1

Onderwerp: Patentbloem of zelfrijzend bakmeel?

ik wil een keer proberen een biscuit te bakken ouderwets zeg maar 1 ei 30 gr suiker 30 gr bloem, want wil het verschil nou wel eens weten want bak altijd met biscuitmix.Maar wat bedoelen ze met bloem, patentbloem of zelfrijzend bakmeel   :s ?

Groetjes carolla

Veel oefenen baart kunst :)    Groetjes Carola

2 Laatst bewerkt door e.b.m. (26-02-2010 23:43)

Re: Patentbloem of zelfrijzend bakmeel?

Zelfrijzend bakmeel is bloem waar al een rijsmiddel is toegevoegd.
Patentbloem is geschikt voor het fijnere bakwerk als koekjes, maar ook taart en pannenkoeken.

Maar als in een recept bloem staat, bedoelen ze gewone tarwebloem.

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

3

:grr:  stom ik dacht altijd dat patent eigenlijk hetzelfde was als tarwebloem....

4

maar met zelfrijzend bakmeel gaat het heel goed hoor!!! :Y

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5 Laatst bewerkt door AnitaH (27-02-2010 09:03)

Ik bak met patent bloem en krijg hele hoge, stevige biscuitjes. Gister één gemaakt die 8cm. hoog werd. 
Dus daar lukt het dus ook prima mee!  :Y

6

Ik gebruik het recept wat jij wil doen ook altijd. Heb alleen die 30 gram zelfrijzend bakmeel vervangen door 25 gram zelfrijzend bakmeel en 5 gram maizena.

Enne hoog dat ze worden.

Kijk maar:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=86315

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes Marieke

Voor creatieve ideeën en inspiratie kijk je op Gewoon Marieke & voor printables voor Dessert-Tables op Gewoon Marieke Printableshop.

7

marieke84 schreef:

Ik gebruik het recept wat jij wil doen ook altijd. Heb alleen die 30 gram zelfrijzend bakmeel vervangen door 25 gram zelfrijzend bakmeel en 5 gram maizena.

Enne hoog dat ze worden.

Kijk maar:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=86315

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes Marieke

Die  zijn inderdaad mega hoog  :Y  ga het meteen uitproberen :) ..

Groetjes carola

8

patentbloem, tarwebloem, bloem, meel dat is eigenlijk allemaal hetzelfde, alleen is de een wat fijner dan de ander.

Zelfrijzend bakmeel is dus idd wat anders want daar zit rijsmiddel bij in.

Idd Marieke, je kapsels zijn mooi hoog!

Groetjes, Dorothea.

9

Nu zitten er ook nog twee lekkere lagen botercreme in hoor. Maar bij het eruit halen waren ze als zo'n 7 cm. Maar ik heb ook ondekt ik doe 1 ei plus de andere ingredienten extra. Want hier staat 5 eieren voor een vorm van 24 maar dan doe ik 6 eieren. Ik vind het zelf nml erg fijn decoren wanneer de taarten wat hoger zijn.

Ben benieuwd of jij het wat vind Carola, omdat je zei dat je altijd de mix gebruite. Ik heb nml nog nooit de mix gebruikt.

Dus ik ben benieuwd.

Groetjes Marieke

Voor creatieve ideeën en inspiratie kijk je op Gewoon Marieke & voor printables voor Dessert-Tables op Gewoon Marieke Printableshop.

10

Ja het zit nu in de mixer  :D

Zometeen even spatelen en dan hup in de oven...

Wat voor temperatuur bak jij ze eigenlijk?

Groetjes

11

Ik ben ook benieuwd of het goed gelukt is. Ik wil het namelijk ook eens proberen; bak nu altijd met de mix en die lukken altijd en zijn erg lekker.

Is tie al klaar???  :+

Groetjes Maji

12

Ik vind het heel interessant, dus lees even mee  O-)

13

Denk dat die inmiddels al uit de oven is bij Carola maar ik bak m'n kapsels altijd op zo'n 180 graden.

Ben idd ook wel benieuwd of het gelukt is.

14

ik bak hier ook altijd met basisrecept, ik heb 1x een stukje biscuit van mix gegeten en ik vond mijn biscuit lekkerder.... ook hoor ik altijd van iedereen dat mijn taarten zo lekker zijn; dus waarom zou ik op mix overstappen??? Alleen omdat ik constant iets ingezakte taarten heb???
Vandaag heb ik 2 kapsels gebakken in 6,5cm hoge vormen, dus ze waren lekker hoog, heb ze 2x doorgesneden en de laatste plak dus recht gemaakt en had wat afvalstukjes- vinden de kids helemaal niet erg!! en nu heb ik erg hoge taarten in de koelkast; gevuld en al!

Groetjes, Dorothea.

15

Sorry dames mijn internet lag er vanmiddag uit  :(

Heb inderdaad een mooi biscuitje gebakken en de oven maar voor de zekerheid trapsgewijs in graden opgevoerd, enmoet zeggen hij ziet er mooi uit hoor :Y
Alleen de 7 cm haalt het  jammer genoeg niet  :nooo  ik zit nu op 6cm.
Ga de bodem straks aansnijden om te gaan vullen  :)  ben ook erg benieuwd naar de smaak....

Groetjes Carola

16

Ach joh met een lekkere dikke vulling haal je de 10 cm wel  :lol:

Maar vind het echt leuk dat het je gelukt is. Enne ben wel erg benieuwd wat je van de smaak vind. En ook of die lekkerder is dan de mix. Ben ik zelf wel benieuwd naar.

Groetjes Marieke

17

Nou niet slecht 6 cm toch?! Mooi dat ie gelukt is, dat ga ik dus ook eens proberen.

Groetjes Maji

18 Laatst bewerkt door caatje1979 (28-02-2010 11:54)

marieke84 schreef:

Ach joh met een lekkere dikke vulling haal je de 10 cm wel  :lol:

Maar vind het echt leuk dat het je gelukt is. Enne ben wel erg benieuwd wat je van de smaak vind. En ook of die lekkerder is dan de mix. Ben ik zelf wel benieuwd naar.

Groetjes Marieke

Nou heb het inmiddels getest en vond de cake iets vaster dan de biscuitmix en wat droger  :think: .... Maar qua smaak is de biscuit lekker hoor  :P  !
Zal het van de week nog eens gaan  proberen en even een oventhermometer halen want denk dat mijn oven kuren heeft  :(
Marieke hoeveel eieren gebruik jij voor een bakblik van 25x25?

Groetjes Carola

19

Ik heb zelf geen 25 bij 25 maar voor mijn 23 bij 23 gebruik 6 eieren. Bij het recept staat 5 maar ik heb gemerkt dat iets meer mooier resultaat geeft. Maar ik ga denk ik binnenkort dan toch eens een zakje halen in Ridderkerk. Want ben nu toch wel benieuwd. Want ik heb dat droge niet echt moet ik eerlijk zeggen. Dus dan ga ik ook eens een keertje vergelijken.

Enne hoe hoog was de taart met vulling erin uiteindelijk??

Groetjes Marieke

20 Laatst bewerkt door Sofia (28-02-2010 12:29)

Wanneer ik geen biscuitmix in huis heb maak ik mijn biscuit met cakemeel. Dit dus in plaats van de gewone bloem.

21

marieke84 schreef:

Ik heb zelf geen 25 bij 25 maar voor mijn 23 bij 23 gebruik 6 eieren. Bij het recept staat 5 maar ik heb gemerkt dat iets meer mooier resultaat geeft. Maar ik ga denk ik binnenkort dan toch eens een zakje halen in Ridderkerk. Want ben nu toch wel benieuwd. Want ik heb dat droge niet echt moet ik eerlijk zeggen. Dus dan ga ik ook eens een keertje vergelijken.

Groetjes Marieke

Haha geen 10 cm hoor want ik spuit ook meestal geen dijkjes,
ik schat het ongeveer 8 cm hoog inclusief vulling en bekleden.
Met biscuitmix haal ik echter de 10 cm wel.

Groetjes

22

caatje1979 schreef:
marieke84 schreef:

Groetjes Marieke

Haha geen 10 cm hoor want ik spuit ook meestal geen dijkjes,
ik schat het ongeveer 8 cm hoog inclusief vulling en bekleden.
Met biscuitmix haal ik echter de 10 cm wel.

Groetjes

Ja ik doe idd wel dijkjes en dan een best wel dikke laag vulling er tussen en dat dan keer 2. Maar 8 cm is ook niet slecht hoor.

23

Ach ja blijven uitproberen en experimenteren blijft leuk toch?

Hebook maar eens een avatar bij gezet is me ook eindelijk gelukt  :lol:

Groetjes

24

Ik wil morgen ook een biscuit zelf maken. De vorige keren heb ik de biscuitmix gebruikt, maar deze mogen mijn gasten niet ivm intolerantie.
Bloem mogen ze wel, maar maizena niet. Wat kan ik daar voor in de plaats gebruiken? En wat is het effect van de maizena eigenlijk? Kan ik aardappelzetmeel gebruiken?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Bedankt alvast!
Groetjes

25

Het effecct van de maizena is het rijzen. Je zou kunnen vragen of ze zelfrijzend bakmeel wel mogen hebben, dat scheelt weer!

Gelukkig is dit nu weer mijn hobby!