1

Onderwerp: cupcakes opengesprongen, reden/advies/tips alsjeblieft

Vandaag heb ik voor het eerst cupcakes gemaakt. Onderstaand recept van het forum gemaakt, ze waren van boven opengesprongen, heb ze dan wel een beetje afgesneden, maar ik vraag me af hoe dat komt. Ook had ik te weinig beslag, kon er maar 10 vullen en niet eens tot 2/3 dus veel waren ook te laag. Te kort gemixd??, staat nl. geen mixtijd bij

Cakejes (naar een recept van Nigella Lawson)

Ingredi

2

Re: cupcakes opengesprongen, reden/advies/tips alsjeblieft

Ik bak ze minder heet, zodat ze niet zo snel garen. Daardoor worden ze snel hoog net als bij een biscuit. 10 min 140 g en dan 10 min op 160 en dan nog even op 180 tot ze bruin zijn.
Misschien toch ook iets te veel beslag per cc omdat je er 10 gemaakt heb ipv 12.

Verder zijn er wel veel eerdere topics over geopend! Even zoeken...

Greetz Keet

3

De open gesprongen boven kanten komt idd bijna altijd door te hoog bakken. 
Verder heb je niks aan mij.. de recept van nigella en ik gaan niet samen

4

Hi,

Je hoeft niet lang te mixen hoor, als alles door elkaar zit en het mooi beslag is, kun je het in de bakjes gieten. Je moet misschien een beetje experimenteren met de hoeveelheid melk, het moet vloeibaar zijn maar niet te dun maar ook weer niet te dik. En ik zou cupcakejes niet op 200 graden bakken dat is veel te heet. Mijn oven is op ongeveer 160 graden. Maar hangt erg van je oven af dus dat moet je ook even uitproberen. De bakjes moeten wel 3/4 gevuld zijn, tenminste bij mij dan. Gewoon nog een keer proberen, succes!

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

Ik dacht ook al dat het beslag niet was zoals het hoorde, want het was heel dik en plakkerig, moest het echt met twee lepels in de cups doen. De volgende keer (ik denk meteen morgen :lol:) zal ik of iets meer melk of nog een ei erbij doen en de oven ook lager en dan hoop ik dat ze goed zijn. Het lijkt allemaal zo makkelijk :)

6

kaatjekeutel schreef:

Ik dacht ook al dat het beslag niet was zoals het hoorde, want het was heel dik en plakkerig, moest het echt met twee lepels in de cups doen. De volgende keer (ik denk meteen morgen :lol:) zal ik of iets meer melk of nog een ei erbij doen en de oven ook lager en dan hoop ik dat ze goed zijn. Het lijkt allemaal zo makkelijk :)

Ik bak cc's met funcakes mix en doe het beslag altijd in een spuitzak (zonder mondje)
Voor mij de ideale manier om de bakjes te vullen :)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

7

Ik vul de "normale" maat bakingcups met een scheplepel voor het ijs.
Mini cupcakes vul ik inderdaad altijd met een plastic spuitzak, die na gebruik zo de vuilnisbak in gaat.

Verder gebruik ik de funcake mix voor cupcakes. Gaat erg goed en erg lekker.

Om je eventuele bobbel op je cupcakes plat te krijgen, kan je direct nadat de cupcakes uit de oven komen een bakpapiertje op je cakejes leggen en daarboven een zware snijplank. De cakejes worden zo mooi plat. (Het bakpapiertje doe ik ertussen zodat m'n cakejes niet aan de snijplank blijven plakken)

Succes!

www.bakselsvanbientje.nl - Voor gezellige workshops & winkel in Meteren
www.shopvanbientje.nl - Voor alle benodigdheden en ingrediënten online

8

Boska schreef:
kaatjekeutel schreef:

Ik bak cc's met funcakes mix en doe het beslag altijd in een spuitzak (zonder mondje)
Voor mij de ideale manier om de bakjes te vullen :)

Dat lijkt me een goeie tip. Ik doe het ook altijd met 2 lepels maar dat knoei je weleens op de rand van de cups..dat gaat dan bruin worden enzo..not pretty :-).

En even on topic: denk ook te heet bakken en te volle bakjes. Ik vind het een verschrikkelijk recept maar weet wel dat de hoeveelheid echt genoeg is voor 12 cakejes.

nou, ik heb genoeg tips gekregen om het vandaag weer te gaan proberen :lol: ik laat het weten hoe ze deze keer zijn geworden. Valy waarom vind jij het een verschrikkelijk recept?

10

kaatjekeutel schreef:

nou, ik heb genoeg tips gekregen om het vandaag weer te gaan proberen :lol: ik laat het weten hoe ze deze keer zijn geworden. Valy waarom vind jij het een verschrikkelijk recept?

Omdat ik ze vies vind! Vind ze veel te compact en vettig. Ben overgestapt naar de funcakesmix..die bevalt mij veel beter. Maar smaken verschillen, er zijn ook veel mensen die zweren bij dit recept.

11

Valy schreef:
kaatjekeutel schreef:

Omdat ik ze vies vind! Vind ze veel te compact en vettig. Ben overgestapt naar de funcakesmix..die bevalt mij veel beter. Maar smaken verschillen, er zijn ook veel mensen die zweren bij dit recept.

Nou ik vind ze ook erg compact en vroeg me af of dat zo hoorde. Volgens mij horen ze gewoon luchtig en zacht te zijn en geen harde kost. Jammer want ik heb geen funcakemix in huis en piece of cake is dicht vandaag want er is iemand overleden.
Ga maar ff kijken wat ik ga doen.