1 Laatst bewerkt door Elena (18-05-2007 14:23)

Onderwerp: Genoeg????

Hallo allemaal,

Mijn moeder wordt over een maand 50 en onze vriendengroep organiseerd een feest. Ik denk dat er zo'n 60 man komt.
Toen ze een aantal maanden geleden met het idee van het feest kwamen riep ik gelijk ik maak de taart wel.
Ik was van plan om een stapeltaart te maken met 5 lagen met doorsnede 28, 24, 20, 16 en 12
Nu heb ik ondertussen al heel veel gelezen over stapeltaarten maar ik heb toch nog een paar vragen. Ten eerste is dit genoeg taart voor 60 man of moet ik er nog losse taarten bij maken? ik kan me er namelijk helemaal geen voorstelling van maken :o
Ten tweede wil ik de taart verstevigen met karton en sateprikkers maar is het een goed idee om nog iets van een lange stok of iets in die trant er helemaal doorheen te doen? en dan mijn laatste vraag, ik ben van plan om het te versieren met gesuikerde viooltjes, dus suiker met water, viooltjes erin dopen en dan langzaam laten drogen in de oven maar hoe kan ik dit het beste om de taart plakken, met icing/botercreme of iets anders.
Sorry voor al de vragen maar vind het nogal spannend.

groetjes
Elena

2

Re: Genoeg????

Hoi Elena, voor de hoeveelheid taart kun je bij de site van Wietske en Annette kijken bij schema´s www.felicitaartjes.nl , de 16 cm maat staat er niet op maar dat kun je gewoon even doorrekenen. Ik gebruik zelf geen sateprikkers maar heb wel al gelezen dat dat ook kan, zou er zeker niet te weinig gebruiken als je de taart 4 lagen gaat stapelen, ik heb zelf die dikke houte lolliestokjes uit de webshop maar je kunt ook de stokjes voor suikerspinnen gebruiken (hadden ze laatst volgens mij bij een of andere bouwmarkt), andere oplossing is die plastic stampers (of hoe heten ze? ;) ) voor de tonic, zeg maar, die op maat afknippen en dan staat je taart ook goed stevig. Ik doe er aan het eind inderdaad een lange stok (deuvel) doorheen, maar als je de taart niet gaat vervoeren hoeft het niet hoor.  De viooltjes zou ik vastplakken met een klein beetje icing, ik zou geen botercreme gebruiken, de icing wordt nl ook lekker hard eronder en blijft goed zitten.

En ja, ontzettend spannend joh maar het gaat vast helemaal goed komen!! Veel sukses in ieder geval!!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

Re: Genoeg????

Hoi Elena!

leuk leuk leuk zo'n groot project!

voor de stokjes heb ik nog een andere oplossing bij de sligro hebben ze pakken dikke stokjes dat zijn maisprikkers die moeten het wel houden.
sate lijkt mij een beetje dun en die gaan misschien door je kartonnetje heen.

let er bij de stokjes(welke je ook neemt) op dat ze echt recht in de taart staan en recht zijn afgeknipt.
ze zouden anders kunnen gaan schuiven in de taart waardoor alles scheef wordt.
meet ze ook goed af steek er een in de taart teken hem af en maak de anderen even lang,als de taart dan niet 100% recht is zakt ie vanzelf iets in tot de hoogte van de stokjes en wordt alles toch weer recht.

als je uitgaat van vrij hoge taarten lijkt de hoeveelheid mij ruim voldoende hoor.

succes met de operatie!

saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!