1

Onderwerp: tiara fondant?

Hoi,

Ik zie de laatste tijd allemaal tiara's langskomen en eigenlijk wil ik het zelf ook wel eens proberen. Nu wilde ik hem graag van fondant maken, dat vind ik eigenlijk mooier dan met icing spuiten.

Nu vroeg ik me af, hoe maak je dat de fondant blijft zitten aan het bakpapier? Moet ik ook versteviging door de fondant heen doen?
Hoe lang zal het duren voor het droog is?

Graag jullie tips en ideeën!

2

Re: tiara fondant?

Ik lees even met je mee, want toen ik van8 wakker lag, lag ik daaraan te denken  :P  (Tja, 't forum is zo verslavend!)

Groetjes Suus

3

insmeren met crisco,

Ik zou het bakpapier trouwens (of het gewone papier met de template) in een plastic sheet doen en die om iets ronds wikkelen, zodat je daarmee de juiste vorm van de tiara krijgt. Het sheet dan insmeren met crisco het plakt wel, maar niet zo dat de Tiara breekt op het moment dat je hem er af wil halen..

Ik ga er vanavond ook eens eentje trachten te maken (ik geef wel leuk tips maar heb er zelf nooit eentje gemaakt  :lol:  )

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

4

Bommeltje schreef:

Ik ga er vanavond ook eens eentje trachten te maken (ik geef wel leuk tips maar heb er zelf nooit eentje gemaakt  :lol:  )

Hihihi!!!!
Laat je weten hoe het is gegaan?

Groetjes Suus

5

De boel staat klaar.. Tiara template in een plastic sheet om een wijnfles gedaan..

Maar jah.. nu is er schaatsen op TV ... Morgen maar eens proberen  :+

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

6

Ik heb toevallig van de week een how to gemaakt voor een tiara!
Ik heb hem net online gezet. Misschien heb je er wat aan?

http://howto-tiara.mijnalbums.nl/

7

Soepkip schreef:

Wat grappig.. het is dezelfde template als ik klaar heb staan :)

Ik heb hem alleen van te voren al op een fles geplakt.. ben toch bang dat ik iemand ben die te lang loopt te pielen met die sliertjes en het dan te droog geworden is om nog om iets ronds te leggen..

8

Nou dat gebeurde hier ook bijna hoor, dus halverwege alsnog op een blik gelegd  :D

9

Soepkip schreef:

Goede how-to! Vooral dat je eerst de sliertjes erop legt, en dan pas op een ronde vorm legt. De 1e die ik maakte, probeerde ik direct op het ronde blik, maar toen ging en bleef alles schuiven en vooral de zijkanten bleven niet aan elkaar zitten.

10 Laatst bewerkt door sharonvb (13-02-2010 23:35)

Wat komt dit goed uit zeg, toevallig vroeg mijn nichtje vandaag om een taart met tiara.
Dit kan ik dus goed gebruiken.

11

Misschien een stomme vraag, maar waar haal je de template dan vandaan?

12

Karin09 schreef:
Soepkip schreef:

Goede how-to! Vooral dat je eerst de sliertjes erop legt, en dan pas op een ronde vorm legt. De 1e die ik maakte, probeerde ik direct op het ronde blik, maar toen ging en bleef alles schuiven en vooral de zijkanten bleven niet aan elkaar zitten.

Ik maak ze wel direct om de ronde vorm, en ook al staande. Het glijdt niet en zit direct hoe je het wil hebben.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

Moet je de sliertjes ook nog aan elkaar laten plakken met wat water?

Enig idee hoe lang ik het moet laten drogen?

14

Iris Zijlstra schreef:

Moet je de sliertjes ook nog aan elkaar laten plakken met wat water?

Enig idee hoe lang ik het moet laten drogen?

Ik heb er wel wat water tussen laten lopen............hoe lang het moet drogen, ligt er aan........dat is gewoon uitproberen. Heb je er tylose doorheen gedaan?

ja, dat zit er doorheen. Het vervelende is dat ik het een beetje slecht gepland heb en dat ik hem vanmiddag nog op de taart wil hebben :)

Ik zie het wel

16

Ben benieuwd naar de foto! Succes met je taart.

17

Heb de sliertjes overal waar ze elkaar raken ingesmeerd met eetbare lijm.

Sjee denk niet dat je hem nog zo snel droog krijgt voor vanmiddag. Dan zou ik het eerder met Royal Icing doen.

Ik smeer de sliertjes in met inderdaad eetbare lijnm.

Het is voor een taartje voor de leuk. Ik wilde hem weggeven aan mijn buurmeisje. Als het niet lukt is het geen ramp.

Nou, de tiara is klaar. De how-to is erg handig, dank je wel soepkip!

Hij ligt nu te drogen op de verwarming en is zo ver ik kan voelen al aardig aan het uitharden.

Ik ben benieuwd...

20

Tijdens het schaatsen ben ik toch nog even gaan frobelen  :rolleyes:

Ik heb toch wel de template (gewoon op afbeeldingen gegoogled) plat op tafel gelegd i p v meteen om de fles.. ik vond de fles wat onhandig vasthouden.
Echter het nadeel was dat mijn plastic sheet tegen de tijd dat ik hem om de fles wilde doen zo vol crisco zat dat m'n plakband niet meer bleef plakken  :lol:

Maar het bleef zitten als ik hem op z'n zijkant legde en zorgde dat hij niet wegrolde..
Zojuist heul voorzichtig de tiara er afgeschoven.

Ik heb wel een kleiner maatje sliertjes gemaakt met de sugargun.. dit is erg lastig om het fondant met tylose er nog uit te krijgen maar ik vond fijne sliertjes wat mooier. Ik heb ook tylose lijm gebruikt om de sliertjes vast te zetten..Het ziet er heeeeeel fragiel uit... dus ik durf hem ook bijna niet op te pakken  :9

http://sites.google.com/site/mylovablecakes/_/rsrc/1266142792999/homepage/fotos/Tiara007%20%5B640x480%20WATERMERK%5D.jpg

21

Wauw hij is wel heel mooi geworden zeg!

Hij ziet er mooi uit!

Ik vind het echt heel eng om straks de tiara eraf te schuiven, maar gelukkig is het bij jou gelukt.

23

Mooi Bommel!! Die fijne lijntjes vind ik inderdaad ook mooier! :Y
Maar wilde zelf geen dikke rand onderaan dus was bang dat hij met al die dunne lijntjes anders zou breken.

24

Ik wil de dikke rand aan de onderkant wel wat fijner maken de volgende keer. En dan eens kijken of ik meer details kan aanbrengen.. Het was echt al laat en heb hem eigenlijk een beetje afgeraffeld  :o

Grappig ook hoe we anders de hartjes hebben gemaakt die in het midden het center-piece van de tiara vormen..

25 Laatst bewerkt door Iris Zijlstra (14-02-2010 15:40)

Nou, die van mij is gelukt. Ik was om 11 uur klaar met de tiara maken, vanaf dat moment de pot op de verwarming gelegd en ik heb hem om half 3 er voorzichtig afgehaald....

http://www.xs4all.nl/~ziran/index/14febr2010-4.JPG

Dus het kan wel, zo snel drogen :)