76

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Het makkelijkst rol je het deeg uit tussen twee stukken bakpapier.

77 Laatst bewerkt door djehr (19-07-2012 16:55)

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Kinke heeft ook een erg leuk idee voor het versieren

Kinke schreef:

Ik had nog een restje koekjesdeeg liggen en eigenlijk wel zin om nog even te bakken. Weer met RI aan de slag, daar had ik minder zin in   
Nou vind ik stencils helemaal geweldig en bovendien hou ik van kaneel...hmmm..eens even proberen. Dat komt dus heel mooi de oven uit, ik ben er blij mee   http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y88W4DOJ.jpg

Gestencilde koekjes met kaneel
Howto:
Ik heb het recept van Peggy Porschen gebruikt, ik vind het een lekker en goed recept. De koekjes blijven mooi in model. Ik heb geen extra kaneel door de koekjes gedaan.
Gewoon je koekje uitsteken, dan stencil erop leggen, voorzichtig een beetje wrijven langs de randjes zodat de kaneel er niet onder kan komen. Kaneel strooien en met een kwastje uitsmeren. Stencil er af halen en koekje bakken
Isse simpel...en ik heb even geproefd...nog lekkerder dan de gewone naturel vanille versie

78

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Hallo , wij hebben het recept van PP gebruikt , en ze kwamen lekker knapperig uit de oven (niet al te zoet ) dus fijn om er mee te decoreren met icing. Tja en toen ging het mis : ze werden zacht !
Nu lees ik dat je ze het beste in een wekpot met rijst kan bewaren dus dat gaan we proberen .
Maar heb toch nog een vraagje : moet de invullaag met icing echt heel dun of mag het ook wat dikker ?  Had spuitmondje 2 van wilton gedaan maar vond dat wel dik dus kan ik dat zeker beter een beetje uitsmeren ?
Het is dan iets mislukt maar we vonden het wel heel erg leuk om te doen !

79

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Ik doe iets verkeerd of het is gewoon mijn dag niet.
Ik maak voor de eerste keer koekjes en heb het recept gemaakt van de suikerkoekjes ( vlinder ) nu is mijn deeg plakkerig dus heb maar bloem erbij gevoegd maar nog steeds is het niet te doen om er een patroon in te maken omdat het deeg te plakkerig is.
Heb er al ruim 75gr extra bloem aan toegevoegd.
Ik ben ook super ongeduldig met dit weer dus dat werkt ook niet mee en hoelang is het deeg houdbaar want anders wil ik maandag verder gaan.

80

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Het is niet handig om het recept te wijzigen omdat je dan een ander koekje krijgt. Heb je het deeg een half uurtje in de koelkast gelegd nadat je het gemaakt had? Met dit warme weer is je boter nameijk erg zacht en wordt je deeg dus plakkerig. Door het in de koelkast te leggen wordt de boter weer hard en kun je het deeg uitrollen en uitsteken...

81

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Koekjes zijn niet lekker meer maar zijn gelukkig wel mooi gebleven haha ja had ze netjes 1uur zelfs in de koelkast gedaan denk dat het gewoon te warm is. Volgende keer beter kan in ieder geval wel voor het eerst oefenen met royal icing. :D
Bedankt voor je reactie!

82

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Hoeveel koekjes kun je maken van het recept van peggy porschen?

www.PartyaLot.nl
Taarten, workshops en catering

83

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Bedankt voor de recepten! ga ze zeker uitproberen

84 Laatst bewerkt door djehr (04-10-2012 22:00)

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Lotte2608 schreef:

Hoeveel koekjes kun je maken van het recept van peggy porschen?

Is een beetje afhankelijk hoe dik je ze uitrolt en hoe groot je uitstekers zijn. Ik kom meestal met een uitsteker van ongeveer 5 cm rond de 35 - 40 koekjes uit. Ik rol het deeg uit op 0,5 cm

85

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Ik heb niet alles doorgelezen, maar waar versieren jullie de koekjes mee?????

86

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

RI of fondant of zoals hierboven ge stenseld(???)

Groetjes Yvon

87

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

yvoline schreef:

RI of fondant of zoals hierboven ge stenseld(???)

Maak je die met eetbare lijm vast??

88

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

RI plakt van zichzelf, fondant kun je met eetbare lijm doen, maar ik doe het vaak met een beetje water of een beetje glazuur.
het stenselen weet ik niet heb ik zelf nog nooit gedaan.

Groetjes Yvon

89

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

yvoline schreef:

RI plakt van zichzelf, fondant kun je met eetbare lijm doen, maar ik doe het vaak met een beetje water of een beetje glazuur.
het stenselen weet ik niet heb ik zelf nog nooit gedaan.

Ws errug blond van me, maare.......... wat is RI?? :o

90

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Royal Icing.
Heb ik ook wel eens last van.

Groetjes Yvon

91

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Nu ben ik al een hele tijd op zoek naar een goed koekjes recept, na dit allemaal gelezen te hebben ga ik morgen met de dochters en hun vriendinnetjes eens een van de recepten proberen.  De resultaten zal ik later wel een spsoten.  ik ga ze versieren met fondant en er een gaatje in maken zodat ik ze in de Kerstboom kan  hangen.  Alvast enorm bedankt voor de recepten   ;)

92

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Succes!
En wat voor in de boom dan ook erg leuk is:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=174171

93

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

altijd handig om te weten :)

94

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

HEEEEEEEELLLLLP

heb het recept van peggy P geprobeert.  Uitrollen ging al iets moeilijker, het deeg moest blijkbaar langer in de koelkast maar tijdens het bakken liepen ze helemaal uit ; geen vorm meer te bekennen.  :s
Gelukkig zijn kinderen geen perfectionisten zoals ik :)
Versieren met fondant was er dus niet meer bij ...
Maar de smaak ... die was hemels  O-) Zaaaalig gewoon.
Dus ze zullen wel opgegeten worden (en sneller dan ik dacht)
Maar kan iemand mij helpen met wat ik fout doe ???
Ik heb er bakpoeder bij gedaan ( mss ietsje te veel); alle ingrediënten waren op kamertemperatuur, de boter was romig geklopt (mag mss ook niet) alle sperfect afgemeten (behalve mss dat bakpoeder 15g op het dubbele van het recept)
Graag tips en raad ... :|

95

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

djehr schreef:

Succes!
En wat voor in de boom dan ook erg leuk is:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=174171

Dat ziet er inderdaad super uit, maar bij mij weren er dus geen gaatjes meer, en geen vorm, dus dat durf ik nog niet aan :(

Met taarten geen probleem maar koekjes ...
pfff

96 Laatst bewerkt door djehr (12-12-2012 17:17)

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

elke grob schreef:

de boter was romig geklopt (mag mss ook niet)  ... :|

De boter suiker en ei moeten wel goed gemengd zijn maar hoeven niet romig geklopt te worden. Beter zelfs van niet want dan lopen ze ook eerder uit. Belangrijkste is dat het een homogeen geheel is zonder klontjes.

elke grob schreef:

HEEEEEEEELLLLLP

.....alle sperfect afgemeten (behalve mss dat bakpoeder 15g op het dubbele van het recept)
Graag tips en raad ... :|

In het recept staat eventueel 3 gram bakpoeder. Dat is ongeveer 1 afgestreken theelepel bakpoeder (als je de maatschepjes gebruikt). Als het dubbele recept hebt aangehouden dan had je 6 gram moeten gebruiken en geen 15 gram. Je hebt nu 2x te veel bakpoeder gebruikt en dan gaan ze echt mega uitlopen. Probeer de volgende keer het bakpoeder eens weg te laten. Dan zijn ze iets minder bros maar blijven wel perfect in vorm. Erg jammer dat het mislukt is maar volgende keer gaat het vast beter!

97

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

djehr schreef:
elke grob schreef:

de boter was romig geklopt (mag mss ook niet)  ... :|

De boter suiker en ei moeten wel goed gemengd zijn maar hoeven niet romig geklopt te worden. Beter zelfs van niet want dan lopen ze ook eerder uit. Belangrijkste is dat het een homogeen geheel is zonder klontjes.

elke grob schreef:

HEEEEEEEELLLLLP

.....alle sperfect afgemeten (behalve mss dat bakpoeder 15g op het dubbele van het recept)
Graag tips en raad ... :|

In het recept staat eventueel 3 gram bakpoeder. Dat is ongeveer 1 afgestreken theelepel bakpoeder (als je de maatschepjes gebruikt). Als het dubbele recept hebt aangehouden dan had je 6 gram moeten gebruiken en geen 15 gram. Je hebt nu 2x te veel bakpoeder gebruikt en dan gaan ze echt mega uitlopen. Probeer de volgende keer het bakpoeder eens weg te laten. Dan zijn ze iets minder bros maar blijven wel perfect in vorm. Erg jammer dat het mislukt is maar volgende keer gaat het vast beter!

Bedankt ! Ik dacht al dat het daar aan lag :s Volgende keer eens zonder bakpoeder proberen.  Vond het wel spijtig, want de kids hadden met een rietje heel mooi gaatjes gemaakt zodat er na het bakken een lintje door kon.  Daar was helemaal niks meer van te zien.  De smaak was echter wel super.  Mijn man vond het net Jules Destrooper koekjes (zijn lievelingskoekjes) dus dat zit al wel snor :)

98

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Hoi, wat een super topic!
Ff een vraagje, ik wil graag een aantal koekjes maken voor oa eerste kerstdag, maar heb vooral donderdag en vrijdag tijd. Welk recept kan ik het beste nemen om te decoreren met RI van de mix dat zo lang vers blijft? Of gaat dat me niet lukken?
Bedankt!

99

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Als je ze na het maken gewoon bewaart in een wekpot met een laagje rijst onderin dan kun je ze zelfs wel ruim 2 weken bewaren!

100

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Dit is handig zeg, dank je wel!  :)