1

Onderwerp: "smeltende" Taart

Hoi Meiden,

Nog een dringende vraag. Het gebeurd bij mij soms dat een taart met marsepein gaat "smelten". Ik maak hem dan de ene dag en als ik hem dan een nacht op het aanrecht laat staan en ik kijk de volgende dag, dan is de marsepein aan de onderkant bij de randen aan het "wegsmelten". Ik kan het eigenlijk niet anders noemen.

Ik dacht dit probleem op te lossen, door voortaan mijn taarten in de koelkast te bewaren (wat ik natuurlijk altijd doe als de taarten een andere vulling dan botercreme hebben), maar ook dan kom ik soms 's ochtends beneden om een "smeltende" taart aan te treffen. Het gekke is dat het me niet altijd gebeurd.

Ik kan er maar niet uitkomen waarom het marsepein de ene keer wel uitloopt en de andere keer niet.

Iemand enig idee?

Groetjes,

Nanjer

Groetjes,
Nanda

Re: "smeltende" Taart

Ik denk dat er dan toch op de een of andere manier vocht bij de marsepein komt...
Misschien een vulling gebruikt die in het biscuit trekt, of het biscuit getrempeerd?
Misschien kun je proberen om met afsmeren de plekken waar de marsepein gaat smelten extra dik in te smeren met botercrème?

3

Wat gebruik je om mee af te smeren? Botercreme 1:1 of de mix uit de webshop?

4

Het zou aan de botercreme kunnen liggen. Als mensen in de lessen  bij ons een afgesmeerde taart mee moeten nemen zie ik toch wel regelmatig dat de creme geschift is. Hij is dan 'korrelig en soms zie je natte glim-plekjes, in plaats van glad zoals bv slagroom.
Dan komt het vocht vrij en dat lost je marsepein op.

Belangrijk is om de boter voor de creme heel zacht te laten worden zodat je hem goed los kan roeren, eventueel  kan je je kom met boter even in een bak heet water zetten zodat het een klein beetje smelt. Ook moet de mix als hij aangemaakt is echt goed intrekken, zoals op het pak staat. Dan beetje voor beetje de mix bij de boter scheppen en flink mixen.
Als je creme dan nog geschift blijft kan je de truc met de kom in een bak heet water nogmaals gebruiken, en dan nog eens kloppen.

Groetjes van Mireille
www.taartopmaat.nl

5

Ik gebruik de botercreme van de webshop. Maar het kan misschien best wel aan dat korrelige liggen. Ik heb namelijk af en toe nog klontjes boter in de botercreme zitten, die ik ertussen uit peuter. Ik haal altijd de boter 's ochtends uit de koelkast als ik hem 's avonds ga maken. Hij is dus al genoeg gesmolten. Maar ik doe altijd de mix van de botercreme direct helemaal bij de boter. Misschien moet ik dat eens anders gaan doen.

Bedankt voor de tips. Ik ga er meteen mee aan het werk vanavond.

Groetjes,

Nanjer

Groetjes,
Nanda

6

Ik weet dat de meningen over dit onderwerp verdeeld zijn maar ik zweer bij afsmeren met botercréme 1:1, d.w.z. 1 pakje roomboter van 250 gram 10 minuten mixen met 250 gram poedersuiker. Het is dan bijna wit en romig . doordat er geen vocht in zit zul je geen smeltende taart krijgen, ik heb het in ieder geval nooit gehad.

Carpe Diem !

7

Hallo,

Ik had ook het probleem met de kleine klontjes. Ik had de boter uit de koelkast (dus die was op kamer temperatuur), maar ook het suiker mengsel moet je uit de koelkast laten. Mijn fout was dat ik het suiker mengsel liet rusten in de koelkast voordat ik het bij de boter deed. De laatste keer heb ik beide buiten de koelkast gelaten en ik had een super mooie botercreme.

Ik hoop dat je er iets mee kan.

Succes!

8

Ik gebruikte ook de boter met poedersuiker maar heb wel reacties erop gehad dat ze dat niet lekker vonden

9

peet78 schreef:

Ik gebruikte ook de boter met poedersuiker maar heb wel reacties erop gehad dat ze dat niet lekker vonden

Heel dun erop smeren. Ik gebruik zo weinig dat je de taart er gewoon doorheen ziet. Het is bij mij echt puur om wat oneffen heden weg te werken en iets van plaksel te hebben.
Dan proef je het echt niet hoor.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

10

peet78 schreef:

Inderdaad dun afsmeren en ik doe er vaak een druppeltje smaakstof ( van Lorann , zeer krachtig ) in.

Carpe Diem !

11

peet78 schreef:

Heel lang mixen en een smaakje erdoor. En niet te dik smeren.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

12

meringue botercreme gebruiken, smaakt beter ;)
en heb ik nog nooit problemen mee gehad

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

13

Alexandra13 schreef:

Hallo,

Ik had ook het probleem met de kleine klontjes. Ik had de boter uit de koelkast (dus die was op kamer temperatuur), maar ook het suiker mengsel moet je uit de koelkast laten. Mijn fout was dat ik het suiker mengsel liet rusten in de koelkast voordat ik het bij de boter deed. De laatste keer heb ik beide buiten de koelkast gelaten en ik had een super mooie botercreme.

Ik hoop dat je er iets mee kan.

Succes!

Zeker met de funcake botercreme mix mag je geen klontjes meer voelen.
En niet in de koelkast laten rusten.. het water wat bij de mix gaat heb ik wel wat geminderd, sindsdien is het me nooit meer overkomen

Ik gebruik 150 gr in plaats van 200 gr water en ik neem ook heet water,
De boter maak ik zacht in de magnetron, net Als wat mireille zegt tot hij echt bijna gesmolten is (of een gedeelte zelfs al echt gesmolten is..
Dit even goed door mixen, dan de mix (die ik zeker een half uur laat staan) er door en nog even lekker lang door laten mixen (10 Minuutjes)

Als ik echt "op safe" wil spelen gebruik ik ook 1:1.. maar ben zelf ook niet zo dol op de smaak en bij mij is de poedersuiker zelfs na 15 mixen nog steeds 'voelbaar' in de creme..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

14

Ottolien schreef:
peet78 schreef:

Heel dun erop smeren. Ik gebruik zo weinig dat je de taart er gewoon doorheen ziet. Het is bij mij echt puur om wat oneffen heden weg te werken en iets van plaksel te hebben.
Dan proef je het echt niet hoor.

maar je moet hier toch ook een dijkje mee maken?? of kan dat dan wel weer met die botercreme uit de webshop?

15

ik gebruik ook 1:1 om mee af te smeren, maar ik maak geen dijkjes.
Ik heb liever 3 a 4 dunne lagen vulling dan 2 dikke lagen. En als je dan 1 cm van de rand af blijft, is er niets aan de hand. :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

16

Hallo allen,

Ik heb nu ook voor het eerst zelf botercrème gemaakt, van 250 gram boter, 250 ml water en 40 gram poedersuiker en 10 gram meel.
Ik heb dit recept van dit forum gehaald.

Maar nu ik de botercrème op mijn taart aan het smeren ben komen er gewoon druppels uit! Ik ben nu bang om hem te gaan bekleden met fondant en dat hij morgen zo de vuilnisbak in kan.  :(
Ik weet nu niet of ik hem in de koelkast moet zetten, hij staat nu op het aanrecht.

Kan iemand me helpen????

Even de wereld om je heen vergeten!!! Heerlijk!

17

Ik vind het een bijzonder recept om mee af te smeren :think:
Er zit héél veel water in, en ik denk niet dat dat gaat worden met bekleden. Waar stond dat recept?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

18

Ow, ik zei meel, maar het is bloem, dat heb ik ook gebruikt.

Ingrediënten

* 100 gramboter
    * 1 dlmelk
    * 20 grambloem

Voldoende voor 15cm taartje
Werkwijze
    * Kook een papje van de melk en bloem
    * Laat dit iets afkoelen
    * Roer de boter zacht met een mixer
    * Voeg de afgekoelde papje in gedeeltes erdoor blijf kloppen tot de crème koud en luchtig is
    * voeg suiker naar smaak toe

Ik heb dus meer poedersuiker gebruikt om het zoeter te maken, maar daardoor iets minder bloem gebruikt.
Het ziet er dus naar uit dat de boter het vocht afstoot, wat ook logisch is (vet en water gaat niet)

Ik heb nu dus niks meer aan de taart?

19

maar je zei bij je vorige post, dat je 250 ml water moet gebruiken in het recept???

ik ken dit recept niet, dus kan daar weinig over zeggen.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

20

Ik heb de ingrediënten vermenigvuldigd omdat dit recept voor een taartje is van 15 cm. Ik heb nu een grotere taart gemaakt van 2 lagen. Eén van 20 cm en één van 15 cm.

Wat er dus gebeurde is dat de boter de melk ook niet 'accepteerde', dus ging klonteren en geen egaal geheel werd.
Om te proberen of water beter ging heb ik dus water gebruikt in plaats van melk.

Ik baal best wel, want nu is het al laat om nog een nieuwe taart te gaan maken.

21

Nogmaals, wat is dus het beste recept voor botercrème? Tja, iedereen heeft zijn voorkeur natuurlijk, maar om het vochtafstoten te voorkomen?

Marianne, wat kun ij adviseren?

22

Ik heb even gezocht op het recept, dat is gepost als vulling :)

Ik weet niet of je dit ook kan gebruiken om een taart mee af te smeren en dan te bekleden heb het nog niet geprobeerd .

Ik zou het dus echt niet gebruiken om af te smeren, veel te nat. Zeker als je ook nog eens zegt dat het niet mengt, dan betekent het direct vocht onder je rolfondant.

Gewoon 1 op 1 boter en suiker lekker lang mixen en niet te dik smeren. Ik doe sowieso geen vocht door de crème waar ik mee afsmeer. Maar er zijn er die het wel doen, zolang je dan maar zorgt dat het vocht heel goed is opgenomen vóór je af gaat smeren.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

23

Als je even terug leest kan je dat lezen  ;)

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

24

Marianne, hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik ga morgen weer een nieuwe botercreme maken ;-)

Fijne avond allemaal!

25

Dank jullie wel. Hier kan ik wel wat mee... Ik heb geprobeerd om de boter wat te verwarmen, maar zelf dan kan ik de klontjes niet voorkomen (en dat na 12 minuten mixen). Ik gebruik altijd de mix van de webshop. Ik had de ergste klontjes verwijderd en inderdaad...het smelten is veel minder geweest, maar een geoefend oog, kon toch zien dat het niet helemaal was zoals het moest zijn (maar de klant heeft er niets van gemerkt).

Ik denk dat ik eens de 1:1 ga gebruiken en er dan wat smaakstof bij ga doen. Kan me ook niet voorstellen dat het anders lekker is. Maar ik gebruik heel vaak smaakstoffen in mijn taartvullingen, dus met vanillesmaak, kan ik eigenlijk niet missen, denk ik.

Ik ga het eens proberen.

Bedankt voor alle tips!!!!

Groetjes,
Nanda