1

Onderwerp: chocolate leather en vet???

hoi,
ben nu voor het eerst chocolate leather aan het maken en het gaat helemaal goed. ik was alleen benieuwd na hoeveel minuten kneden de vetafscheiding minder wordt??

weet iemand wanneer ik kan ophouden met die gekke keukenrollen? :P

thanx!!!

2

Re: chocolate leather en vet???

Na heel veel minuten, het duurt echt wel eventjes en het is zo'n vies werkje! Maar het resultaat mag er wezen, het blijft grappig spul.

Toch maar doorkneden dus.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

kwam erachter ja, en zelfs dan blijft het altijd nog vettig.. het is inderdaad grappig spul :) en lekker ook trouwens :D

in ieder geval bedankt voor je snelle berichtje!! :)

4

maarre, even wat anders: het blijkt dat de chocolate leather de dag erna helemaal hard was, en best moeilijk te eten.

heb ik ergens in het recept iets fout gedaan, of is dit normaal???

groetjes, yvonne

5

Nee hoor, ook dit is normaal. Is dat nadat je het over de taart hebt gedaan? Dan is het even hakken ;)
Als ik er mee ga boetseren e.d. dan doe ik het even in de magnetron, dan is er prima mee te werken.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

6

yup, nadat ik het erover had gedaan. dus het is normaal dat je je tanden bijna breekt  :lol: volgende keer maar een hark bij geven ofzo hahaha  :D

weet ik in ieder geval genoeg :)

7

ja heb het ook al vaak gemaakt.
bij maken vet er uit knijpen, koelt het te snel af kan het ook nadat je het een nachtje een steen hebt laten worden. in de magnetron in een aantal stappen warm laten worden en vooral op letten dat je je niet verbrand want binnen kant kan heel heet worden. goed doorkneden tot het niet meer duipt van het vet. met bekleden moet je snel zijn en als het weer uithardt in een lap is het ook erg hard. ik smeer af met ganache en leg dan chocolate leather er op. mijn ervaring is dat het met een goed scherp mes zonder kartels goed te snijden is, mits alles echt goed op kamer temp en bij voorkeur een dag "warm" heeft gestaan.
gister ook een gegeten die direct uit koude garage kwam en die brak ipv dat ie te snijden was.

succes, is leuk en lekker spul, dun rollen en vooral even uitproberen wat je handig/lekker vindt.

8

hoi olga,
bedankt voor de tips! op zich viel het me voor de eerste keer zelf maken ook mee, ik had inderdaad wel bijna mijn vinger verbrand (oepsie!) alleen het vet viel me wel even tegen, maar ik heb nog een balletje liggen dus ik kan nog eens experimenteren :D

de taart had ik wel expres de hele dag op kamertemperatuur laten staan, dus daar kon het op zich ook niet aan liggen... kan moeilijk de taart voor het serveren in de magnetron zetten, toch  ;)

groetjes, yvonne

9

in een matig warme oven zou het best kunnen als je je vulling niet gevoelig maakt voor warmte. volgens mij als je een taart een dag laat staan met ganache en CL op kamer temp dan wordt ie denk ik wel zacht. maar ik moet zeggen dat deze keer met ander chocola is gemaakt dus ik denk dat verhouding vet/slagroom/type chocola ook nog ergens een rol speelt.

10

Echt hard hoort de chocolate leather niet te zijn hoor (zo hard dat het breekt), dan is er waarschijnlijk te veel vet in achtergebleven. Misschien lag het aan de glucose?

Het blijft normaal gesproken behoorlijk stevig, een scherp mes om mee aan te snijden is aan te bevelen. En inderdaad, de magnetron helpt als je een harde bonk weer wilt doorkneden.

Ik had trouwens laatst het omgekeerde, dat hij erg slap was :D Ik heb er wat marsepein doorgekneed, werd het wat makkelijker verwerkbaar van :) En extra lekker :D

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

11

is ook een idee marsepein er door.
volgens mij komen die verhoudingen echt heel precies...

12

Jozien; wat een gewéldige tip om er marsepein doorheen te doen!!!!
Dat moet ik beslist ook een keer proberen, helemaal top!

13 Laatst bewerkt door dummiedegum (01-03-2010 21:51)

ik moet eerlijk zeggen dat ik dit topic even vergeten was, sorry  :o eigenlijk best een beetje onbeschoft om op mijn eigen vraag opeens niet meer te reageren... dus bij deze!

tsja, volgende keer probeer ik het gewoon even met gewone chocolade, en niet met suikervrije chocolade, daar kan het natuurlijk ook aan liggen!

en ik moet eerlijk zeggen dat ik het vet wel even zat was... misschien heb ik dus ook niet lang genoeg gekneed! (ik heb wel neiging tot luiheid  ;) )

in ieder geval bedankt voor 't meedenken! ik had al gehoopt dat je zou reageren jozien, aangezien jij echt chocolate leather-fan bent zo te lezen ;)