1

Onderwerp: zoet vet vraagje

Hi dames,

Ik heb tot nu toe mmf gebruikt maar de reactie algemeen is erg zoet ook begrijpenlijk, maar nu recept gezien zelf fondant maken met ingredienten die je overal kunt kopen. Dus met olijf olie en glucosestroop enz. Maar nu mijn vraag heeft iemand dit al eens gemaakt en hoe is dat?
Lekker?
iets minder zoet?
en wat voor (frituur) vet? crisco heb ik niet en is dit dat blok vet of vloeibaar?
sorry voor de vele vragen dames.

groetjes pluto

2

Re: zoet vet vraagje

olijfolie? bah! ;) dat heeft echt een mega overheersende smaak

3

ik heb het wel eens gemaakt, met crisco, maar fondant is nu eenmaal bijna pure suiker, dus alle versies zijn zoeter dan zoet :) Je kunt er nog wel een smaakstofje door doen als je dat lekker vindt, vanille en citroen bijvoorbeeld heb ik wel eens gedaan, is lekker.

Ik heb zelf crisco gebruikt, maar als je dat niet hebt zou ik eerder voor frituurvet of zonnebloemolie gaan dan olijfolie, dat heeft inderdaad een erg sterke, overheersende smaak.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

4

Ik kon me al niks erbij voorstellen met olijfolie inderdaad een sterke smaak vandaar dat ik dit berichtje ook even heb gepost maar jullie hebben mijn twijfels bevestigd. Misschien inderdaad iets met een smaakje.

Als ik wat maak vinden ze het mooi, maar moet wel de hele dag blijven horen goh dat is toch zoet hé  :x  niet 1x nee 10000x :x  :x  :x  vandaar dat ik een beetje op zoek ben naar alternatief misschien om eens te proberen.

bedankt voor de reacties dames.

5

pluto schreef:

Als ik wat maak vinden ze het mooi, maar moet wel de hele dag blijven horen goh dat is toch zoet hé  :x  niet 1x nee 10000x :x  :x  :x  vandaar dat ik een beetje op zoek ben naar alternatief misschien om eens te proberen.

Dat gaat wel vervelen, ja. Misschien maar geen taart meer maken voor diegene? Ik denk dat een alternatief bijna net zo zoet is. Al moet ik zeggen dat ik marsepein minder zoet vind smaken dan  mmf. Ik hou sowieso niet van marshmellows. MMF is toch van marshmellows? :o

6

Ik had laatst bij de intratuin marshmellows meegenomen met cappucinosmaak, daar fondant van gemaakt. En die was minder zoet dan de gewone, veel positief geluid over gehad. En ook de vullingen minder zoet maken. Laatst met appelvulling gemaakt en die werd als lekker fris bestempeld.

7

Bedankt voor de tip eilathan. Ik zal eens gaan kijken bij intratuin binnenkort. :)

Nou even mijn bevindingen delen. :(
Ik heb dus zelf de fondant geprobeerd te maken, maar jeetje wat moeilijk. Ik heb dus gedaan wat er in stond vet, glucose stroop, enz verwarmen in pan dat ging opzich goed. Ik had wel zo iets van wat moet dit gaan worden. Maar ja gewoon door gaan toen poedersuiker bijgevoegd nog niet eens ´ns de helft van bus 1 en het nam zich niet meer op dus uit de pan en op het aanrecht verder kneden nou heb misschien driekwart bus nog niet eens geloof ik en ik weet niet hoeveel vet maar het is niet meer te kneden het valt helemaal uitelkaar in stukjes en de poedersuiker neemt niet meer op en zo stijf dat ik op een gegeven moment gestopt ben. Het is voorgeschreven dit recept voor 1 kg poedersuiker nou ik krijg 500 gram amper verwerkt, maar het is wel zoet op een andere manier dan mmf even stiekem geproefd. :o
Ik heb dus nu 236 gram fondant voor te proberen was het oke voor klein proef taartje maar hoe maak je grote hoeveelheden want het is echt niet te kneden. :s

Misschien iets verkeerd gedaan?????
Of misschien toch eens de kant en klare proberen van de winkel.
Gelukkig gaat dit weekend het suikeratelier weer open.

groetjes pluto