1

Onderwerp: geen marsepein, wel dijkjes?

Hallo,

ik heb mijn eerste taart gebakken, bekleed met marsepein en in gevroren.

Nu heb ik net mijn tweede kapsel klaar (die er gelukkig een stuk beter uitziet), maar die wil ik niet met marsepein bekleden, maar gewoon vullen met slagroom en jam en dan met wat andere dingetjes versieren. (ik vond een treinbaan bij de zeeman voor een euro en laat die nu net op mijn taartje passen!) Nu dacht ik kan ik het dan wél afsmeren met slagroom? En als je als vulling slagroom doet is het dijkje van BC dan evengoed nodig voor het inzakken? of is dat echt alleen als je met marsepein of fondant etc gaat bekleden?

hopenlijk heeft iemand een tip of een geweldig advies haha want de bc die ik van de week gemaakt heb viel me niet mee! (wel met wat citroenessence, maar de suiker'korreltjes' blijf je proeven - yak!)

groetjes!

2 Laatst bewerkt door Esther68 (04-03-2010 11:50)

Re: geen marsepein, wel dijkjes?

Ik moet zeggen dat ik nog nooit een slagroomtaart gemaakt hebt maar ik zou zelf geen bc gebruiken. Je vult en smeert alles af met slagroom. Misschien wat vlokken op de zijkant doen enz.
Wat die suikerkorreltjes betreft...heb je de poedersuiker wel gezeefd en 10 gemixt? Ik heb nl nooit last van suikerkorreltjes.

3

Heb je wel eens geprobeerd meringue botercreme te maken? Is even iets meer werk, maar zoooooo veel lekkerder! :9
Bij je 2e taart hoef je geen bc dijkjes te gebruiken. Verstevig je de slagroom wel met klopfix oid? Anders gaat het heel snel uitlopen ben ik bang. :s

4

Je hoeft inderdaad geen dijkje van bc te spuiten. Wat ik zou doen als ik jou was, is aangevette slagroom gebruiken voor in ieder geval het afsmeren van je taart. Dit is lekker stevig. Hier is het recept: http://www.deleukstetaarten.nl/recept/2 … +Slagroom/
De foto die erbij staat, is mijn taart. De toefjes bovenop en de laag slagroom waar aardbeien inzitten is ook aangevette slagroom. De andere laag is gewoon slagroom met klopfix erdoor.

Als je iets zwaars bovenop de taart zet heb je natuurlijk wel kans dat de slagroom er tussen uit gaat lopen. Maar ik neem aan dat die treinbaan niet zo zwaar is...?

Succes ermee!

Groetjes, Daphne

Bedankt voor de antwoorden!
Ik heb het nu met gewone slagroom afgesmeerd (had geen tijd meer naar de supermarkt te gaan, maar die aangevette slagroom ga ik onthouden!) Ziet er A mooi strak uit en B klinkt errug lekker.  Ik heb wel klopfix gebruikt.
Het is inderdaad een heel klein treinbaantje (licht). ik zal even kijken of ik morgen een foto kan plaatsen Als je hard blaast ligt hij er af  ;)

Die meringue botercreme kom ik veel tegen. Is het heel moeilijk??? (haha klinkt een beetje stom als je het zelf wilt kunnen maken allemaal, maar ik heb best 2 linker handen...)
Ik denk dat de bc niet zo lekker is omdat ik een te grove zeef gebruikt heb  :grr: Tja, een zeef is een zeef, maarre hij was niet zo fijn  :o

6

Nee, meringue bc is niet moeilijk,
Korte werkbeschrijving:
1-2-3 verhouding dus b.v. 100 gr eiwit, 200 gr suiker, 300 gr roomboter.
eiwit en suiker au-bain-marie kloppen tot de suiker volledig is opgelost (ongeveer 5 min.). Dit kan je voelen door het geklopte eiwit tussen 2 vingers te wrijven, je mag dan geen korreltjes meer voelen.
Dan van het vuur halen, koud kloppen, dan stukje voor stukje de zachte!roomboter erdoor mixen. Als alle boter op is, zijkanten even schrapen en nogmaals goed doorkloppen. Als je wilt kan je evt. nog een smaakje toevoegen. :9
Succes! :thumb:

7

Ik las hier over de slagroomtaarten. Ik maak ze al jaren en het is echt niet nodig om iets aan de slagroom toe te voegen om de taart goed te houden. Wel zorgen dat je hem tot de juiste dikte klopt.

En ik heb weer wat geleerd over de meringue bc hier. Ga ik zeker ook proberen, klinkt jummie  :P

Hoi!
bedankt voor de werkwijze van de meringue bc, ga het zeker proberen!
De taart smaakte overigens gewoon goed! Door de marsepein proefde je het denk ik niet?! Smaakte namelijk niet vies, maar toen ik het proefde vond ik het echt  :s

Maar goed, gelukkig allemaal goed gegaan! Heb de smaak te pakken  :)