vraagjes

lisette38 schreef:

de verhouding is glycerine 1 theelepel op 4 eiwitten. Als je een ongeluk moet duwen dan is je icing te dik. Je kan hem verdunnen met limoensap.

Bedankt.

En nee, de icing is niet te dik hoor. Hij moet juist goed stevig zijn anders worden de figuurtjes niet mooi, gaan ze overlopen. Maar mijn lichaam is de laatste jaren niet zo sterk meer als vroeger ;)
Verdunnen doe ik gewoon met water (of kleurstof).

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

6 Laatst bewerkt door Naära (03-06-2007 14:47)

Re: Basketweave-vraagjes

mirjam buit schreef:

Kijk maar even in mijn album. Ik heb met pasen een taart gemaakt met basketwave van botercreme. Dit ging prima.
Je kunt je botercreme natuurlijk zo dik maken als je zelf wilt. Als je een beetje cisco door je botercreme doet wordt de botercreme helemaal niet hard  (anders ook niet keihard maar er komt wel een hard laagje op)

Die is mooi zeg! Hoe heb je die witte kleur zo gekregen? Mijn botercreme is toch altijd gelig. Was al van plan hem misschien een beetje rozig te maken door er wat rode kleurstof bij te gieten.

Hoe maak je botercreme dan dikker of dunner? Ik hou altijd gewoon het recept aan (100 gram roomboter, 100 gram margarine, 200 gram poedersuiker) en hij is dan dus altijd dezelfde dikte. Spuit hem in de basis altijd op met een dikke garneerspuit (van de Blokker) en smeer hem dan uit met een verwarmd mes. Maar door die dikke garneerspuit is het al persen, laat staan door een klein spuitmondje.

Hard worden heb ik nog niet gemerkt. Ja, als hij is de koelkast staat maar da's logisch. Cisco ken ik niet.

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

7

Re: Basketweave-vraagjes

Ik maak altijd botercreme met 50 gr boter, twee eetlepels melk en 225 gr poedersuiker. Als ik dus minder dikke botercreme wil doe ik er minder poedersuiker bij en als ik hem dikker wil, meer poedersuiker. Goed mixen wil ook nog wel eens helpen om het smeuiger te maken.
Crisco is soort plantaardig vet. Als je erop zoekt op het forum met de zoekfunctie dan zul je er van alles over tegenkomen. Het is sinds kort volgens mij ook te koop in de webshop.

8

Re: Basketweave-vraagjes

Oh, da's dus hele andere botercreme. Zal het eens proberen! Zeker voor enkel decoratie (en niet als plaklaag onder je marsepein) klinkt hij wel goed.

Heb hier inderdaad wel over Crisco gelezen. Maar ken het zelf niet in gebruik.

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na