Onderwerp: taart op mijn hoofd.....
Beste allemaal, ik kom uit Bergen op Zoom, brabant, en daar wordt dus al twee weken lang in het weekend vastenavend gevierd of zoals de meeste zeggen carnaval. Dit weekend gaan we weer op stap en natuurlijk volgende week de echte vastenavend!, vier dagen lang feesten! En onder feesten bedoel ik dan gezellig ouwehoeren in de kroeg en dus niet dronken en lallend over straat lopen.
In Bergen ga je dan verkleed de stad in maar niet als iets, maar als dweil. vroeger hadden de mensen weinig spullen en financien om zichzelf te verkleden er werden lampenkappen gebruikt als hoed en gorijnen (vitrage) werd omgedaan als versiering, dit wordt nog steeds zo gedaan, iedereen verkleed zich als dweil, evt aangevuld met spruiten, boerenkool en peen, dit omdat de vastenavend het feest van de vruchtbaarheid is, goed oogst. Normaal heb ik een lampenkap op mijn hoofd maar dit jaar zelf iets gefabriceerd, juist...een taart, wil jullie dus deze mooie stapeltaart zeker niet onthouden en mochten jullie in de buurt zijn, neem dan zeker een kijkje in bergen op zoom oftewel het krabbegat met de vastenavend. Voor meer info over onze carnaval www stichtingvastenavend nl, daar staat alles uitgelegd!
Agge mar leut et!