1

Onderwerp: baktijd 3 tot 3,5 uur ???

http://www.nnbh.com/base/16/LBcover/9073191416.jpg

Boekje :creatief culinair taartdecoratie zo simpel van Good cook  publishing 
baktijden ?

Tja de eerste vraag : betreft blz 14 en 15

de onderste regel :lichte vruchtentaart (gedr.vr) /volle vruchtentaart (gedr.vr)

de baktijden varieren van 2 uur en 5 min  tot  5 1/2 uur dat kan toch niet waar zijn of je moet ze willen conserveren voor de eeuwigheid  want volgens mijn geringe kennis heb je dan blokken gecreeerd waar beton nog jaloers van wordt :-)

neem aan dat ze bedoelen baktijden van:
25 min voor  de kleinste doorsnee rond    15 cm
55 min/ uur voor de grootste doorsnede van rond  30 cm

Panasonic SD 253 Hawo Novum graanmolen /Graef 185 Cassic(snijmachine) een Kitchenaid en bak(brood)  meestal in de steenbakoven Rofco B20      Blog : steenbakkertje

2

Re: baktijd 3 tot 3,5 uur ???

Gaat het om zo'n rijk gevulde "fruitcake" met veel gedroogd fruit en noten enzo??
Ik heb hier ook een recept dat 3 1/2 uur in de oven moet. Ze doen er wel een dubbele laag bakpier om de buitenkant tegen het verbranden en hij gaat maar op 150 graden. Vorm van 23 cm vierkant.

volgens mij worden die cakes ook vaak lang bewaard, of bv gedrenkt in drank en dan een hele tijd bewaard tot kerst enzo...

Misschien dat het dus wel klopt voor die grote ronde van 30 cm! Anders als je het wil proberen na twee uur om het half uur prikken om te kijken of ie gaar is? Wel spannend!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

Re: baktijd 3 tot 3,5 uur ???

Zo te zien klopt het wel wat je hebt gescheven Lilo :

op de foto zie ik een glimmende metaal(blank)kleurig bakblik waarvan de opstaande rand ook bekleed is met bakpapier .

de ingredieenten zijn voor volle vruchtentaart rond 20 cm:
200 gr boter
200 gr donk.br.bastaard suiker
   3 eieren
250 gr bloem
1,5 theel speculaaskruiden
875 gr gem.gedr. vruchten
  90 gr Glace kersen fijn gehakt ( vraagje: zijn dat  kersen op siroop ?   )
  45 gr gehakte gemengde noten

Baktijd 3-31/4 uur op 140 C

Het lijkt mij ,maar ik ben maar een leek, wordt zoiets een uitgedroogde koek of zit ik er helemaaal naast

Panasonic SD 253 Hawo Novum graanmolen /Graef 185 Cassic(snijmachine) een Kitchenaid en bak(brood)  meestal in de steenbakoven Rofco B20      Blog : steenbakkertje

4

Re: baktijd 3 tot 3,5 uur ???

Hai nogmaals,

Ik vermoed dat het wel meevalt met dat uitdrogen. Als je kijkt naar het totaal aandeel van de vruchten en de noten tov de rest van de ingredienten is dat heel groot. En die vruchten en noten drogen natuurlijk niet bijzonder veel uit.

Die glace kersen zijn volgens mij bigareaux, van die rode en groen kersjes die je vaak als versiering ziet...

Ik geloof zelfs dat ik wel eens een kerstcake gebakken heb, maar dat is in een heel ver verleden, dus weet ikn iet meer zo....

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

5

Re: baktijd 3 tot 3,5 uur ???

ik heb ook eens even in de bakboeken gekeken bij die vruchten-kerstcakes, en er zijn er idd bij die zo lang in de oven moeten - van die cakes die je maanden op voorhand moet maken
in deze recepten zit er veel drank in, komt dat in die van jou niet voor?

6

Re: baktijd 3 tot 3,5 uur ???

Ik heb een tijdje geleden ook een fruitcake gemaakt (recept stond op een site ben alleen de naam kwijt, ze hadden ook een web-shop maar nog niet zo heel lang) Deze stond ook een dikke 3 uur in de oven en was volgens een Engelsman erg lekker en helemaal niet droog. Je moet alleen van de smaak houden.