1 Laatst bewerkt door mirjam (26-05-2007 09:44)

Onderwerp: Vraagje bol-vormige cake + pin om vast te zetten

Hoi allemaal,

Ik wil graag de dippy dinosaur uit het boek van Debbie Brown maken. Daarvoor heb ik een bolvormige cakevorm nodig. Nou heb ik bij de IKEA zo'n twee liter metalen vorm gekocht en ik neem aan dat het daarin moet kunnen. Alleen....die onderkant is afgetopt en juist bij de dino moet het helemaal rond worden. Bestaan er überhaupt helemaal ronde vormen (want hoe zet je die stevig in de oven?!?!), of moet ik het opvullen met botercreme o.i.d. totdat het rond is?
En nog een vraagje over dezelfde taart.....Het hoofd moet vastgezet worden met een pin. Die heb ik niet. Raden jullie aan om er eentje te kopen, of kan ik het ook ergens anders mee vastzetten? En de sugar glue om het wat te lijmen, kan ik zoiets ook zelf maken met 'gewone' ingredi

2

Re: Vraagje bol-vormige cake + pin om vast te zetten

ja hoor de beruchte blokkerbol is helemaal rond!!!! zoek functie bl;okkerbol en je komt heel wat info tegen :D :D

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

3 Laatst bewerkt door Granny W. (26-05-2007 10:08)

Re: Vraagje bol-vormige cake + pin om vast te zetten

Er zijn geheel ronde vormen maar dat is niet nodig, wil je de top ook rond hebben dan bak je er een kleine cake bij en snijd deze in vorm en zet vast met wat botercreme of jam.

De echte ronde vormen komen met een speciale voet waarin je de bol zet in de oven. Ze zijn er dacht ik in 2 maten.

Het hoofd kun je vastzetten met 1 of meerdere sateprikkers of met speciale sticks die je normaal gebruikt om een stacked cake mee te stapelen.

Eetbare lijm kun je maken met wat tylose en water. Doe een mespuntje tylose in een afsluitbaar klein bakje/flesje (hele makkelijke zijn te koop voor een euro bij het kruidvat), doe er ongeveer 20/30 ml water bij, goed schudden, laten staan, tussentijds nog een paar keer schudden en je hebt de volgende dag prima eetbare lijn, gebruik altijd maar een heel dun laagje en geef het de tijd om te hechten. Wil je dikkere of dunnere pas je gewoon het recept aan. Het is ongeveer 3 weken houdbaar, daarna maak ik altijd gewoon nieuwe.

I believe in Sandy Claws

4

Re: Vraagje bol-vormige cake + pin om vast te zetten

Hmm Mijn borstentaart is in die vorm van Ikea gebakken...redelijk rond lijkt me !

5

Re: Vraagje bol-vormige cake + pin om vast te zetten

Ik bak ook in die ikea bol maar met botercreme en marsepein erover zie je helemaal niets van het afgetopte stukje.

6

Re: Vraagje bol-vormige cake + pin om vast te zetten

Ik zou ook gewoon de ikea-bol gebruiken, of de blokkerbol, maar omdat je die van Ikea al hebt....

Misschien kun je ipv een pin een sat

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Re: Vraagje bol-vormige cake + pin om vast te zetten

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben wel drie blokkerzaken in geweest, maar heb 'm niet kunnen vinden. Is het er eentje van glas of van RVS?

8

Re: Vraagje bol-vormige cake + pin om vast te zetten

Hij is van het merk Le Chef en het is eigenlijk een beslagkom, zit in een vierkante doos. Hij is van RVS.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag