1

Onderwerp: voetbal bakvorm, maar hoe decoreren ?

Ik wil binnenkort een boltaartje-voetbaltaartje maken. Erg ingewikkeld met die vijfhoeken en zeshoeken. Nu zag ik dat er een bakvorm bestaat, dat is wel wat voor mij :-). Dan heb je na het bakken al de lijnen erin staan ahw. Maar, als je die gaat afsmeren en bekleden,met wit dan zijn die lijnen toch weg ? Hoe doen de mensen dat die ervaring met zo'n bakvorm hebben ? Of geen grote lap wit erop gooien maar allemaal losse stukjes wit en zwart ?? Ik hoop dat iemand mij een klein uitlegje wil geven.

Neem je dromen mee de dag in..

Re: voetbal bakvorm, maar hoe decoreren ?

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar zou zeggen eerst een lap wit en dan de zwarte stukjes erop....Succes!

Wanneer je iemand ontmoet zonder glimlach,
schenk hem dan die van jou

3

Ik heb ook zo een bakvorm, en bekleed het met wit, en snij er dezelfde patronen uit in het zwart, en plak het erop. Anders weet ik het ook niet, dus ik lees nu wel even mee voor andere tips.

4

Hoe verdeel ik de vlakjes op een bol als ik een voetbaltaart wil maken?
De vlakjes op een voetbal bestaan uit zwarte 5-hoeken en witte 6-hoeken. De verhouding is als volgt:
De omtrek van de bal in cm x 2, gedeeld door 30 ; dit is de lengte in cm van de zijde van 1 vlakje, de zwarte vlakjes zijn dan een 5 hoek, de witte vlakjes 6 hoeken.
Voorbeeld:
Meet met een meetlint de omtrek van je boltaart, bijv. 30 cm x 2 =60 cm, deel dit door 30. De zijde van zowel je 5-kantje als je 6-kantje moet 2 cm zijn.
Is je boltaart in omtrek bijvoorbeeld 40 cm dan dus: 40x2=80, gedeeld door 30= 2,66666 = 2,7 cm dus per zijkantje. Omdat marsepein / fondant rekbaar is kun je het altijd nog een beetje pas trekken!

Het klinkt ingewikkeld, maar gewoon een rekenmachientje gebruiken!
Als je moeite hebt om de goede maat 5 en 6 hoekjes te maken, stuur me dan maar een mailtje, ik heb er een bestandje van :Y!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

5

Hoi,

Ik heb een keer een ek-taart gemaakt. Ik heb een gewone bolvorm gebruikt en die eerst bekleed met mmf (was helaas wat bobbelig geworden) en daarna de zwarte 5-hoekjes erop. Ik heb een echte voetbal als voorbeeld genomen. En ik heb voor de zwarte 5-hoekjes een uitsteker genomen. Het is er een die ik ooit eens bij xenos had gekocht (zo'n emmer vol, koekjesuitstekers).

Ik hoop dat je er uit komt. Je kunt evt nog even kijken hoe mijn bal geworden is.

Suc6!

6

Ik heb een tijdje terug de voetbalbakvorm van 9 cm van Wilton besteld bij de webshop. Tijdens het afsmeren en bekleden kwam ik erachter dat je inderdaad de lijntjes niet duidelijk genoeg meer ziet. Ik heb eerst een lapje wit gedaan en daarna vijf- en zeshoekjes zwart en wit... Achteraf had ik net zo goed gewoon een boltaartje kunnen maken en die meteen met stukkies kunnen bekleden...  :rolleyes:

Kaasblogjes: Licht verteerbaar leesvoer, lekker voor bij de borrel of als tussendoortje. Check www.facebook.com/kaasblogje

7

bedankt meiden voor het meedenken, niet te ingewikkeld maar gewoon doen dus ;-). ik ga die speciale bakvorm niet kopen, dat is niet nodig. Ik heb bij bien cakes voetbal-vlakjes-uitstekers gevonden , want ik heb gisteren geprobeerd om uit de losse hand 5 hoeken enz. te snijden..het leek echt nergens op ! :lol:

Neem je dromen mee de dag in..

8

Je kunt wel uitstekertjes kopen maar dan moeten ze wel in de goede maat zijn wil je patroon dus uiteindelijk kloppen!
Bij een voetballetje maat galiameloen heb je andere vlakken nodig dan bij een life-size voetbal. 5 en 6 hoeken kun je trouwens makkelijk maken via Word en dan de optie autovormen, je kunt ze dan oprekken / induwen naar het gewenste formaat.

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

9

Soof schreef:

bedankt meiden voor het meedenken, niet te ingewikkeld maar gewoon doen dus ;-). ik ga die speciale bakvorm niet kopen, dat is niet nodig. Ik heb bij bien cakes voetbal-vlakjes-uitstekers gevonden , want ik heb gisteren geprobeerd om uit de losse hand 5 hoeken enz. te snijden..het leek echt nergens op ! :lol:

En morgen heb je ze in huis ;) Werken goed met de blanda schaal van de ikea!

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!