Onderwerp: marshmallowfondant
Hoi allemaal,
Dit recept staat al elders op het forum, maar op verzoek zet ik het nog even bij de recepten zodat het voor iedereen gemakkelijker te vinden is.
Op het forum van Wilton.com heb ik een recept gevonden voor marshmallow fondant. Ik heb het uitgeprobeerd op mijn whimsical taartje, zie show off elders op dit forum. Ik heb chcolade marshmallow fondant gebruikt voor de donkerbruine kleur en gewone voor de roosjes en de strepen. Ik vind het heel fijn werken. Of het ook geschikt is om een grote taart mee te bedekken weet ik niet zeker, dat heb ik nog niet geprobeerd. De smaak is heel lekker en voor de kleine decoraties die ik gemaakt heb werkt het heel erg fijn. Echt een aanrader dus.
Marshmallow fondant
ingrediënten:
1 cup mini marshmallows (goed aangedrukt, ik gebruik 10 grote)
1 el water
1 1/2- 1 3/4 cup poedersuiker (ik meet het zelf niet af, doe er steeds een beetje bij tot het een mooi balletje klei geworden is)
bereidingswijze:
Doe de marshmallows en het water in een magnetronbestendig bakje. Zet het voor 20-30 seconden in de magnetron tot de marshmallows groter en zacht worden. Roer het even door elkaar tot het een soort soepje (zitten nog klontjes in) is geworden. Voeg langzaam steeds een beetje poedersuiker toe tot het helemaal is opgenomen. Doe dat eerst met een lepel omdat het mengsel erg warm is als het net uit de magnetron komt. Als het met de lepel niet meer lukt kan je met je handen verder kneden. Bewaar het in een luchtdicht bakje of zakje.
tips voor gebruik:
- gebruik dit fondant op dezelfde manier als je gewend bent met rolfondant, dus geen speciale gereedschappen nodig.
- je kan het heel dun uitrollen en het is gemakkelijk te repareren.
- als je het gaat bewerken kan je tegen het plakken een heel klein beetje Crisco op je werkvlak en handen smeren. Dan krijg je het altijd heel mooi los. Werkt echt super!
- na elke paar keer rollen draaien, net zoals bij fondant.
- als je teveel poedersuiker toevoegt krijg je er gemakkelijk scheurtjes in.
- het is net zo lang houdbaar als de uiterste houdbaarheidsdatum op je zak marshmallows. Mijn oudste stukje is nu een week oud en het werkt nog net zo goed als in het begin.
- als het een klein beetje hard is geworden kan je het heel even in de magnetron verwarmen (paar seconden) dan wordt het weer lekker zacht.
- gebruik roze marshmallows voor roze fondant, verder kan je er alle kleurstoffen in gebruiken. Het makkelijkste gaat dat om ze meteen bij het water toe te voegen.
- als je roosjes/ kraaltjes/ bloemetjes maakt kan je die gewoon aan de lucht laten drogen, dan worden ze harder, maar nog altijd goed te eten.
- ook goed te gebruiken met klei vormpjes (mijn bruine bloemetjes op de whimsical cake) wat mij met gewone rolfondant nooit lukte omdat het te zacht was.
variaties op het recept:
- voeg voor chocolade fondant 2 el. gesmolten chocolade en 1 el. cacaopoeder toe (de mijne was erg hard, dus moelijk te gebruiken om de hele taart te bedekken misschien hoort dat zo, misschien heb ik teveel poedersuiker toegevoegd...)
- voeg voor witte chocolade fondant 2 - 2,5 el. gesmolten witte chocolade toe
- voeg wat smaakstof toe
Veel plezier ermee!
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes